Gjest J31! Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Hvorfor grenser noen med borderline pf opp mot psykopati? Mangler noen av de totalt empati? Spør fordi jeg ønsker å forstå - for på den måten å gjøre noen ting lettere for meg og barna. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Ved å søke vil du finne diagnosekriteriene for begge her på dette forum. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Ved å søke vil du finne diagnosekriteriene for begge her på dette forum. Jeg har søkt og lest mye om det, både her og på google, uten å finne svar på mitt spørsmål. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Jeg har søkt og lest mye om det, både her og på google, uten å finne svar på mitt spørsmål. En med borderline personlighetsforstyrrelse mangler ikke empati for andre. Det gjør derimot en psykopat. Det er dette jeg ikke forstår. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 En med borderline personlighetsforstyrrelse mangler ikke empati for andre. Det gjør derimot en psykopat. Det er dette jeg ikke forstår. ''A pattern of unstable and intense interpersonal relationships characterized by alternating between extremes of idealization and devaluation. Impulsivity in at least two areas that are potentially self-damaging (e.g., promiscuous sex, eating disorders, binge eating, substance abuse, reckless driving). Recurrent suicidal behavior, gestures, threats... Affective instability due to a marked reactivity of mood (e.g., intense episodic dysphoria, irritability or anxiety usually lasting a few hours and only rarely more than a few days). Chronic feelings of emptiness. Inappropriate anger or difficulty controlling anger (e.g., frequent displays of temper, constant anger, recurrent physical fights). Transient, stress-related paranoid ideation, delusions or severe dissociative symptoms.'' Alle disse symptomene kan minne om en psykopat. Selvmordskriteriet da i hovedsak med tanke på trusler. 0 Siter
Gjest bipjente29 Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 ''A pattern of unstable and intense interpersonal relationships characterized by alternating between extremes of idealization and devaluation. Impulsivity in at least two areas that are potentially self-damaging (e.g., promiscuous sex, eating disorders, binge eating, substance abuse, reckless driving). Recurrent suicidal behavior, gestures, threats... Affective instability due to a marked reactivity of mood (e.g., intense episodic dysphoria, irritability or anxiety usually lasting a few hours and only rarely more than a few days). Chronic feelings of emptiness. Inappropriate anger or difficulty controlling anger (e.g., frequent displays of temper, constant anger, recurrent physical fights). Transient, stress-related paranoid ideation, delusions or severe dissociative symptoms.'' Alle disse symptomene kan minne om en psykopat. Selvmordskriteriet da i hovedsak med tanke på trusler. jeg kan heller ikke forstå hva som minner om en psykopat her. Kjenner flere med den diagnosen, og selv om de til tider kan være utfordrende å forholde seg til har jeg aldri tenkt tanken på at de skulle være noe i nærheten av en psykopat. En psykopat er for meg en person som bevisst psyker ned andre, og setter personer opp mot hverandre.De viser ingen anger på ting de har gjort, og viser heller ingen sårbarhet ( hvis det ikke er for å få medlidenhet fra noen). 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 ''A pattern of unstable and intense interpersonal relationships characterized by alternating between extremes of idealization and devaluation. Impulsivity in at least two areas that are potentially self-damaging (e.g., promiscuous sex, eating disorders, binge eating, substance abuse, reckless driving). Recurrent suicidal behavior, gestures, threats... Affective instability due to a marked reactivity of mood (e.g., intense episodic dysphoria, irritability or anxiety usually lasting a few hours and only rarely more than a few days). Chronic feelings of emptiness. Inappropriate anger or difficulty controlling anger (e.g., frequent displays of temper, constant anger, recurrent physical fights). Transient, stress-related paranoid ideation, delusions or severe dissociative symptoms.'' Alle disse symptomene kan minne om en psykopat. Selvmordskriteriet da i hovedsak med tanke på trusler. Du sier "kan minne om".. Er det det som er forskjellen da, eller? At det er selve _handlingene_ som kan _minne om_ psykopati fordi vedkommede i _øyeblikket_ (og bevisst?) sårer andre for å gi de skyldfølelser - mens de i ettertid angrer oppriktig (noe en psykopat ikke er i stand til - eller kan vise kun for å oppnå en fordel)? 0 Siter
