Gå til innhold

Reiser igjen (vedr. restplasser, uspesifisert )

Anbefalte innlegg

Gjest Ut på tur, aldri sur
Skrevet

Vedr. restplasser.

Er dette særlig heldig når jeg skal reise alene med to yngre ungdommer?

Det står at noen priser er hvis to drar sammen, hva da med tre?

Kan vi risikere å bli sittende langt fra hverandre på flyet?

Uspesifisert, kan vi da risikere å havne på shabby hoteller, dårlig plassert?

Vurderer å dra spontant i løpet av marsmåned, derfor er det viktig å vite hvordan forholde oss

Er det Tenerife, Gran Canaria og Egypt som er de varme, gode stedene nå? Hva med Thailand ol? Hvor lang flyreise er det til Thailand og Egypt foresten?

Noen steder det er farligere å dra alene som kvinne, med barn?

Vi er fremdeles ute etter skikkelig ferieferie, sol, bading (primært i bassenger, selv om jeg kunne like å snorkle i havet) spise spennende mat ol. Kun slappe av, en uke.

All hjelp mottas med takk.

Skrevet

"Uspesifisert, kan vi da risikere å havne på shabby hoteller, dårlig plassert?"

Ja det er litt av poenget ;) Det er en sjanse å ta, og man kan være veldig heldig å få et kjempefint hotell, men man kan også være skikkelig uheldig.

Dersom basseng er viktig, ville jeg ikke satset på uspesifisert.

Skrevet

Jeg ville ikke dratt til Egypt alene, og med barn. Dette fordi jeg har noen dårlige erfaringer. Men jeg skal absolut ikke skremme deg. Det er meget fine muligheter for å snorkle der. Er visst en opplevelse for de som har prøvd det. Det tar ca 6 timer med fly - ca like lang tid som til Gran Canaria.

Jeg reiste alene med barna til syden i fjor sommer. Det var en hopp på tur. Ikke noe problem. Fikk sitte sammen på flyet og var kjempe heldig med hotellet. Kjenner noen som har reist slik i mange år. De har aldri vært uheldige. Tvert om har det tilogmed havnet på luksushotell.

Skrevet

For å si det sånn: Det at dere skal havne fra hverandre på flyet, er nå det minste problemet!

Ja: Dere kan havne på shabby hotell langt fra alt og alle. Ja, dere kan risikere å måtte flytte. Nei, dere er ikke garantert basseng.

Og ja, dere kan også være kjempeheldige. ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Svarer på det jeg vet/har meninger om:

''Er dette særlig heldig når jeg skal reise alene med to yngre ungdommer? ''

Ja, det ville jeg ikke hatt problemer med. Ungdom har godt av å lære at en ikke alltid er sikret full komfort.

''Kan vi risikere å bli sittende langt fra hverandre på flyet?''

Ja, det kan vel skje, men ved tidlig innsjekking får dere høyst sannsynlig sitte sammen.

''Uspesifisert, kan vi da risikere å havne på shabby hoteller, dårlig plassert?''

Du er vel ofte garantert en viss komfort, men plasseringen kan vel være så som så. Har imidlertid også hørt om folk som har havnet på de beste plasser, så det er et sjansespill.

''Noen steder det er farligere å dra alene som kvinne, med barn?''

Farlig vil jeg ikke si, men kan være slitsomt i arabiske land (eks. Egypt, Marokko, Tunisia) uten mannlig følge.

Tror ikke du skal være så engstelig, dere får sikkert en kjempefin tur, uansett om dere havner på beste stedet eller ikke! :-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg kan svare på det jeg vet.

Det tar knappe 6 timer til Egypt fra Gardemoen. Der kan dere snorkle i rødehavet som holder god temp. Det er en fantastisk opplevelse!

Jeg var alene i Hurghada uten sambo noen ganger, det gikk helt fint, opplevde de vanlige selgerene, men det gjør man uansett.

