Gå til innhold

NHD - Katastrofetanker og dissosiasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er kommet inn et spørsmål vedr. katastrofetanker og hvordan en blir kvitt slike forstyrrelser. Har du anledning til å svare på det?

Er det en vanlig sammenheng/forekomst mellom katastrofetanker og dissosiasjon?

Kan dette være opptakten til grensepskotiske episoder?

Jeg er plaget av begge deler.

Håper at du kan svare på dette. På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med mindre det er en klar psykose, mener jeg at "katastrofetanker" skal behandles med metakognitiv terapi.

Skrevet

Med mindre det er en klar psykose, mener jeg at "katastrofetanker" skal behandles med metakognitiv terapi.

Kan du også svare på dette spørsmålet i innlegget mitt?

''Er det en vanlig sammenheng/forekomst mellom katastrofetanker og dissosiasjon?

Kan dette være opptakten til grensepskotiske episoder?''

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Er det en vanlig sammenheng/forekomst mellom katastrofetanker og dissosiasjon?

Vet ikke.

Gjest dissosierer
Skrevet

Jeg dissosierer mye, men har aldri vært psykotisk eller grensepsykotisk. Ingen har noensinne nevnt at jeg har vært i fare for psykose grunnet dissosiasjonen. Jeg dissosierer noenganger veldig kraftig og lenge og de har hatt problemer med å få meg tilbake til virkeligheten, men de har alltid kalt det dissosiasjon.

Jeg synes det ser så skummelt ut å være psykotisk og har spurt behandlere om jeg ligger i faresonen, da har det heldig vis vært et klart nei (men de kan selvfølgelig ikke spå i fremtiden)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...