Gå til innhold

Reiser igjen (vedr. restplasser, uspesifisert )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, det var fint da. :-)

For det første hadde det bare to dager før avreise vært bombe eksplosjon på Sharm el Sheik. Gjorde alt for å få tilbake pengene. Men siden UD ikke frarådet nordmenn å dra, fikk vi dem ikke tilbake. Vi hadde da gledet oss til å reise et helt år, og turen kostet ca 25000,-. Jeg var så redd at jeg fikk en reaksjon med mage smerter og som endte med besvimelse bare to timer før vi dro til fly plassen. Da hadde jeg slått meg i tillegg, men pytt pytt. Det gikk bra.

Sikkerheten der nede var betydelig skjerpet. Da vi reiste på utflukt til luxor kjørte vi med politieskorte. Blir nervøs av sånt, jeg :-)

selve hotell anlegget var knall bra, med bl.a 7 ulike basseng. Barna storkoste seg, og jeg som egentlig ikke er så glad i å bare være på et hotell, klarte fint å være i ro der. Og det var bra. For vi dro til byen en dag. Vi tok taxi som hotellet skaffet oss (stolte på at det var tryggest). Vi ble IKKE kjørt til byen, men til en butikk! I butikken måtte vi kle oss i kostymer, som innebærte at jeg bl.a måtte ta av bh. Fyren tok på meg og skulle liksom hjelpe meg på med den. Min eks og barna satt og ventet mens jeg måtte være med på et annet rom for å kle på meg denne.

Stiv av skrekk turte ikke jeg gjøre noe, men så etter de andre. En annen fyr oppholdt dem.

Så måtte vi ta bilder med disse kostymene. Etterpå tok han meg til selve butikken hvor han ba meg velge ut noen ting som han ville gi meg. Mens jeg sto der, kom han bak meg og begynte å gni seg inntil meg. Jeg var livredd!! Turte ikke gjøre noe, håpet bare at mannen min kom. Han fortsatte, og så begynte han å smøre meg inn med olje samtidig! Han sa det skulle være effektivt mot solbrenthet..

Etter en liten stund, ante heldigvis mannen min uro, og sendte en av barna inn. Da fikk jeg vridd meg unna og gikk raskt og rolig ut til de andre.

Vi dro derfra, stiv av skrekk.

Kom tilbake til hotellet, og var helt fra meg. Kjente lukten av oljen og mannen i flere dager etterpå, samme hvor mye jeg dusjet. Jeg trodde mannen min ville beskytte meg, men tilogmed han ble "liten".

Ikke bare det. Vi skulle handle i en butikk i nærheten av hotellet, før vi dro hjem. Der var det en som begynte å trenge seg på. Han løftet meg opp, skulle virke mot stiv nakke?! Så bad han mannen min gå på et annet rom for å prøve t - skjorter. Men ante da raskt uro og sa takk for oss og gikk.

Dette ødela sannsynligvis gleden over å dra til Egypt mer. Tilogmed barna husker det var ubehagelig.

Jeg var lys og tynn på den tiden. Fikk høre det muligens var derfor. Og så så han nok at jeg ikke turte gjøre noe. Så for meg at han ville komme frem med pistol eller noe dersom jeg gjorde det. Mannen min ble forøvrig tilbudt noen kameler i innbytte da. :-)

Men som jeg skrev, dette trenger ikke være typisk.

Hvor i Egypt var du forresten? Fikk du med deg utflukten til Luxor og båttur på Nilen? Det var en opplevelse vi aldri glemmer :-)

Vi var i Sharm El Sheik. En lyshåret jentunge på 7 år og meg. Jeg er ikke blond.

Vi tok taxier både hit og dit. Gikk i gamlebyen og tittet. Var på beduinbesøk. Og hadde det veldig bra.

Jeg har reist en god del, og hadde nok stoppet situasjonen lenge før noe av det du beskriver hadde skjedd. Jeg er ikke redd for å si i fra.

Men en gang var jeg litt engstelig. Den ene taxituren tror jeg var med pirat-taxi. Og det var ikke lett å forstå før det var for sent. Men det gikk strålende det også.