Uspesifisert er jo nettopp det, kan være kjempeheldig, og uheldig. Og noen bassenger kan være kalde dersom de ikke er oppvarmet.

Thailand er vel mer 10-12 timers flytur, dette sjekker du lett ved å kikke på nettsider til reisebyrå/flyselskap. Jeg har ikke vært der selv, men kjenner mange som er veldig fornøyde.

Skrevet

"Uspesifisert, kan vi da risikere å havne på shabby hoteller, dårlig plassert?"

Ja det er litt av poenget ;) Det er en sjanse å ta, og man kan være veldig heldig å få et kjempefint hotell, men man kan også være skikkelig uheldig.

Dersom basseng er viktig, ville jeg ikke satset på uspesifisert.

''Dersom basseng er viktig, ville jeg ikke satset på uspesifisert.''

På flere selskap kan du nå, mot et lite tillegg være sikret basseng eller minimun 3 stjernes hotell, så da hjelper det litt :)

Skrevet

''Er dette særlig heldig når jeg skal reise alene med to yngre ungdommer?''

Ja, ser ingen grunn mot at dere kan reise på restplasser. Verre hvis en reiser med små barn synes jeg.

''Det står at noen priser er hvis to drar sammen, hva da med tre?''

Er vel helst det at en må være minst to som reiser sammen, dvs at det blir dyrere hvis en reiser alene. Prisene baseres på at en er minst to som deler rom. De aller fleste stedene kan en ekstra sove på samme rom på enkeltseng, selv om det er dobbeltrom.

''Kan vi risikere å bli sittende langt fra hverandre på flyet?''

Ikke mer enn om dere reiser på "ordinære" biletter. Aldri opplevd å bli splittet når vi sjekker inn sammen, hverken på restplasser eller andre turer. Men trenger ikke sjekke inn sist da:)

''Uspesifisert, kan vi da risikere å havne på shabby hoteller, dårlig plassert?''

Ja, kan risikere å havne på hoteller som heller ikke står i katalogen. Men de flerste havner på ok steder iallefall. Er det alt for ille, er det ikke noen problem å få kjøpt seg opp til et bedre hotell.

''Er det Tenerife, Gran Canaria og Egypt som er de varme, gode stedene nå? Hva med Thailand ol? Hvor lang flyreise er det til Thailand og Egypt foresten?''

Ja, er vel der det er varmest nå. Skal dere til thailand, synes jeg en bør ha minst to uker i forholt til den lange flyturen. Kan virkelig anbefale egypt, herlig snorklemuligheter der:)

''Noen steder det er farligere å dra alene som kvinne, med barn?''

Arabiske land har en annen kultur, men følte aldri at det var farlig for damer å være der. De er ivrige på å prute, og vil gjerne selge deg ting. Men de aller fleste godtok et klart nei. Men det tar litt tid å bli vant til deres måte å være på. De aller fleste hoteller har dessuten egne store områder, der de har restauranter, strand og butikker, så der kan en nesten være hele ferien om en foretrekker det. Men jeg liker helst å oppleve ting utenfor området også.

Ville ikke vært redd for å reise på restplasser med tenåringer iallefall. Vi har reist med barna på 10 og 14 år, ingen problem det.

Skrevet

''Dersom basseng er viktig, ville jeg ikke satset på uspesifisert.''

På flere selskap kan du nå, mot et lite tillegg være sikret basseng eller minimun 3 stjernes hotell, så da hjelper det litt :)

Åja. Det er jo fint :-)

Gjest Auroria
Skrevet

Jeg har alltid vært svært heldig med mine uspesifiserte "hopp-på-turer". Den ene gangen reiste vi 3 stk sammen og fikk en kjempestor leilighet med bla hver sitt soverom og to bad. Da var dette snakk om et relativt nytt turiststed. i dag når stedet er mer kjent, har jeg sett at denne leiligheten blir plassert som 5-stjerners;-)

Tror det er verre dersom du reiser alene, da det er stor risiko for å måtte dele rom med en fremmed. det skjedde med ei venninne. hun ble plassert med ei gal dame og måtte finne seg et nytt hotell.

