Gå til innhold

Toll og moms på en reparert vare?

Anbefalte innlegg

Gjest toll og moms
Skrevet

Si at jeg hypotetisk sett solgte elektronikk til norske forbrukere, men valgte å sette ut reparasjonene til et annet land i EU grunnet billigere arbeidskraft. Måtte jeg fortollet og betalt moms på varene som kommer tilbake ferdig reparert da? Er det isåfall store beløp vi snakker om?

kjerringskinn
Skrevet

Når du sender varen ut av landet så må du tokkdeklarere den med kode midlertidig utførsel for reparasjon og gjeninnførsel. Dette gjør at du ikke må betale moms og toll på vareverdien når den kommer tilbake. Da varen kommer tilbake, skal den tolldeklareres som gjeninnført etter reparasjon. Vareverdien skal som sagt ikke regnes inn, men selve reparasjonskostnaden er momspliktig. Når det gjelder toll, så avhenger det av type deler og i hvilket land reparasjonen er utført.

Gjest toll og moms
Skrevet

Når du sender varen ut av landet så må du tokkdeklarere den med kode midlertidig utførsel for reparasjon og gjeninnførsel. Dette gjør at du ikke må betale moms og toll på vareverdien når den kommer tilbake. Da varen kommer tilbake, skal den tolldeklareres som gjeninnført etter reparasjon. Vareverdien skal som sagt ikke regnes inn, men selve reparasjonskostnaden er momspliktig. Når det gjelder toll, så avhenger det av type deler og i hvilket land reparasjonen er utført.

Si den ble reparert i Tyskland eller Polen. Måtte man betalt toll da?

kjerringskinn
Skrevet

Sannsynligvis ikke, men sjekk for sikkerhets skyld i tolltariffen på den nøyaktige varetypen: http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/StartPage.aspx?id=164540&epslanguage=NO

Evt kan du ringe tollvesenets opplysningstelefon og forhøre deg, for det kan blir veldig dyrt å bomme på toll og moms! Du har også krav på momsrefusjon/fritak i det landet du handler med, så her er det mye å holde styr på om dette skal gjøres i en viss utstrekning.

Gjest toll og moms
Skrevet

Ville det blitt noe annerledes om Norge var medlem av EU?

Skrevet

Dersom du setter bilen på et svensk verksted, så skal du tolle inn reparasjonen. Ikke hele bilen.

Dvs. at du får igjen svensk moms, og må betale norsk. I tillegg tar de noen gebyrer her.

Det samme må vel gjelde for andre reparasjoner?

Gjest toll og moms
Skrevet

Dersom du setter bilen på et svensk verksted, så skal du tolle inn reparasjonen. Ikke hele bilen.

Dvs. at du får igjen svensk moms, og må betale norsk. I tillegg tar de noen gebyrer her.

Det samme må vel gjelde for andre reparasjoner?

Så med andre ord går momsen opp i opp og man vil sitte igjen med 0.- i kostnader? Det høres jo litt rart ut det også. Her snakker jeg om store kvanta som kanskje 1000-1500 enheter i uka. som sendes til Tyskland/Polen, repareres og sendes tilbake. Ville jo tro det ville medføre noen kostnader foruten frakten, ellers ville det jo aldri vært lønnsomt å drive reparasjonsverksteder i Norge.

Skrevet

Så med andre ord går momsen opp i opp og man vil sitte igjen med 0.- i kostnader? Det høres jo litt rart ut det også. Her snakker jeg om store kvanta som kanskje 1000-1500 enheter i uka. som sendes til Tyskland/Polen, repareres og sendes tilbake. Ville jo tro det ville medføre noen kostnader foruten frakten, ellers ville det jo aldri vært lønnsomt å drive reparasjonsverksteder i Norge.

Jeg vet ikke hvordan det er om du driver business. Men jeg fikk beskjed om at dette var måten å gjøre det på i mitt tilfelle.

Jeg måtte da legge ut for den svenske momsen, men skulle få den tilbake. Og så var det jo noen gebyrer.

Nå droppet jeg imidlertid hele toll-delen..... Kjørte bilen glatt tilbake igjen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...