Gå til innhold

Bolig- Hva ville du ha valgt?

Anbefalte innlegg

Gjest nytt eller brukt
Skrevet

Bor i liten leilighet som vi eier selv. Har ca 700-800 000 kr i egenkapital når den blir solgt. Vi skal flytte til annen by, men prisene er ca det samme som her. Vi ønsker å kjøpe tomt og bygge hus, men innser at det er for dyrt, og at det er en del år til det kan bli realitet. Alternativene vi har sånn som det ser ut i dag er 1. Kjøpe rekkehusleilighet fra ca 70-tallet og pusse opp selv. Alternativ 2. Kjøpe rekkehus/leilighet i prosjekt som er under bygging. Dyrere, men slipper opppussing. Når ny bolig er kjøpt, og vi er bedre kjent med området, er planen å kjøpe tomt og begynne forberedelser til husbygging.

Skrevet

Jeg ville valgt alternativ 2. Det koster utrolig mye tid og krefter å pusse opp en bolig, samt at det ofte blir dyrere enn man hadde tenkt. Når dere i tillegg har tenkt å bygge selv senere, så er dere så drittlei oppussing at det er vanskelig å glede seg til all jobbinga i det nye huset ;)

Gjest nasty biach
Skrevet

Ville kanskje gått for en middelvei, kjøpe en av de tomannsboligene som folk flytter fra noen få år etter de er bygd dem. Hender ofte folk skiller seg..

En venninne av meg kjøpte ny halvpart av tomannsbolig og solgte den ett år etterpå med tap...

Tror hun ble rådet til å bo der i minst 5 år før hun solgte. Sjekk litt rundt hva relativt nybygde hus faktisk blir solgt for rundt der dere tenker å bo. Da får du en pekepinn på hva som lønner seg.

Skrevet

Jeg ville valgt alternativ 2. Det koster utrolig mye tid og krefter å pusse opp en bolig, samt at det ofte blir dyrere enn man hadde tenkt. Når dere i tillegg har tenkt å bygge selv senere, så er dere så drittlei oppussing at det er vanskelig å glede seg til all jobbinga i det nye huset ;)

Enig med du!

brilleslangen
Skrevet

evt gå for alternativ 1, men blåse i opppussing med tanke på at det bare er et midlertidig bosted. Og heller bare godta at det for en periode ikke helt er slik man egentlig kunne tenkt seg det...

Skrevet

evt gå for alternativ 1, men blåse i opppussing med tanke på at det bare er et midlertidig bosted. Og heller bare godta at det for en periode ikke helt er slik man egentlig kunne tenkt seg det...

Problemet er kanskje at man da ikke får noe igjen for det når man selger igjen? Nei, jeg vet ikke jeg....

Gjest nytt eller brukt
Skrevet

Problemet er kanskje at man da ikke får noe igjen for det når man selger igjen? Nei, jeg vet ikke jeg....

Det er det jeg er redd for også.

Skrevet

Er det andelsleilighet du tenker på? Rekkehusene, altså..

Gjest nytt eller brukt.
Skrevet

Er det andelsleilighet du tenker på? Rekkehusene, altså..

De jeg har sett på er andelsleilighet. De nye som bygges tror jeg er selveier.

Skrevet

De jeg har sett på er andelsleilighet. De nye som bygges tror jeg er selveier.

Ok. Min erfaring er at andelsleiligheter med lav fellesgjeld er populære - dvs de eldre, som du nevner.

Nye andelsleiligheter med høy fellesgjeld er ikke fullt så populære til tross for at de er nye og du slipper pusse opp. Men veldig greit hvis du ikke har noen som kan hjelpe deg med å pusse opp da :-)

Selveier har jeg ikke erfaring med.

Men dette er meg da. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...