Gå til innhold

Hvor går grensen?

Gjest lurer på dette i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensen for hvor mye en lærer kan "ta i" en barneskoleelev før det er over grensen? Og hva skal til for at læreren mister jobben/får en kraftig irettesettelse el.? Noen som har historier/eksempler på milde "overgrep" som har ført til noen form for reaksjon fra skolen ledelse?

Jeg har rapportert noe som jeg betrakter som et overtramp fra en lærer mot min datter, og venter spent på hvilken reaksjon jeg kan forvente fra skolens ledelse. Aner ikke hva som er vanlig prosedyre i slilke saker.

Gjest Juicefrid
Skrevet

Fortell hva som har skjedd da.

Obsternasige og bråkjekke unger kan umulig ta skade av å bli tatt i armen og bli satt på plass om de utagerer.

Gjest tøff hverdag
Skrevet

Jeg mener det er umulig å svare deg på det spørsmålet. Om så en unge kommer hjem med blåmerker er det ikke sikkert læreren har gjort annet enn rett i forhold til situasjonen som oppstod. Det spørs helt hva som har skjedd i forkant, og om en snakker "skjerming". Jeg har opplevd elever som har mer eller mindre gått berserk, og en må roe de ved å holde. Jeg er rolig selv i denne situasjonen. En prøver å gi muligheter til å roe situasjonen på annen måte først, og i mange tilfeller hjelper det om en gir eleven en utvei, slik at det ikke kommer så langt. Andre ganger må en skjerme for at ikke de selv eller andre blir skadet. Jeg har selv hatt store blåmerker oppetter arnmene. Da snakker vi barn som ikke har det godt og har et problem med utagering.

Og er der andre som har sett episoden, foranledningen til den og hva som skjedde?

Skrevet

Fortell hva som har skjedd da.

Obsternasige og bråkjekke unger kan umulig ta skade av å bli tatt i armen og bli satt på plass om de utagerer.

Jeg har ikke lyst til å gå veldig inn på hva som har skjedd, men barnet har ikke vært agressivt/utagerende.

Uansett hva som var bakgrunnen for episoden: Hvor går grensen for at en lærer skal ta i en elev som ikke er til skade for verken seg selv eller andre?

Skrevet

Beklager at jeg har gitt litt lite informasjon, kan legge til at barnet ikek har vært agressivt eller utagerende. Episoden ble sett av en annen elev, som bekrefter historien.

Uansett hva barnet gjort eller ikke gjort: Hvor går grensen? (når det ikke er snakk om at eleven skal tas bort fra en situasjon).

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

Jeg har ikke lyst til å gå veldig inn på hva som har skjedd, men barnet har ikke vært agressivt/utagerende.

Uansett hva som var bakgrunnen for episoden: Hvor går grensen for at en lærer skal ta i en elev som ikke er til skade for verken seg selv eller andre?

Jeg synes at læreren skal kunne ta tak i barnet og holde det hvis h*n prøver å stikke av, men ikke noe annet. Voksne skal være forbilder for hvordan løse konflikter uten bruk av vold

Skrevet

Jeg mener det er umulig å si noe om dette så lenge man ikke kjenner situasjonen. Men jeg skjønner at du ikke vil utbrodere hva som har hendt altså.

Gjest større grenser!
Skrevet

Hvis ikke barnet har vært utagerende eller agressivt, da må barnet ha sagt noe forferdelig stygt til lærer eller medelev eller har ødelagt noe med vilje, eller stjålet noe. Og hvorfor skal ikke slikt slåes ned på? Jeg er lei av at foreldre til barn som gjør noe galt skal gå ut å forsvare sitt barn i slike settinger.

Jeg synes lærere skulle få lov til å bruke mer makt enn det som gjøres i skolen i dag. Ikke voldelighet, men at man faktisk kan ta tak i armen til en elev og holde et fast grep.

Kanskje hadde flere barn skikket seg og ikke blitt rene pøbler i ungdomstiden. Da er det for sent.

Skrevet

Jeg mener at hver situasjon må sees for seg. Det er vanskelig for utenforstående å vurdere hva som er akseptabelt, ikke akseptabelt uten å vite hva som har skjedd.

Handling og konsekvens er så tett knyttet til hverandre, at det er vanskelig å gi et generelt svar.

Jeg synes i alle fall at lærere nå til dags har mistet mye av den autoriteten de hadde før. Synes godt de kan få lov til å sette seg skikkelig i respekt overfor barna. Det er nok ganske lett å komme i etterkant å kritisere en situasjon, uten å ha opplevd denne selv.

Jeg tar av meg hatten for lærere som har ansvar for mange barn og deres ve og vel og tar tak i sosiale problemer og læringsproblemer og adferdsproblemer og endatil skal undervise og tilrettelegge for hvert enkelt barn!!

Persille1365381127
Skrevet

Beklager at jeg har gitt litt lite informasjon, kan legge til at barnet ikek har vært agressivt eller utagerende. Episoden ble sett av en annen elev, som bekrefter historien.

Uansett hva barnet gjort eller ikke gjort: Hvor går grensen? (når det ikke er snakk om at eleven skal tas bort fra en situasjon).

Poenget er at det ikke er noen gitt grense, det avhenger av situasjonen.

I en mobbesituasjon kan det være greit å fjerne mobberen fysisk, samme i en slosskamp. Hva som oppleves som mobbing er tildels subjektivt.

I en situasjon der en elev utagerer, kan det være greit å holde fast til situasjonen roer seg - men ikke alltid. Det kommer an på situasjonen.

I en situasjon der en elev er frekk, obsternasig eller lignende - så kan jeg se hensikten med å fysisk fjerne eleven fra situasjonen, men hvordan det skal løses rent praktisk er vanskelig å si, det kommer an på eleven.

Mao; ingen kan svare deg på dette når vi ikke vet hva som har skjedd. Du velger selv om du ikke vil si noe mer, men da får du ikke noen mer spesifikke svar heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...