Gå til innhold

Romantisk kveld hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må bli hjemme på valentines, for vi har ikke mulighet til å skaffe barnevakt. Vi skal kose oss med middag og en film, og jeg ønsker derfor forslag.

Middagen må spises etter at sønnen har lagt seg klokka syv, derfor vil jeg helst ha kun retter som kan lages på forhånd og eventuelt varmes opp. En gryte til hovedrett, kanskje? Noen som er en god oppskrift? Og hva er favorittdesserten?

Jeg ønsker også forslag på gode (romantiske?) filmer :)

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

8

• Spirello

6

• Lillemus

5

• tusseline

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Fainsmekker'n
Skrevet

Prøvde for litt siden en forrett og en dessert som begge lages i stand på forhånd, og som bare stekes rett på spising.

Forretten:

Rå scampi

Spansk spekeskinke (eller en annen skinke som ikke er så salt)

Mozarellaost

Rull scampien inn i skinka sammen med en skive med mozarellaost. Strø på litt pepper (grov type) på mozarellaosten, fest skinka med en tannpirker i tre.

Stekes på 230 grader i 8-9 minutter. Serveres på en seng av rucculasalat, og med et lite glass sursøt saus og et lite glass rømmedressing ved siden av. (Rømmedressing: Smak til rømme med sitronsaft, bittelitt sukker og salt og pepper.)

Dessert:

Skrell og del opp epler, som legges i bunnen av en ildfast form eller kakeform. Dekk bunnen. Legg over en pakke vaniljekrem.

Lag så et topplag av:

1,5 kopp hvetemel

1 egg

1 kopp sukker

Smuldres over (deigen blir tørr). Smelt en kopp smør og ha det helt på toppen (bres utover med skje).

Stekes på 200 grader i 30 min, eller til toppen bli gyllen.

Kaka kan lages i god tid og bare stå "på vent" i kjøleskapet til man spiser hovedretten.

Serveres med is eller krem.

Skrevet

Høres koselig ut :-)

Har du prøvd Bali kyllinggryte?

Ja, det blir nok veldig koselig :)

Bali kyllinggryte? Er det halvfabrikata? Her lager vi fra bunnen av! ;)

Skrevet

Prøvde for litt siden en forrett og en dessert som begge lages i stand på forhånd, og som bare stekes rett på spising.

Forretten:

Rå scampi

Spansk spekeskinke (eller en annen skinke som ikke er så salt)

Mozarellaost

Rull scampien inn i skinka sammen med en skive med mozarellaost. Strø på litt pepper (grov type) på mozarellaosten, fest skinka med en tannpirker i tre.

Stekes på 230 grader i 8-9 minutter. Serveres på en seng av rucculasalat, og med et lite glass sursøt saus og et lite glass rømmedressing ved siden av. (Rømmedressing: Smak til rømme med sitronsaft, bittelitt sukker og salt og pepper.)

Dessert:

Skrell og del opp epler, som legges i bunnen av en ildfast form eller kakeform. Dekk bunnen. Legg over en pakke vaniljekrem.

Lag så et topplag av:

1,5 kopp hvetemel

1 egg

1 kopp sukker

Smuldres over (deigen blir tørr). Smelt en kopp smør og ha det helt på toppen (bres utover med skje).

Stekes på 200 grader i 30 min, eller til toppen bli gyllen.

Kaka kan lages i god tid og bare stå "på vent" i kjøleskapet til man spiser hovedretten.

Serveres med is eller krem.

Høres kjempegodt ut! Tusen takk for svar :) Den forretten skal nok definitivt lages.

Skrevet

Hva med en boeuf bourgogne? Det er nydelig vintermat, og kan gjerne lages kvelden i forveien. :)

Skrevet

Hva med en boeuf bourgogne? Det er nydelig vintermat, og kan gjerne lages kvelden i forveien. :)

Har du oppskrift? :)

Skrevet

Har du oppskrift? :)

Har den hos kjæresten min, men jeg ser at denne er ganske lik den jeg har brukt:

http://www.nrk.no/mat/4286082.html

Jeg bruker dog ikke buljong, jeg heller bare på mer vin. Også bruker jeg biter av gulrot i. Og fersk rosmarin.

Det som måtte bli igjen av saus: Sil av grønnsaker og kok inn vinrestene, slik at den reduseres. Blir NYDELIG saus du kan fryse og bruke til biff neste gang. ;)

Skrevet

Høres kjempegodt ut! Tusen takk for svar :) Den forretten skal nok definitivt lages.

Den forretten har jeg lagd flere ganger, og den er helt knall! :) Jeg pleier å legge scampiene i kinsisk sterk chiisaus med litt hvitløkspepper i, for å få det litt sterkere. Husk å ha sitron til å skvise på. Nam nam.. :o)

Hvis dere liker indisk, så lagde jeg en indisk rett forrige uke som var kjempegod. hadde i shili i tillegg. Ble veldig mye mat, så vi spiste den i to dager, + fikk fryst 2 posjoner. Det er bare å halvere oppskiften da. Hadde i litt mer krydder + chili i jeg da, for ville ha litt mer "indisk" smak. Serverte med ris og nan.. Den er rask å forberede, så det kan du gjøre før lillegutt legger seg, så skal den bare stå å småkoke i 40 min. kan lages dagen før også.

http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?Search=indisk&Hovedingrediens=Kylling&Id=12087823&Order=Hovedingrediens%2cId&Sort=rating

Til dessert vet jeg ikke.. ikke så glad i desserter, men synes is med frukt er godt. Eller sjokoladefondant.

