Gå til innhold

Hvilken klasse tilhører du?

Gjest bare lurer på dette i dag jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i E24 om mellomklassen, arbeiderklassen osv og lurer litt på hvordan disse blir definert egentlig.

Går det på yrke? Inntekt? Foreldre? Bolig?

Selv er jeg en mellomleder i et regnskapskontor, mannen min er mekaniker. Vi har en samlet inntekt på over 1,2 mill tjener ganske likt begge to. Jeg har 2 års høyskole, han har videregående og fagbrev. Vi har stort flott hus og hytte. Er knapt 40. Kan vi si at vi er i mellomklassen, eller er han i arbeiderklassen og jeg i mellomklassen?

Det snakkes om "kassadamer" på Rimi i artikkelen i E24, hvor havner disse?

Hva med lærere? Vi tjener bedre enn lærere men tviler på at de vil definere seg i arbeiderklassen? Hva med sykepleiere?

Noen som har noen synspunkt?

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

8

• tzatziki1365380058

3

• tusseline

1

• filiokus81

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Overklassedamen
Skrevet

Jeg tilhører overklassen. Vi har en samlet inntekt på 3.5 millioner pluss en forume på 5 millioner. Vi bor i en stort hus i Bærum, pluss vi har hytte på fjellet og i Blindleia.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tilhører sikkert underklassen, jeg som er minstepensjonist.

Skrevet

Jeg tilhører overklassen. Vi har en samlet inntekt på 3.5 millioner pluss en forume på 5 millioner. Vi bor i en stort hus i Bærum, pluss vi har hytte på fjellet og i Blindleia.

Ok - definerer du folk ut fra hva mannen arbeider med - eller er det paret under ett?

Er det forskjell på om mannen er adm dir og tjener 3 mill og kona er førskoleassistent, eller om kona er hjemmeværende uten noen særlig utdannelse? Er det da forskjell på om hun kommer fra en "rik" familie eller om hun kommer fra "arbeiderklassen"?

Hva om kona er adm.dir mens mannen jobber som bilmekaniker? Har her familiebakgrunn noe å si?

Dersom en "arbeiderfamilie" vinner 10 millioner i Lotto og investerer i det dere har, er de da overklasse?

Gjest Overklassedamen
Skrevet

Ok - definerer du folk ut fra hva mannen arbeider med - eller er det paret under ett?

Er det forskjell på om mannen er adm dir og tjener 3 mill og kona er førskoleassistent, eller om kona er hjemmeværende uten noen særlig utdannelse? Er det da forskjell på om hun kommer fra en "rik" familie eller om hun kommer fra "arbeiderklassen"?

Hva om kona er adm.dir mens mannen jobber som bilmekaniker? Har her familiebakgrunn noe å si?

Dersom en "arbeiderfamilie" vinner 10 millioner i Lotto og investerer i det dere har, er de da overklasse?

Hvilken klasse man tilhører defineres ut i fra hvilken bakgrunn man har (familie), hva slags utdannelse og hva man jobber med.

Gjest høstløv
Skrevet

Iflg. denne definisjonen tilhører direktører også arbeiderklasse, for de "lever av å selge sin egen arbeidskraft."

De aller fleste av oss lever av å selge sin egen arbeidskraft, enten det er ved kroppslig arbeide, eller tankevirksomhet og eller bruk av PC.

De eneste som ikke tilhører arbeiderklassen må være pensjonister og de som lever av kapitalinntekter.

Gjest høstløv
Skrevet

Hvilken klasse man tilhører defineres ut i fra hvilken bakgrunn man har (familie), hva slags utdannelse og hva man jobber med.

Det var ikke den definisjon som wikipedia kom med

Sitat: "Arbeiderklassen brukes som betegnelse om den klassen i et kapitalistisk samfunn som lever av å selge sin egen arbeidskraft"

Det må omfatte alle arbeidende mennesker, enten de er kroppsarbeidere eller de betjener et sentralbord eller er direktører.

Skrevet

Iflg. denne definisjonen tilhører direktører også arbeiderklasse, for de "lever av å selge sin egen arbeidskraft."

De aller fleste av oss lever av å selge sin egen arbeidskraft, enten det er ved kroppslig arbeide, eller tankevirksomhet og eller bruk av PC.

De eneste som ikke tilhører arbeiderklassen må være pensjonister og de som lever av kapitalinntekter.

Leste du litt lengre ned? Der sto det om ordets bruk ifht dagligtale..

tzatziki1365380058
Skrevet

I følge definisjonen som er gitt, tilhører jeg øvre middelklasse, siden jeg har utdanning på det nivået.

Men - fordi jeg jobber i offentlig sektor og tjener dårlig (i forhold til utdanningsretning og -nivå), regner jeg meg til arbeiderklassen.

Trives godt med det.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det der er ikke nok til å tilhøre overklassen.

For det første er du egentlig ikke rik nok - dersom du har de hyttene du sier, og bare 5 mill i formue, så har dere sannsynligvis mye gjeld - for det andre er det like viktig hva du har tjent penger på som hvor mye penger du har, og for det tredje blir man aldri overklasse uten å omgås de rette folka.

Overklasse kan man ikke jobbe seg inn i, der må man få innpass.

Kan godt hende alt, unntatt nok rikdom, er til stede for din del, men det du nevner er ikke nok til å definere deg som overklasse.

tzatziki1365380058
Skrevet

Sånn personlig "følelse av plassering" til side, så tror jeg forresten at klassebegrepet henger mer sammen med utdanning og intellektuell kapital enn penger. En lærer vil neppe betegne seg som arbeiderklasse, som du sier.

Men dersom høstløvs definisjon gjelder, er jo alle, unntatt de som eier egen virksomhet, arbeiderklasse.

Penger er ikke nok til å bli definert som overklasse, tror jeg. Man tilhører ikke nødvendigvis overklassen selv om man er rik, eller gjør man det? Jeg tenker i alle fall at man er nødt tilå tilhøre spesielle overklassenettverk for å bli ansett som overklasse.

Jeg har venner med maaaaaange millioner i formue, men de definere seg ikke som overklasse, fordi de ikke deltar i typiske overklassemiljøer. Men kanskje er det helt feil å tenke sånn...

Gjest segunda
Skrevet

Du og din mann er i mellomklassen. En lærer er også i mellomklassen, men en kassedama på Rimi er i arbeiderklassen.

Mellomklassen er desidert den største klassen i dagens Norge. Hvor grensen går over til høyere klasse vil være noe flytende, men Jens Stoltenberg eller Kjell Inge Røkke tilhører begge den øverste.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg tilhører. Mellomklassen kanskje?

Gjest segunda
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg tilhører. Mellomklassen kanskje?

kanskje øvre mellomklasse?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

kanskje øvre mellomklasse?

Vet du noe om det du da?

Gjest segunda
Skrevet

Vet du noe om det du da?

Nei ikke annet enn at du og din mann ikke blander dere i hverandres økonomi (jfr. tråd om tannlegeregning) :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei ikke annet enn at du og din mann ikke blander dere i hverandres økonomi (jfr. tråd om tannlegeregning) :-)

Ha ha, den var god;o)

Tror det har lite med saken å gjøre:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...