Gå til innhold

hva skal til for å sette over penger feil?

Anbefalte innlegg

Gjest Efexora
Skrevet

Det virker som om jeg har klart å sette over penger til feil person. jeg bruker skandiabanken. Trodde det skulle mye til for å klare det jeg.

Gjest lauring
Skrevet

''hva skal til for å sette over penger feil?''

Det er vel bare én måte å gjøre dette på: oppgi feil kontonummer.

Skrevet

Det er vel bare ett tall i til-kontonummeret som skal til for at det blir feil...

Skrevet

Det er vel bare ett tall i til-kontonummeret som skal til for at det blir feil...

Altså ett tall feil selvfølgelig.

Gjest Efexora
Skrevet

''hva skal til for å sette over penger feil?''

Det er vel bare én måte å gjøre dette på: oppgi feil kontonummer.

Men jeg trodde det skulle litt til, for å sende til feil person?

Skrevet

Men jeg trodde det skulle litt til, for å sende til feil person?

Det er jo kontonummeret som bestemmer hvor pengene sendes - feil kontonummer = feil person får pengene. Hvordan trodde du det fungerte?

Gjest Efexora
Skrevet

Det er jo kontonummeret som bestemmer hvor pengene sendes - feil kontonummer = feil person får pengene. Hvordan trodde du det fungerte?

Jeg hørte/leste noe om at det skulle litt til for å sende feil. Men det er kanskje hvis kid-nummeret også er med?

Gjest Efexora
Skrevet

Nå tok jeg et kontonummer, og satte et annet nummer sist. Nå får jeg ikke sendt to kroner, fordi jeg ikke har navn og adresse på mottaker.

Skrevet

Jeg hørte/leste noe om at det skulle litt til for å sende feil. Men det er kanskje hvis kid-nummeret også er med?

Det er verre om du har med kid-nummer ja, da skal det godt gjøres. Men mellom to privatpersoner er det kun kontonummeret som avgjør.

Skrevet

Nå tok jeg et kontonummer, og satte et annet nummer sist. Nå får jeg ikke sendt to kroner, fordi jeg ikke har navn og adresse på mottaker.

Navn og adresse? Jeg har overført penger _mange_ ganger uten å oppgi navn og adresse, har aldri vært noe problem, men det varierer kanskje fra bank til bank?

Gjest Efexora
Skrevet

Navn og adresse? Jeg har overført penger _mange_ ganger uten å oppgi navn og adresse, har aldri vært noe problem, men det varierer kanskje fra bank til bank?

Det pussige er at jeg har klart å sende penger til en annen person med samme fornavn. slå den!

Gjest Efexora
Skrevet

Nå lurer jeg på om jeg rett og slett har skrevet etternavnet hennes feil. Håper det er der feilen ligger.

Skrevet

Jeg har opplevd at nettbanken min (Fokus) har stanset meg og gitt beskjed hvis KID-nummeret er galt, og også en gang der jeg brukte det gamle kontonummeret, som sikkert hadde blitt stengt.

Jeg har heldigvis ikke overført penger feil, men har tenkt at det nok fort kan skje i tilfeller der man ikke oppgir KID, såfremt det gale nummeret man taster faktisk er et reelt kontonummer (men altså til en annen person).

For hvordan skal nettbanken vite om du vil overføre penger til Lars på kontonummer 123 og ikke til Per på kontonummer 122?

Adresse har jeg aldri oppgitt ved overførsler på nettbanken.

Skrevet

Jeg har opplevd at nettbanken min (Fokus) har stanset meg og gitt beskjed hvis KID-nummeret er galt, og også en gang der jeg brukte det gamle kontonummeret, som sikkert hadde blitt stengt.

Jeg har heldigvis ikke overført penger feil, men har tenkt at det nok fort kan skje i tilfeller der man ikke oppgir KID, såfremt det gale nummeret man taster faktisk er et reelt kontonummer (men altså til en annen person).

For hvordan skal nettbanken vite om du vil overføre penger til Lars på kontonummer 123 og ikke til Per på kontonummer 122?

Adresse har jeg aldri oppgitt ved overførsler på nettbanken.

Jeg har også blitt stoppet når jeg har tastet inn feil kid-nr.

Men jeg har kjøpt en god del ting via qxl og dermed satt inn små summer på fremmedes kontoer mange ganger, har da like ofte bare skrevet f.eks. "Lykketrollet" i ruta for mottaker-navn bare for selv å holde styr på hvem de 65,- gikk til. Har aldri oppgitt adresse og det har alltid kommet frem på kort tid.

Persille1365381127
Skrevet

Ja, men om du skriver inn et vilkårlig navn der - så får du sendt pengene.

Om du bruker KID-får du ikke satt over feil, da stopper den deg på feil KID (som det jo blir om du har feil kontonummer).

Skrevet

Det er et kontrollsiffer i kontonummeret også, slik som i kidnummer. Men om du taster feil og treffer en korrekt kontonummer-kombinasjon, er det mulig å sette penger inn på feil konto.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...