Skrevet

Uspesifisert betyr at du kan ende på et hvilket som helts hotell som reiseoperatøren har. Også hotell som de ikke har i katalogen sin.

Jeg har testet det ved noen anledninger, og det har gått greit. Men du kan jo ikke forvente å få 5-stjernes hotell på stranda:-)

Jeg har vært i både Thailand og Egypt. Om jeg ikke husker helt feil er det ca. 5 timers fly til Egypt, og i overkant av 10 til Thailand. (Noen ganger også med flybytte). Reisen til Thailand er normalt sett en god del dyrere.

Det er forøvrig to veldig forskjellige reisemål. Men hver sin sjarm.

Egypt kan by på fantastisk liv i havet. Så snorkling er definitivt et must. Det føles virkelig som å svømme i et akvarium. Vi besøkte også Kairo og så pyramidene. En virkelig mektig følelse som jeg kan anbefales på det sterkeste. Mange må gjennom en liten magesjau der da bakteriefloraen er svært forskjellig fra vår. Vi klarte oss bra første gangen, men andre gangen hadde vi en dag med diare alle sammen. (Men var ikke så syke at dagen ble ødelagt)

Thailand er smilets land. Menneskene der er svært vennlige og maten fantastisk. Flott hvite strender med krystallblått hav. Virkelig vakkert. En avslappende ferie med hyggelig atmosfære.

Jeg vil tilbake til begge stedene. Egypt her flere gamle bygg/atraksjoner som jeg vil oppleve. Muligens et Nielencruse neste gang? Thailand har jeg allerede bestilt tur til. Gleder meg villt:-)

Skrevet

Uspesifisert betyr at du kan ende på et hvilket som helts hotell som reiseoperatøren har. Også hotell som de ikke har i katalogen sin.

Jeg har testet det ved noen anledninger, og det har gått greit. Men du kan jo ikke forvente å få 5-stjernes hotell på stranda:-)

Jeg har vært i både Thailand og Egypt. Om jeg ikke husker helt feil er det ca. 5 timers fly til Egypt, og i overkant av 10 til Thailand. (Noen ganger også med flybytte). Reisen til Thailand er normalt sett en god del dyrere.

Egypt kan by på fantastisk liv i havet. Så snorkling er definitivt et must. Det føles virkelig som å svømme i et akvarium. Vi besøkte også Kairo og så pyramidene. En virkelig mektig følelse som jeg kan anbefales på det sterkeste. Mange må gjennom en liten magesjau der da bakteriefloraen er svært forskjellig fra vår. Vi klarte oss bra første gangen, men andre gangen hadde vi en dag med diare alle sammen. (Men var ikke så syke at dagen ble ødelagt)

Thailand er smilets land. Menneskene der er svært vennlige og maten fantastisk. Flott hvite strender med krystallblått hav. Virkelig vakkert. En avslappende ferie med hyggelig atmosfære.

Jeg vil tilbake til begge stedene. Egypt her flere gamle bygg/atraksjoner som jeg vil oppleve. Muligens et Nielencruse neste gang? Thailand har jeg allerede bestilt tur til. Gleder meg villt:-)

''Vi besøkte også Kairo og så pyramidene. En virkelig mektig følelse som jeg kan anbefales på det sterkeste''

Signerer her jeg! Det var bare så flott opplevelse! Helt utrolig, og var verdt timene i bussen.

Var jo noen her som mente at guttungen på 8 var for liten, men det gikk helt fint. Nå er han rolig i utgangspunktet, men det gikk strålende og ha han med. Han ble veldig fasinert av pyramidene og sfinxen.

Skrevet

Jeg ville ikke dratt til Egypt alene, og med barn. Dette fordi jeg har noen dårlige erfaringer. Men jeg skal absolut ikke skremme deg. Det er meget fine muligheter for å snorkle der. Er visst en opplevelse for de som har prøvd det. Det tar ca 6 timer med fly - ca like lang tid som til Gran Canaria.