Vi har ikke opplevd Luxor eller cruice på Nilen. Så jeg må nok tilbake igjen:-)

Skrevet

Sitat: "Mange må gjennom en liten magesjau der da bakteriefloraen er svært forskjellig fra vår"

Man kan få en drikkevaksine hos helsesøster, den hjelper mot turistdiareen i Egypt.

Den kan du risikere å få selv om du har tatt drikkevaksine, altså!

Skrevet

Vi var i Sharm El Sheik. En lyshåret jentunge på 7 år og meg. Jeg er ikke blond.

Vi tok taxier både hit og dit. Gikk i gamlebyen og tittet. Var på beduinbesøk. Og hadde det veldig bra.

Jeg har reist en god del, og hadde nok stoppet situasjonen lenge før noe av det du beskriver hadde skjedd. Jeg er ikke redd for å si i fra.

Men en gang var jeg litt engstelig. Den ene taxituren tror jeg var med pirat-taxi. Og det var ikke lett å forstå før det var for sent. Men det gikk strålende det også.

Vi har ikke opplevd Luxor eller cruice på Nilen. Så jeg må nok tilbake igjen:-)

Høres fint ut da :-) Tror nok det hadde vært annerledes i dag, hvor jeg er sterkere.

Er ikke helt sikker på hva beduin er?

Men du har nok gått glipp av noe ja, luxor var en kjempe bra utflukt som sterkt anbefales.

Var det slik der du var, at rikdom og fattigdom var side om side?

I luxor var vi tett oppå slumområder. Det gjorde inntrykk på oss alle sammen.

Gjest høstløv
Skrevet

Det finnes forskjellige typer diare, den du tar drikkevaksine for er den mest alminnelige typen, men du kan jo få en annen variant.

Skrevet

''Hvor i Egypt var du forresten? Fikk du med deg utflukten til Luxor og båttur på Nilen? Det var en opplevelse vi aldri glemmer :-)''

Jeg har. En opplevelse jeg heller aldri glemmer:-) Var du i kongenes dal også? Der graven til Tut An Kamon ligger? Så synd at du hadde en slik ekkel opplevelse. Vi var heldig og opplevde ikke noe sånt.

Ja, der var vi og. Var inn i fjellene også. Fikk avkjølt oss litt, for å si det sånn. Var 52 grader den dagen! :-) var du i karnaktempelet, papyrus-museet og på bananøya da?

Skrevet

Høres fint ut da :-) Tror nok det hadde vært annerledes i dag, hvor jeg er sterkere.

Er ikke helt sikker på hva beduin er?

Men du har nok gått glipp av noe ja, luxor var en kjempe bra utflukt som sterkt anbefales.

Var det slik der du var, at rikdom og fattigdom var side om side?

I luxor var vi tett oppå slumområder. Det gjorde inntrykk på oss alle sammen.

Nei, vi så liten fattigdom. Men jeg har vært i Gambia og Kenya også. Så jeg har sett en del.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, jeg tror at drikkevaksinen dekker ca 60% av de forskjellige diaretyper, og altså den mest vanlige.

Skrevet

Nei, vi så liten fattigdom. Men jeg har vært i Gambia og Kenya også. Så jeg har sett en del.

Du høres bereist ut:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ja, der var vi og. Var inn i fjellene også. Fikk avkjølt oss litt, for å si det sånn. Var 52 grader den dagen! :-) var du i karnaktempelet, papyrus-museet og på bananøya da?

Nei, jeg har ikke vært på noen av disse stedene:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Eller jo, jeg var jo i Karnakatempelet, men ikke de andre stedene

Skrevet

Eller jo, jeg var jo i Karnakatempelet, men ikke de andre stedene

Try it - next time :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Try it - next time :-)

Får gjøre det. Nå er det mye annet som står på programmet først:-)

Skrevet

Du høres bereist ut:-)

Jeg liker å reise. Prioriterer det høyt. Men oftest blir det bare slike standard sydenreiser:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...