Hvis dere ikke har sett "PS I love you" så er det en fantastisk film jeg både ler og gråter av.. samboern synes også den var flott. :) Kos der masse.. :)

Skrevet

Til dessert anbefaller jeg egentlig bare mer rødvin eller sjampis, jordbær og "kjærlighetsspillet" med rolig musikk, dempet belysning (stearinlys er et must) og bare dere to ;o)

Vi hadde det veldig koselig en fredag da vi tok denne varianten til derssert! ;o)

Skrevet

Den forretten har jeg lagd flere ganger, og den er helt knall! :) Jeg pleier å legge scampiene i kinsisk sterk chiisaus med litt hvitløkspepper i, for å få det litt sterkere. Husk å ha sitron til å skvise på. Nam nam.. :o)

Hvis dere liker indisk, så lagde jeg en indisk rett forrige uke som var kjempegod. hadde i shili i tillegg. Ble veldig mye mat, så vi spiste den i to dager, + fikk fryst 2 posjoner. Det er bare å halvere oppskiften da. Hadde i litt mer krydder + chili i jeg da, for ville ha litt mer "indisk" smak. Serverte med ris og nan.. Den er rask å forberede, så det kan du gjøre før lillegutt legger seg, så skal den bare stå å småkoke i 40 min. kan lages dagen før også.

http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?Search=indisk&Hovedingrediens=Kylling&Id=12087823&Order=Hovedingrediens%2cId&Sort=rating

Til dessert vet jeg ikke.. ikke så glad i desserter, men synes is med frukt er godt. Eller sjokoladefondant.

Hvis dere ikke har sett "PS I love you" så er det en fantastisk film jeg både ler og gråter av.. samboern synes også den var flott. :) Kos der masse.. :)

''Hvis dere ikke har sett "PS I love you" så er det en fantastisk film jeg både ler og gråter av.. samboern synes også den var flott. :) Kos der masse.. :)''

Den er kjempesøt! Både kjæresten og jeg likte den.

Skrevet

Til dessert anbefaller jeg egentlig bare mer rødvin eller sjampis, jordbær og "kjærlighetsspillet" med rolig musikk, dempet belysning (stearinlys er et must) og bare dere to ;o)

Vi hadde det veldig koselig en fredag da vi tok denne varianten til derssert! ;o)

''Til dessert anbefaller jeg egentlig bare mer rødvin eller sjampis''

Husk at Glimtipper er i "lykkelige omstendigheter" nå da og ikke bør drikke alkohol. :o)

Skrevet

Har den hos kjæresten min, men jeg ser at denne er ganske lik den jeg har brukt:

http://www.nrk.no/mat/4286082.html

Jeg bruker dog ikke buljong, jeg heller bare på mer vin. Også bruker jeg biter av gulrot i. Og fersk rosmarin.

Det som måtte bli igjen av saus: Sil av grønnsaker og kok inn vinrestene, slik at den reduseres. Blir NYDELIG saus du kan fryse og bruke til biff neste gang. ;)

Takk :)

Kan jeg spise dette (med vin) mens jeg er gravid? Fordamper alkoholen?

Skrevet

Takk :)

Kan jeg spise dette (med vin) mens jeg er gravid? Fordamper alkoholen?

All alkohol fordamper selvsagt. Du koker den jo så lenge du gidder. :)

Skrevet

''Til dessert anbefaller jeg egentlig bare mer rødvin eller sjampis''

Husk at Glimtipper er i "lykkelige omstendigheter" nå da og ikke bør drikke alkohol. :o)

Fint at du skriver det :) Jeg er så fæl til å glemme slike viktige opplysninger i innleggene mine :P

Gjest annlovinda
Skrevet

Den filmen var en stor skuffelse spør du meg - men jeg hadde lest boka først.

Skrevet

Fint at du skriver det :) Jeg er så fæl til å glemme slike viktige opplysninger i innleggene mine :P

Uff.. herregud, det veit jeg da! ;o) Mer vin til gubben da.. hihi.. Men kjærlighetsspillet kan du jo spille fordet da. ;o) Du er vel ikke av den blyge typen du heller som jeg har forstått ;)

Ellers så så jeg en dessert på Celbert selskaps som Halvor Bakke lagde. Han hadde frossne skogsbær i ildfast form, og la marsmellomws og hvit sjokolade oppå tror jeg, og satt det i ovnen til det smeltet. Så godt ut. :) Skal teste de. Alle oppskiftene skal ligge på siden, men finner den ikke.

http://www.tv3.no/content/view/19869/1714/

Skrevet

Uff.. herregud, det veit jeg da! ;o) Mer vin til gubben da.. hihi.. Men kjærlighetsspillet kan du jo spille fordet da. ;o) Du er vel ikke av den blyge typen du heller som jeg har forstått ;)

Ellers så så jeg en dessert på Celbert selskaps som Halvor Bakke lagde. Han hadde frossne skogsbær i ildfast form, og la marsmellomws og hvit sjokolade oppå tror jeg, og satt det i ovnen til det smeltet. Så godt ut. :) Skal teste de. Alle oppskiftene skal ligge på siden, men finner den ikke.

http://www.tv3.no/content/view/19869/1714/

Den desserten hørtes god ut - om enn veldig søt ;) Tror du det går like greit med mørk sjokolade?

Kanskje jeg kjøper noe lignende som kjærlighetsspillet, men det spørs om det trengs. Vi har kjøpt noen nye oljer og leker i det siste som vi gjerne skulle prøvd ut :)

Skrevet

Den filmen var en stor skuffelse spør du meg - men jeg hadde lest boka først.

Jeg synes den var flott.. men skjønner deg når du har lest boka. jeg har ikke det, men blir alltid skuffa av filmer da jeg har lest boka først. Kommer frem mye mer detaljer og man får en helt annen opplevelse av en bok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...