Jeg reiste alene med barna til syden i fjor sommer. Det var en hopp på tur. Ikke noe problem. Fikk sitte sammen på flyet og var kjempe heldig med hotellet. Kjenner noen som har reist slik i mange år. De har aldri vært uheldige. Tvert om har det tilogmed havnet på luksushotell.

Jeg tok med jentungen alene til Egypt. Vi opplevde ikke noen problemer. Tok taxier og gikk i byer osv. Helt uproblematisk. Selgerene er jo innpåslitne, men det er jo slik det er.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1265874800' post='4304407]

''Vi besøkte også Kairo og så pyramidene. En virkelig mektig følelse som jeg kan anbefales på det sterkeste''

Signerer her jeg! Det var bare så flott opplevelse! Helt utrolig, og var verdt timene i bussen.

Var jo noen her som mente at guttungen på 8 var for liten, men det gikk helt fint. Nå er han rolig i utgangspunktet, men det gikk strålende og ha han med. Han ble veldig fasinert av pyramidene og sfinxen.

Jeg hadde med en 10-åring, men vi valgte fly. Mest fordi jeg ikke orker buss da....

10-åringen koste seg gløgg i hjel. Og var også superfasinert av museet i Kairo.

Og på toppen av det hele så har ho nå hatt om Egypt på skolen. Da var det stor stas å kunne fortelle:-)

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "Mange må gjennom en liten magesjau der da bakteriefloraen er svært forskjellig fra vår"

Man kan få en drikkevaksine hos helsesøster, den hjelper mot turistdiareen i Egypt.

Skrevet

Jeg hadde med en 10-åring, men vi valgte fly. Mest fordi jeg ikke orker buss da....

10-åringen koste seg gløgg i hjel. Og var også superfasinert av museet i Kairo.

Og på toppen av det hele så har ho nå hatt om Egypt på skolen. Da var det stor stas å kunne fortelle:-)

Museumet ja, det var også en flott opplevelse! Det var så mye flott og spennende og se. Helt utrolig hvilke kulturskatter Egypt har.

Jeg og guttungen sovner i det vi går inn på en buss, så derfor ble det buss. He he, sambo synes det er gørrkjedelig og reise med oss, for vi sovner i grunnen både på buss, fly og i bil.

For vår del er det toppers ferie, bading, avslapping, snorkling ispedd litt kultur.

Vi var en dag i Beduinleir også, det var vi gangen før også, men det var familietur, nå hadde vi utflukt med mer informasjon. Der bor de, uti intet, bare sand. Så fossiler fra rødehavet. Nei, vi lærte og fikk oppleve så mye spennende, at det ikke er umulig at det blir en tredje tur dit.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1265875486' post='4304417]

Museumet ja, det var også en flott opplevelse! Det var så mye flott og spennende og se. Helt utrolig hvilke kulturskatter Egypt har.

Jeg og guttungen sovner i det vi går inn på en buss, så derfor ble det buss. He he, sambo synes det er gørrkjedelig og reise med oss, for vi sovner i grunnen både på buss, fly og i bil.

For vår del er det toppers ferie, bading, avslapping, snorkling ispedd litt kultur.

Vi var en dag i Beduinleir også, det var vi gangen før også, men det var familietur, nå hadde vi utflukt med mer informasjon. Der bor de, uti intet, bare sand. Så fossiler fra rødehavet. Nei, vi lærte og fikk oppleve så mye spennende, at det ikke er umulig at det blir en tredje tur dit.

Absolutt ikke umulig med en 3. tur dit nei:-)

Skrevet

Sitat: "Mange må gjennom en liten magesjau der da bakteriefloraen er svært forskjellig fra vår"

Man kan få en drikkevaksine hos helsesøster, den hjelper mot turistdiareen i Egypt.

