Gå til innhold

Er en manglende underarm abortgrunn?

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter
Skrevet

Jeg leste i avisen om en dansk dame som hadde fått innvilget abort på dette grunnlaget. Synes dere virkelig at en manglende arm er grunn nok til det?

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

13

• Sør

8

• Lillemus

4

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest mener jeg
Skrevet

Det er det kun kvinnen selv som kan avgjøre. Dette handler ikke bare om en underarm, men om den totale sosiale situasjon kvinnen selv er i og vil komme i.

Skrevet

Personlig synes jeg ikke det finnes abortgrunner pga fysiske funksjonshemninger når fosteret er over 12 uker gammelt, men sikkert flere som er uenige med meg i det....

Skrevet

Personlig synes jeg ikke det finnes abortgrunner pga fysiske funksjonshemninger når fosteret er over 12 uker gammelt, men sikkert flere som er uenige med meg i det....

''fysiske funksjonshemninger ''

Tenker du annerledes om psykisk utviklingshemming?

Skrevet

''fysiske funksjonshemninger ''

Tenker du annerledes om psykisk utviklingshemming?

Nei, faktisk tenkte jeg ikke over psykisk utviklingshemning når jeg skrev :) Jeg tenkte at psykiske vansker vet man jo ingenting om før barnet er født, så det er det ingen vits i å skrive - men jeg mener det samme også for psykisk utviklingshemning.

Gjest Urakelet
Skrevet

Vanskelig å skifte bleie med bare en arm tenker jeg. Så ja det er god nok grunn.

Gjest trådstarter
Skrevet

Vanskelig å skifte bleie med bare en arm tenker jeg. Så ja det er god nok grunn.

Det var ikke moren som manglet en underarm, men fosteret.

Det blir jo helt feil hvis man kan abortere bort fostere fordi det ikke passer til ens eget handikap. Hva med døve foreldre som fikk vite at de kom til å få et synshemmet barn? Er det grunn til abort?

Skrevet

Du misforsto nok innlegget litt her, men jeg synes verken at manglende underarm hos mor eller barn er abortgrunn.

Gjest segunda
Skrevet

Det er den gravide kvinnens bestemmelse om hun tar abort og ingen annens. Jeg tar ikke stilling til dette enkelt tilfellet, men påpeker at det er samme praksis i Norge at alle som søker om abort etter 12. uke får den innvilget.

Gjest - Ingoen -
Skrevet

NEI, det syns jeg overhode ikke er grunn for å ta abort!

De eneste situasjonene der jeg kan forstå at folk tar abort, er når de har blitt voldtatt. Men også i disse situasjonene er det faktisk et helt utskyldig lite menneske som fjernes, og jeg må si at jeg ikke liker helt tanken på det...

Er abortmotstander, jeg.. Og babyforkjemper!

Gjest jeg kan ikke være like bombastisk som deg
Skrevet

Så selv om man finner et foster som ikke kan leve utenfor mors liv, så skal mor uten unntak fullføre svangerskapet og føde barnet når det er fullbårent.

Det oppdages noen fostere uten hjerne feks, hvert år. Noen aborteres spontant, men mange slike alvorlige tilstander kan fosteret leve så lenge det er i mors liv.

Og så er det mange tilstander som tilsier at forsteret antageligvis dør etter noen timer etter fødsel, men man kan andri være sikker, kanskje det lever mange timer, kanskje døgn.

Og kanskje to uker.

skal alle bæres frem uansett?

Skrevet

NEI, det syns jeg overhode ikke er grunn for å ta abort!

De eneste situasjonene der jeg kan forstå at folk tar abort, er når de har blitt voldtatt. Men også i disse situasjonene er det faktisk et helt utskyldig lite menneske som fjernes, og jeg må si at jeg ikke liker helt tanken på det...

Er abortmotstander, jeg.. Og babyforkjemper!

''De eneste situasjonene der jeg kan forstå at folk tar abort, er når de har blitt voldtatt.''

Er du like bastant imot abort når barnet har skader som er så store at de er uforenlige med liv etter fødselen?

Skrevet

Så selv om man finner et foster som ikke kan leve utenfor mors liv, så skal mor uten unntak fullføre svangerskapet og føde barnet når det er fullbårent.

Det oppdages noen fostere uten hjerne feks, hvert år. Noen aborteres spontant, men mange slike alvorlige tilstander kan fosteret leve så lenge det er i mors liv.

Og så er det mange tilstander som tilsier at forsteret antageligvis dør etter noen timer etter fødsel, men man kan andri være sikker, kanskje det lever mange timer, kanskje døgn.

Og kanskje to uker.

skal alle bæres frem uansett?

Et foster uten hjerne vil ikke kjenne smerte, så her tenker jeg at det må være helt greit å ta abort uansett hvor mange uker man er på vei.

Ellers er jeg enig med deg i at det er mange om og men der.... Jeg tenker primært på levedyktige foster.

Skrevet

Alle som tror en for kort arm ødelegger livet, bør ta en titt på NRK 2 akkurat nå.

Gjest juniblomst
Skrevet

Jeg har en slektning som har amputert begge armene ved albuen. Han kjører bil, rullet røyk (sluttet), spiser mat og kan gjøre det meste ved hjelp av sine to kapteinkrok-kroker og andre hjelpemidler. Han trenger noe hjelp til stell og slikt, da.

Han har vært 100 % yrkesaktiv hele tiden da det var aktuelt.

Han lever et godt liv og trenger noe hjelp til stell. Han kan nok ikke skifte bleie, men han kan fint leie et barn og hjelpe det opp om det faller.

Skrevet

Dette var i uke 20.

I vårt naboland (Storbritannia) så er det selvbestemt abort til uke 22 eller 24 (jeg husker ikke).

Dette er noe som moren må få lov til å bestemme.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dette var i uke 20.

I vårt naboland (Storbritannia) så er det selvbestemt abort til uke 22 eller 24 (jeg husker ikke).

Dette er noe som moren må få lov til å bestemme.

Med vennlig hilsen

''Dette er noe som moren må få lov til å bestemme.''

Syntes ikke drap er noe moren skal få lov til å bestemme nei.

Skrevet

''Dette er noe som moren må få lov til å bestemme.''

Syntes ikke drap er noe moren skal få lov til å bestemme nei.

Det er jeg enig i, men nå diskuterte vi abort.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...