Gå til innhold

Bacalao

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Har så innmari lyst til å prøve meg på bacalao. Noen som har gode oppskrifter? Samboeren er ikke så glad i det så det blir antakelig bare til meg. Men jeg vil ha i et par dager, pluss kanskje fryse ned litt. Hvor mye fisk trenger jeg? Og er klippfisk veldig dyrt?

Skrevet

Jeg har ikke en egen oppskrift, men pleier å google det. Titter på noen forskjellige, og ender som regel med en kombinasjon av ingredienser.

Deilig mat :)

Skrevet

Å herregud. Bacalao er mishandling av ingredienser.

Sorry bare måtte si det. Ikke'no hjelp fra meg i kveld ;-)))

Skrevet

Baccalao er min livrett :-))

Jeg pleier å kjøpe ferdig renska og oppskjært klippfisk i pakninger på Rema. Koster litt, men er ikke forskrekkelig dyrt synes jeg... Mulig det er prisforskjeller rundt om i landet? Jeg bor på Møre og her er det jo mye klippfisk...

Ha olivenolje i bunnen på ei stor panne. Deretter legger du lagvis med skivede poteter, klippfisk (husk å vanne den ut over natta), løkringer, tomatpure og pepper, for så å begynne på nytt igjen. La baccalaoen småkoke i ca fire timer med lokk på. IKKE rør i gryta, men rist i den med jevne mellomrom.

Bon apetitè :)

Skrevet

What?! Da har du smakt feil baccalao ;)

Husker jeg bestilte det på en resturant i Spania en gang. Helt grusomt :-((

Skrevet

..jeg er absolutt ikke en fan av bacalao!

Skrevet

..jeg er absolutt ikke en fan av bacalao!

*godt å ikke føle seg helt alene* ;-)

Skrevet

*godt å ikke føle seg helt alene* ;-)

...og jeg nekter å tro at det er kokkens feil - det ER bare ikke godt!! ;-)

Skrevet

...og jeg nekter å tro at det er kokkens feil - det ER bare ikke godt!! ;-)

Enig!

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har ikke en egen oppskrift, men pleier å google det. Titter på noen forskjellige, og ender som regel med en kombinasjon av ingredienser.

Deilig mat :)

Jeg har også googlet, men tenkte kanskje noen hadde en hemmelig familieoppskrift ;O)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe ferdig renska og oppskjært klippfisk i pakninger på Rema. Koster litt, men er ikke forskrekkelig dyrt synes jeg... Mulig det er prisforskjeller rundt om i landet? Jeg bor på Møre og her er det jo mye klippfisk...

Ha olivenolje i bunnen på ei stor panne. Deretter legger du lagvis med skivede poteter, klippfisk (husk å vanne den ut over natta), løkringer, tomatpure og pepper, for så å begynne på nytt igjen. La baccalaoen småkoke i ca fire timer med lokk på. IKKE rør i gryta, men rist i den med jevne mellomrom.

Å, så man kan få det på Rema altså. Trodde man måtte i fiskedisk, eller fiskehandler jeg.

Mmm, høres helt nydelig ut. Bare smakt det en gang jeg, og likte det veldig godt.

Så du har ikke i hermetiske tomater, hermetisk paprika eller oliven? Har sett det i de fleste oppskrifter.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg ville skiftet ut tomatpureen med hermetiske tomater eller ferske tomater som er flådde først, og så må det være masse hvitløk også. Ja og oliven på toppen:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hva med hvitløk og chili!? Bacalao skal jo være litt sterkt - det er halve vitsen! ;)

Jeg ville også brukt hermetiske tomater.

Skrevet

Å, så man kan få det på Rema altså. Trodde man måtte i fiskedisk, eller fiskehandler jeg.

Mmm, høres helt nydelig ut. Bare smakt det en gang jeg, og likte det veldig godt.

Så du har ikke i hermetiske tomater, hermetisk paprika eller oliven? Har sett det i de fleste oppskrifter.

Her på Møre får man det iallefall i kjøledisken på Rema, men kanskje det er fordi vi har mye klippfiskforedling her oppe?

Det er mange ulike varianter av Baccalao og jeg vet om de som har i det du skriver også. Noen bruker chili for å få den sterkere. Selv liker jeg egentlig best den enkle varianten, men det er kanskje fordi det er den jeg er oppvokst med? Mormoren min kom fra "Baccalaohovedstaden" Kristiansund ;-)

Skrevet

Jeg ville skiftet ut tomatpureen med hermetiske tomater eller ferske tomater som er flådde først, og så må det være masse hvitløk også. Ja og oliven på toppen:-)

Det er helt sikkert kjempegodt, men det er noe med hva man er vant til fra man var liten ;-)

Jeg lager baccalao såpass sjelden at jeg MÅ ha den vanlige varianten ;) Får se om jeg sjanser på ekstra fiksfakserier i neste gang ;)

Skrevet

Hva med hvitløk og chili!? Bacalao skal jo være litt sterkt - det er halve vitsen! ;)

Jeg ville også brukt hermetiske tomater.

Det blir som med Mors kjøttkaker... Her er det Mors baccalao som gjelder ;-P

Men jeg lover å prøve sterkere saker neste gang jeg lager ;) Er egentlig veldig glad i sterk mat :)

Gjest Elextra
Skrevet

Det blir som med Mors kjøttkaker... Her er det Mors baccalao som gjelder ;-P

Men jeg lover å prøve sterkere saker neste gang jeg lager ;) Er egentlig veldig glad i sterk mat :)

Selv kan jeg ikke forestille meg bacalao som ikke er sterk - tror ikke jeg er _så_ glad i bacalao at jeg vil elske det som jeg elser "riktig" bacalao :-).

Skrevet

Selv kan jeg ikke forestille meg bacalao som ikke er sterk - tror ikke jeg er _så_ glad i bacalao at jeg vil elske det som jeg elser "riktig" bacalao :-).

Hehe, er nok noe med hva man er vant til, ja ;)

Faktisk er baccalaoen jeg er vant til litt sterk også. Den er jo pepra og det er masse løk i den. Men skjønner at det er mulg å lage en som er enda sterkere ;)

Skrevet

Dette ser ut til å være typen jeg liker:

http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?Id=12088361

Nam!

Den så nydelig ut :) Men en times koking er altfor lite. For noen uker siden smakte jeg den nydeligste baccalaoen jeg noen gang har fått. Han som laga den er "ekspert" på baccalao og bruker alle mulige metoder for å få den perfekt. Han kjøper ikke fisken på Rema for å si det sånn ;) Han tørker den selv ute i hagen og snur den etter sol/vær/vind osv.

Det eneste han hadde i som jeg ikke pleier, er paprika. Baccalaoen kokte også i fire timer (eller var det tre?). Vi var ti-tolv til bords og ingen kunne få fullrost denne baccalaoen nok :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...