Snakket med noen der nede som hadde tatt den. De hadde blitt hardere rammet enn oss. Så jeg vet ikke om den hjelper for den milde formen for turistdiare. Uansett så går det jo an å sjekke det ut:-)

Vi tok denne da vi skulle til Kenya. Der ble faktisk gubben skikkelig dårlig av diare. Men finn noen tabletter som hjalp.

Litt dritt overlever vi for å få flotte opplevelser *ler*

Skrevet

Jeg tok med jentungen alene til Egypt. Vi opplevde ikke noen problemer. Tok taxier og gikk i byer osv. Helt uproblematisk. Selgerene er jo innpåslitne, men det er jo slik det er.

Ok, det var fint da. :-)

For det første hadde det bare to dager før avreise vært bombe eksplosjon på Sharm el Sheik. Gjorde alt for å få tilbake pengene. Men siden UD ikke frarådet nordmenn å dra, fikk vi dem ikke tilbake. Vi hadde da gledet oss til å reise et helt år, og turen kostet ca 25000,-. Jeg var så redd at jeg fikk en reaksjon med mage smerter og som endte med besvimelse bare to timer før vi dro til fly plassen. Da hadde jeg slått meg i tillegg, men pytt pytt. Det gikk bra.

Sikkerheten der nede var betydelig skjerpet. Da vi reiste på utflukt til luxor kjørte vi med politieskorte. Blir nervøs av sånt, jeg :-)

selve hotell anlegget var knall bra, med bl.a 7 ulike basseng. Barna storkoste seg, og jeg som egentlig ikke er så glad i å bare være på et hotell, klarte fint å være i ro der. Og det var bra. For vi dro til byen en dag. Vi tok taxi som hotellet skaffet oss (stolte på at det var tryggest). Vi ble IKKE kjørt til byen, men til en butikk! I butikken måtte vi kle oss i kostymer, som innebærte at jeg bl.a måtte ta av bh. Fyren tok på meg og skulle liksom hjelpe meg på med den. Min eks og barna satt og ventet mens jeg måtte være med på et annet rom for å kle på meg denne.

Stiv av skrekk turte ikke jeg gjøre noe, men så etter de andre. En annen fyr oppholdt dem.

Så måtte vi ta bilder med disse kostymene. Etterpå tok han meg til selve butikken hvor han ba meg velge ut noen ting som han ville gi meg. Mens jeg sto der, kom han bak meg og begynte å gni seg inntil meg. Jeg var livredd!! Turte ikke gjøre noe, håpet bare at mannen min kom. Han fortsatte, og så begynte han å smøre meg inn med olje samtidig! Han sa det skulle være effektivt mot solbrenthet..

Etter en liten stund, ante heldigvis mannen min uro, og sendte en av barna inn. Da fikk jeg vridd meg unna og gikk raskt og rolig ut til de andre.

Vi dro derfra, stiv av skrekk.

Kom tilbake til hotellet, og var helt fra meg. Kjente lukten av oljen og mannen i flere dager etterpå, samme hvor mye jeg dusjet. Jeg trodde mannen min ville beskytte meg, men tilogmed han ble "liten".

Ikke bare det. Vi skulle handle i en butikk i nærheten av hotellet, før vi dro hjem. Der var det en som begynte å trenge seg på. Han løftet meg opp, skulle virke mot stiv nakke?! Så bad han mannen min gå på et annet rom for å prøve t - skjorter. Men ante da raskt uro og sa takk for oss og gikk.

Dette ødela sannsynligvis gleden over å dra til Egypt mer. Tilogmed barna husker det var ubehagelig.

Jeg var lys og tynn på den tiden. Fikk høre det muligens var derfor. Og så så han nok at jeg ikke turte gjøre noe. Så for meg at han ville komme frem med pistol eller noe dersom jeg gjorde det. Mannen min ble forøvrig tilbudt noen kameler i innbytte da. :-)

Men som jeg skrev, dette trenger ikke være typisk.

