Gå til innhold

Er en manglende underarm abortgrunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jeg enig i, men nå diskuterte vi abort.

Med vennlig hilsen

Og abort = drap.

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

13

• Sør

8

• Lillemus

4

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette var i uke 20.

I vårt naboland (Storbritannia) så er det selvbestemt abort til uke 22 eller 24 (jeg husker ikke).

Dette er noe som moren må få lov til å bestemme.

Med vennlig hilsen

''I vårt naboland (Storbritannia) så er det selvbestemt abort til uke 22 eller 24 (jeg husker ikke).''

Lovlig er en ting - muligheter er en annen. Det er slettes ikke alle sykehus eller klinikker som utfører abort etter uke 12. Man kan også slite med å få den nødvendige henvisningen fra lege, da selv fastleger kan ta en personlig vurdering av ditt tilfelle og nekte henvisning.

Jeg er (heldigvis lykkelig) gravid i England :)

Skrevet

''I vårt naboland (Storbritannia) så er det selvbestemt abort til uke 22 eller 24 (jeg husker ikke).''

Lovlig er en ting - muligheter er en annen. Det er slettes ikke alle sykehus eller klinikker som utfører abort etter uke 12. Man kan også slite med å få den nødvendige henvisningen fra lege, da selv fastleger kan ta en personlig vurdering av ditt tilfelle og nekte henvisning.

Jeg er (heldigvis lykkelig) gravid i England :)

Noen steder tror jeg ikke engang du trenger henvisning, men jeg har ikke undersøkt det.

Og GRATULERER! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Noen steder tror jeg ikke engang du trenger henvisning, men jeg har ikke undersøkt det.

Og GRATULERER! :-)

Med vennlig hilsen

Takk, takk :) "Bare" 12 uker igjen nå til vi blir en familie på fire.

Det finnes forøvrig klinikker hvor man ikke trenger henvisning, men disse koster som oftest en del penger. Er man desperat nok, så finner man nok en løsning på økonomien og reiser den veien som kreves. Men det er altså visse sider ved abortlovgivningen som er noe merkverdig her - på tross av det liberale ukeantallet.

Skrevet

Takk, takk :) "Bare" 12 uker igjen nå til vi blir en familie på fire.

Det finnes forøvrig klinikker hvor man ikke trenger henvisning, men disse koster som oftest en del penger. Er man desperat nok, så finner man nok en løsning på økonomien og reiser den veien som kreves. Men det er altså visse sider ved abortlovgivningen som er noe merkverdig her - på tross av det liberale ukeantallet.

Det er flere ting i det landet som er "merkverdige" enn de som ikke er det! :knegg: Særlig innen lovverket.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei.

Der tar du feil. Abort i 20. uke kan ikke kalles noe annet enn drap.

Skrevet

Der tar du feil. Abort i 20. uke kan ikke kalles noe annet enn drap.

Det kan kalles abort.

At du ikke liker det er en annen sak, men det du sier blir ikke sannere av at du repeterer deg selv til det kjedsommelige.

Gjest segunda
Skrevet

Og abort = drap.

Du vet utmerket at dette er feil. Abort er noe som kvinnen som blir gravid må få lov å bestemme selv. Det har ingenting med drap å gjøre.

Jeg brukte spiral i åresvis og liker ikke å bli anklaget for drap.

Skrevet

Alle som tror en for kort arm ødelegger livet, bør ta en titt på NRK 2 akkurat nå.

Jeg tenkte også på denne tråden da jeg hørte og så ham spille:-)

Gjest drvalley
Skrevet

Er det å blande seg inn i og mene seg kompetent til å sette seg til doms over andres abortavgjørelser en grunn til at en burde vært abortert?

Gjest tidlig oppe
Skrevet

Er det å blande seg inn i og mene seg kompetent til å sette seg til doms over andres abortavgjørelser en grunn til at en burde vært abortert?

Fy... at det går an! :-(

Gjest Det er så lett å mene masse når en ikke har vært der selv
Skrevet

Et foster uten hjerne vil ikke kjenne smerte, så her tenker jeg at det må være helt greit å ta abort uansett hvor mange uker man er på vei.

