Gå til innhold

hvordan får NAV tilgang til Facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser i avisen at flere har mistet erstatningssummer etc fordi de har lagt ut bilder av seg selv på Facebook, eller andre sosiale medier som viser at de er mere fysisk oppegående enn det uføretrygden skulle tilsi.

Er det mennesker som har helt åpne profiler som de har funnet dette? Eller har NAV tilgang til alle profiler de vil sjekke?

Gjest lauring
Skrevet

''Eller har NAV tilgang til alle profiler de vil sjekke?''

Det har de nok. Ble du skremt nå?

Skrevet

''Eller har NAV tilgang til alle profiler de vil sjekke?''

Det har de nok. Ble du skremt nå?

jeg har ingenting å skjule. Men nav vil nok lure på hva slags person jeg er, siden jeg er medlem av så mange merkelige grupper.

Har de noe universalpassord da ?

Gjest lauring
Skrevet

jeg har ingenting å skjule. Men nav vil nok lure på hva slags person jeg er, siden jeg er medlem av så mange merkelige grupper.

Har de noe universalpassord da ?

''Har de noe universalpassord da ?''

Nei;)

Gjest åpne profiler
Skrevet

Det er mennesker som har åpne profiler :) Nav har nok ikke noe universalpassord, nei. ;-)

Skrevet

''Har de noe universalpassord da ?''

Nei;)

Hvordan kommer de inn da?

Skrevet

Dette er personer som har en åpen profil - som om de ikke var dumme nok ved å legge ut såpass om seg selv i utgangspunktet...

Men her er jo et godt eksempel på at det faktisk ikke er alle som mottar uføretrygd som kvalifiserer til å få den...

Gjest sosialarbeideren
Skrevet

Jeg jobber på NAV og veldig mange av kollegaene er på facebook.

Har man mistanke til at det foregår svindel så prøver en jo å undersøke dette nærmere. Annonser på finn.no, sosiale medier som facebook og nettby kan gi opplysninger som kan være viktige.

Mange har åpne profiler og da får en gjerne mye informasjon om folk, dette er like tilgjengelig og lovlig å bruke som bevis som om det hadde vært hengt en lapp på Rema eller en annonse i avisa hvor det stod de samme opplysningene. Når folk viser for hele verden at de er i et forhold på facebook, samtidig som de hever støtte fra NAV som de ikke har krav på så kommer det fort inn tips til NAV.. Trygdesvindel og skattesvindel kan fort føre til misunnelse og irritasjon hos bekjente.

Jeg har selv brukt facebook for å prøve å finne ut av om en person var i live. Vi hadde ikke fått tak i han på lenge og sjekket om han hadde oppdateringer på facebook.

Skrevet

Jeg jobber på NAV og veldig mange av kollegaene er på facebook.

Har man mistanke til at det foregår svindel så prøver en jo å undersøke dette nærmere. Annonser på finn.no, sosiale medier som facebook og nettby kan gi opplysninger som kan være viktige.

Mange har åpne profiler og da får en gjerne mye informasjon om folk, dette er like tilgjengelig og lovlig å bruke som bevis som om det hadde vært hengt en lapp på Rema eller en annonse i avisa hvor det stod de samme opplysningene. Når folk viser for hele verden at de er i et forhold på facebook, samtidig som de hever støtte fra NAV som de ikke har krav på så kommer det fort inn tips til NAV.. Trygdesvindel og skattesvindel kan fort føre til misunnelse og irritasjon hos bekjente.

Jeg har selv brukt facebook for å prøve å finne ut av om en person var i live. Vi hadde ikke fått tak i han på lenge og sjekket om han hadde oppdateringer på facebook.

hender det at dere sender venneforespørsler til folk også, for å se profilen deres?

Gjest sosialarbeideren
Skrevet

hender det at dere sender venneforespørsler til folk også, for å se profilen deres?

Jeg kan ikke svare på hva alle ansatte i NAV gjør, men jeg syns det er uprofesjonelt å kontakte klientene privat.

Jeg vet ikke om NAV har noen sentralbestemt policy på dette utover regelverkene i forhold til taushetsplikt og personvern. Om man legger til sine klienter som venner på facebook så kan man jo avsløre et klientforhold. Man har i teorien ikke lov til å hilse på klienter på gata en gang, dersom det kan avsløre et klientforhold.

Ofte tar man opp dette og avtaler med klienten hva man gjør dersom man møtes på gata. Hilser klienten først så sier man selvfølgelig hei tilbake.

Jeg har fått venneforespørsel fra en klient og takket da nei og forklarte hvorfor jeg ikke syns jeg kunne. Det handler ikke bare om taushetsplikt, men også habilitet osv...

Skrevet

Jeg kan ikke svare på hva alle ansatte i NAV gjør, men jeg syns det er uprofesjonelt å kontakte klientene privat.

Jeg vet ikke om NAV har noen sentralbestemt policy på dette utover regelverkene i forhold til taushetsplikt og personvern. Om man legger til sine klienter som venner på facebook så kan man jo avsløre et klientforhold. Man har i teorien ikke lov til å hilse på klienter på gata en gang, dersom det kan avsløre et klientforhold.

Ofte tar man opp dette og avtaler med klienten hva man gjør dersom man møtes på gata. Hilser klienten først så sier man selvfølgelig hei tilbake.

Jeg har fått venneforespørsel fra en klient og takket da nei og forklarte hvorfor jeg ikke syns jeg kunne. Det handler ikke bare om taushetsplikt, men også habilitet osv...

de kan jo ha en oppdiktet profil på Facebook, og håpe at at klientene tar agnet. Men hvis det stemmer så vil nok jeg føle meg paranoid etterhvert.

Gjest sosialarbeideren
Skrevet

de kan jo ha en oppdiktet profil på Facebook, og håpe at at klientene tar agnet. Men hvis det stemmer så vil nok jeg føle meg paranoid etterhvert.

En bør generelt ikke legge til folk som venner på facebook som en ikke kjenner. En bør ikke gjøre mer tilgjengelig der enn man ville trykket i avisen eller hengt opp på butikken.

Det er min mening.

At folk i ulike yrker snuser på facebook må en regne med. Det kan være alt fra fastleger og politi til funksjonærer på ligningskontoret som kan ha interesse av det. Men det kan jo også være en person som liker å samle bilder av damer med store pupper, damer i bikini, samle på bilder av barn osv... Disse bildene kan fort bli lastet opp andre steder.. plutselig får du høre av unga at bikinibildet av deg som venninna di tok av deg da dere var i syden i 2008 er på deiligst.no

Eller det kan skje at en person som er opphengt i deg som samler alt av informasjon om deg slik at han vet når huset ditt står tomt, slik at han kan bryte seg inn og prøve trusene dine i fred og ro.

Så det er grunn til å få noia - om en er ukritisk til hva en deler med omverdenen av bilder og informasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...