Hvor i Egypt var du forresten? Fikk du med deg utflukten til Luxor og båttur på Nilen? Det var en opplevelse vi aldri glemmer :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ok, det var fint da. :-)

For det første hadde det bare to dager før avreise vært bombe eksplosjon på Sharm el Sheik. Gjorde alt for å få tilbake pengene. Men siden UD ikke frarådet nordmenn å dra, fikk vi dem ikke tilbake. Vi hadde da gledet oss til å reise et helt år, og turen kostet ca 25000,-. Jeg var så redd at jeg fikk en reaksjon med mage smerter og som endte med besvimelse bare to timer før vi dro til fly plassen. Da hadde jeg slått meg i tillegg, men pytt pytt. Det gikk bra.

Sikkerheten der nede var betydelig skjerpet. Da vi reiste på utflukt til luxor kjørte vi med politieskorte. Blir nervøs av sånt, jeg :-)

selve hotell anlegget var knall bra, med bl.a 7 ulike basseng. Barna storkoste seg, og jeg som egentlig ikke er så glad i å bare være på et hotell, klarte fint å være i ro der. Og det var bra. For vi dro til byen en dag. Vi tok taxi som hotellet skaffet oss (stolte på at det var tryggest). Vi ble IKKE kjørt til byen, men til en butikk! I butikken måtte vi kle oss i kostymer, som innebærte at jeg bl.a måtte ta av bh. Fyren tok på meg og skulle liksom hjelpe meg på med den. Min eks og barna satt og ventet mens jeg måtte være med på et annet rom for å kle på meg denne.

Stiv av skrekk turte ikke jeg gjøre noe, men så etter de andre. En annen fyr oppholdt dem.

Så måtte vi ta bilder med disse kostymene. Etterpå tok han meg til selve butikken hvor han ba meg velge ut noen ting som han ville gi meg. Mens jeg sto der, kom han bak meg og begynte å gni seg inntil meg. Jeg var livredd!! Turte ikke gjøre noe, håpet bare at mannen min kom. Han fortsatte, og så begynte han å smøre meg inn med olje samtidig! Han sa det skulle være effektivt mot solbrenthet..

Etter en liten stund, ante heldigvis mannen min uro, og sendte en av barna inn. Da fikk jeg vridd meg unna og gikk raskt og rolig ut til de andre.

Vi dro derfra, stiv av skrekk.

Kom tilbake til hotellet, og var helt fra meg. Kjente lukten av oljen og mannen i flere dager etterpå, samme hvor mye jeg dusjet. Jeg trodde mannen min ville beskytte meg, men tilogmed han ble "liten".

Ikke bare det. Vi skulle handle i en butikk i nærheten av hotellet, før vi dro hjem. Der var det en som begynte å trenge seg på. Han løftet meg opp, skulle virke mot stiv nakke?! Så bad han mannen min gå på et annet rom for å prøve t - skjorter. Men ante da raskt uro og sa takk for oss og gikk.

Dette ødela sannsynligvis gleden over å dra til Egypt mer. Tilogmed barna husker det var ubehagelig.

Jeg var lys og tynn på den tiden. Fikk høre det muligens var derfor. Og så så han nok at jeg ikke turte gjøre noe. Så for meg at han ville komme frem med pistol eller noe dersom jeg gjorde det. Mannen min ble forøvrig tilbudt noen kameler i innbytte da. :-)

Men som jeg skrev, dette trenger ikke være typisk.

Hvor i Egypt var du forresten? Fikk du med deg utflukten til Luxor og båttur på Nilen? Det var en opplevelse vi aldri glemmer :-)

''Hvor i Egypt var du forresten? Fikk du med deg utflukten til Luxor og båttur på Nilen? Det var en opplevelse vi aldri glemmer :-)''

Jeg har. En opplevelse jeg heller aldri glemmer:-) Var du i kongenes dal også? Der graven til Tut An Kamon ligger? Så synd at du hadde en slik ekkel opplevelse. Vi var heldig og opplevde ikke noe sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...