Ellers er jeg enig med deg i at det er mange om og men der.... Jeg tenker primært på levedyktige foster.

Jeg kan love deg at senabort pga. anencephali (manglende hjerne) ikke er "greit". Uansett må en ta en avgjørelse om å avslutte livet til et barn. Jeg tror ikke noen som velger senabort, synes det er en lett løsning...

Skrevet

Fy... at det går an! :-(

Hva var så ille med den?

Av og til må det en "provokasjon" til for å hjelpe noen med å få opp øynene. Synes det var et godt "spørsmål", jeg, som kanskje er med på å få noen til å tenke litt lengre enn hva de i utgangspunktet gjør.

Skrevet

Jeg syns ikke noen grunn er god nok til å avslutte et liv.

Skrevet

Jeg synes debatt rundt "fosterseleksjon" er viktig.

En engelsk funksjonshemmingsforsker som heter Tom Shakespear har argumentert ganske godt rundt hvorfor han mener det må være opp til den enkelte å avgjøre hvorvidt de ønsker abort som følge av funksjonshemming eller ikke. Han påpeker at siden vi godtar fri abort av fostere uten noen form for "lyter", så er det vanskelig å fremholde en plikt til å beholde fostere med "lyter". Han sier imidlertid også at det et eller annet sted går en grense i forhold til hvor langt i svangerskapet man har kommet. Jo lengre ut i graviditeten kvinnen har kommet, jo mer bør man tenke gjennom hvorvidt også fosteret selv skal gis rett til å leve. Jeg husker ikke i farten ved hvilken uke han mener grensen bør settes, men som engelskmann er han vesentlig mer liberal med senarborter enn vi er vant med innenfor norsk sammenheng.

Andre har imidlertid påpekt at nåværende praksis hvor vi sier at den enkelte kvinne selv skal bestemme, innebærer en stor ansvarsfraskrivelse fra samfunnets side.Vi pålegger gjennom dette systemet at den enkelte alene skal velge mellom liv eller død for et kommende barn. Det begynner å bli vanskelig å velge å gjennomføre svangerskap dersom fosteret vil bli født med omfattende funksjonshemming,

For en del mennesker som lever i dag med funksjonshemminger innenfor de diagnosegrupper som vil kunne innebære en form for anbefaling om abort fra helsevesenets side, vil nåværende praksis kunne oppleves som en form for rasehygiene på linje med den vi fant i mellomkrigstiden. De liv de er i stand til å leve, vurderes som så lite verdt av andre og utenforstående, at kommende foreldre anbefales å ikke føde barn som vil bli som dem.

For min egen del synes jeg denne debatten er ganske kompleks. Jeg tror vi må la den enkelte kvinne få ta avgjørelsen, men jeg er kritisk til en del holdninger som tidvis formidles om hva et liv som funksjonshemmet er verdt.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Tenk når de kan klare å måle intelligensen mens barnet ligge ri mors liv! Hvor skal grensa settes for hvor dum en må være før en aborteres!?

Det er mye på tenke igjennom når det gjelder at foreldre kan velge bort ufødte barn, det er helt sikkert.

Skrevet

Jeg kan love deg at senabort pga. anencephali (manglende hjerne) ikke er "greit". Uansett må en ta en avgjørelse om å avslutte livet til et barn. Jeg tror ikke noen som velger senabort, synes det er en lett løsning...

Klart det ikke er en lett løsning... Jeg tenker her kun på fosteret og hva jeg personlig tenker er ok etisk sett. At andre kan ha et annet syn har jeg ingen problemer med å godta :)

Å ta senabort sent i svangerskapet når det gjelder et foster uten hjerne er selvsagt helt grusomt for foreldrene, men fosteret kan vel ikke kjenne smerte?

Skrevet

Det kan kalles abort.

At du ikke liker det er en annen sak, men det du sier blir ikke sannere av at du repeterer deg selv til det kjedsommelige.

Jeg skal med andre ord ikke gjøre som deg, kverulanten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...