Gå til innhold

Kaldheving av pizzadeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg lage en pizzadeig i kveld med bittelite gjær og kaldt vann og sette den i kjøleskapet - vil den da holde seg fint til i morgen ettermiddag? Altså rundt 20 timer. Eller er det for lenge?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, det er ikke for lenge. Bruk vanlig mengde med gjær og langhev i kjøleskapet. Den kan gjerne så over et døgn. Deigen blir kjempesmidig og god å jobbe med.

Gjest Aimabel
Skrevet

Funker bra. Jeg får alltid sånn hard "skorpe" øverst. Resten av deigen blir kjempebra, men godt tips å lage litt større deig enn du skal bruke.

Skrevet

Nei, det er ikke for lenge. Bruk vanlig mengde med gjær og langhev i kjøleskapet. Den kan gjerne så over et døgn. Deigen blir kjempesmidig og god å jobbe med.

Ah - da skal jeg straks sette pizzadeigen så er det bare å smekke sammen selve pizzaen i morra etter jobb. :o)

Skrevet

Du vil helt sikkert merke at denne pizzaen blir ekstra god :)

Gjest trist jente
Skrevet

Dersom jeg skal kaldheve en deig (regner med at dette kan gjelde rundstykker eller boller også) - skal jeg da bruke kaldt vann til tørrgjæren eller 37 grader som vanlig?

Annonse

Skrevet

Dersom jeg skal kaldheve en deig (regner med at dette kan gjelde rundstykker eller boller også) - skal jeg da bruke kaldt vann til tørrgjæren eller 37 grader som vanlig?

Kaldt vann.

Skrevet

Jeg bruker alltid 37 grader. :)

Skrevet

Og det sier du nå...! *snøft* Jaja, det vil vise seg i morra hvordan det går med kaldt vann da.

Gjest Fryttitatie
Skrevet

Tørrgjær tåler 40 grader. Bruk det når du skal heve i kjøleskapet slik at du får startet gjæringen fort.

Skrevet

Og det sier du nå...! *snøft* Jaja, det vil vise seg i morra hvordan det går med kaldt vann da.

Du spurte jo ikke...? :P

Gjest bakermester harepus
Skrevet

Funker bra. Jeg får alltid sånn hard "skorpe" øverst. Resten av deigen blir kjempebra, men godt tips å lage litt større deig enn du skal bruke.

For å unngå skorpe strør du litt mel over deigen når du setter den til heving. :-)

Annonse

Skrevet

For å unngå skorpe strør du litt mel over deigen når du setter den til heving. :-)

Da får du jo ihvertfall skorpe! Cluet er å dekke til bollen helt tett med plast.

Skrevet

Den skorpa unngår du, om du dekker over bakebollen med plastfolie.

Gjest trist jente
Skrevet

Takk for husmorkurs :)

Skrevet

Du spurte jo ikke...? :P

Pøh - det skulle du skjønt av deg selv. Men deigen hadde hevet seg fint så jeg i morrest. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...