Lillemus Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Kan jeg lage en pizzadeig i kveld med bittelite gjær og kaldt vann og sette den i kjøleskapet - vil den da holde seg fint til i morgen ettermiddag? Altså rundt 20 timer. Eller er det for lenge? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Nei, det er ikke for lenge. Bruk vanlig mengde med gjær og langhev i kjøleskapet. Den kan gjerne så over et døgn. Deigen blir kjempesmidig og god å jobbe med. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Funker bra. Jeg får alltid sånn hard "skorpe" øverst. Resten av deigen blir kjempebra, men godt tips å lage litt større deig enn du skal bruke. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Skrevet 11. februar 2010 Nei, det er ikke for lenge. Bruk vanlig mengde med gjær og langhev i kjøleskapet. Den kan gjerne så over et døgn. Deigen blir kjempesmidig og god å jobbe med. Ah - da skal jeg straks sette pizzadeigen så er det bare å smekke sammen selve pizzaen i morra etter jobb. ) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Du vil helt sikkert merke at denne pizzaen blir ekstra god 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Nei, det er ikke for lenge. Bruk vanlig mengde med gjær og langhev i kjøleskapet. Den kan gjerne så over et døgn. Deigen blir kjempesmidig og god å jobbe med. Dersom jeg skal kaldheve en deig (regner med at dette kan gjelde rundstykker eller boller også) - skal jeg da bruke kaldt vann til tørrgjæren eller 37 grader som vanlig? 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Skrevet 11. februar 2010 Dersom jeg skal kaldheve en deig (regner med at dette kan gjelde rundstykker eller boller også) - skal jeg da bruke kaldt vann til tørrgjæren eller 37 grader som vanlig? Kaldt vann. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Dersom jeg skal kaldheve en deig (regner med at dette kan gjelde rundstykker eller boller også) - skal jeg da bruke kaldt vann til tørrgjæren eller 37 grader som vanlig? Jeg bruker alltid 37 grader. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Skrevet 11. februar 2010 Jeg bruker alltid 37 grader. Og det sier du nå...! *snøft* Jaja, det vil vise seg i morra hvordan det går med kaldt vann da. 0 Siter
Gjest Fryttitatie Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Dersom jeg skal kaldheve en deig (regner med at dette kan gjelde rundstykker eller boller også) - skal jeg da bruke kaldt vann til tørrgjæren eller 37 grader som vanlig? Tørrgjær tåler 40 grader. Bruk det når du skal heve i kjøleskapet slik at du får startet gjæringen fort. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Og det sier du nå...! *snøft* Jaja, det vil vise seg i morra hvordan det går med kaldt vann da. Du spurte jo ikke...? 0 Siter
Gjest bakermester harepus Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 Funker bra. Jeg får alltid sånn hard "skorpe" øverst. Resten av deigen blir kjempebra, men godt tips å lage litt større deig enn du skal bruke. For å unngå skorpe strør du litt mel over deigen når du setter den til heving. :-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. februar 2010 Skrevet 11. februar 2010 For å unngå skorpe strør du litt mel over deigen når du setter den til heving. :-) Da får du jo ihvertfall skorpe! Cluet er å dekke til bollen helt tett med plast. 0 Siter
Axcia Skrevet 12. februar 2010 Skrevet 12. februar 2010 Funker bra. Jeg får alltid sånn hard "skorpe" øverst. Resten av deigen blir kjempebra, men godt tips å lage litt større deig enn du skal bruke. Den skorpa unngår du, om du dekker over bakebollen med plastfolie. 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 12. februar 2010 Skrevet 12. februar 2010 Jeg bruker alltid 37 grader. Takk for husmorkurs 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Skrevet 12. februar 2010 Du spurte jo ikke...? Pøh - det skulle du skjønt av deg selv. Men deigen hadde hevet seg fint så jeg i morrest. ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.