Gjest bipjente29 Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Du sier "kan minne om".. Er det det som er forskjellen da, eller? At det er selve _handlingene_ som kan _minne om_ psykopati fordi vedkommede i _øyeblikket_ (og bevisst?) sårer andre for å gi de skyldfølelser - mens de i ettertid angrer oppriktig (noe en psykopat ikke er i stand til - eller kan vise kun for å oppnå en fordel)? jeg tror det heller handler om manglende impulskontroll hos de med borderline-lidelse. Når de blir sinte, så blir de veldig sinte og klarer ikke å ha empati med motparten akkurat da i kampens hete. Jeg opplever at de ofte kan få veldig forsterkede følelser, at ting enten er helt topp, eller helt på bånn. Og ting har en tendens til å bli veldig dramatisk, når det først skjer noe. Men hvis de ikke angret i ettertid på hva de har sagt og gjort, så ville jeg nok tenkt at det nærmet seg en dyssosial pf. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 jeg kan heller ikke forstå hva som minner om en psykopat her. Kjenner flere med den diagnosen, og selv om de til tider kan være utfordrende å forholde seg til har jeg aldri tenkt tanken på at de skulle være noe i nærheten av en psykopat. En psykopat er for meg en person som bevisst psyker ned andre, og setter personer opp mot hverandre.De viser ingen anger på ting de har gjort, og viser heller ingen sårbarhet ( hvis det ikke er for å få medlidenhet fra noen). Det er noe av det som kjennetegner en psykopat. Bare fordi utrykksmåtene ligner, betyr det ikke at en med borderline og en psykopat har samme mål/klarhet i hva de gjør. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Du sier "kan minne om".. Er det det som er forskjellen da, eller? At det er selve _handlingene_ som kan _minne om_ psykopati fordi vedkommede i _øyeblikket_ (og bevisst?) sårer andre for å gi de skyldfølelser - mens de i ettertid angrer oppriktig (noe en psykopat ikke er i stand til - eller kan vise kun for å oppnå en fordel)? Ja, noen med borderline angrer seg nok i ettertid. Mens en psykopat aldri føler ekte empati, så gjør vel de med borderline-diagnosen det mestparten av tiden. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 jeg tror det heller handler om manglende impulskontroll hos de med borderline-lidelse. Når de blir sinte, så blir de veldig sinte og klarer ikke å ha empati med motparten akkurat da i kampens hete. Jeg opplever at de ofte kan få veldig forsterkede følelser, at ting enten er helt topp, eller helt på bånn. Og ting har en tendens til å bli veldig dramatisk, når det først skjer noe. Men hvis de ikke angret i ettertid på hva de har sagt og gjort, så ville jeg nok tenkt at det nærmet seg en dyssosial pf. Dette er min erfaring også. Inkl min beskrivelse under. Jeg mener det er synd på en med borderline. Det er det ikke på en psykopat. Men hva med de med borderline som grenser opp mot psykopati - er det synd på dem (grunnlaget for mitt spørsmål)? Jeg tror forøvrig det er viktig å understreke at de med borderline pf som grenser opp mot psykopati, er de mest ekstreme tilfellene.. Det er mange grader av denne lidelsen. Det er iallfall min forståelse/oppfatning ut fra det jeg har lest. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Syns huske det er 5 av 9 kriterier som må oppfylles for borderline, og at det gir 256 ulike lidelser... les mer på wikipedia om dette. Det stemmer at det er det :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Men siden du visste dette, skjønner du vel hvorfor noen med borderline kan minne om psykopater, mens andre er helt anderledes? Hvis du har lest svaret mitt til Glimtipper, så ser du at jeg forstår mer av det nå :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Av en eller annen grunn har en her på DOL festet seg spesielt ved empati når det er snakk om psykopati. Som ern ser av Hares liste er empati nevnt kun i en av 20 punkter: The twenty traits assessed by the PCL-R score are: •glib and superficial charm •grandiose (exaggeratedly high) estimation of self •need for stimulation •pathological lying •cunning and manipulativeness •lack of remorse or guilt •shallow affect (superficial emotional responsiveness) •callousness and lack of empathy •parasitic lifestyle •poor behavioral controls •sexual promiscuity •early behavior problems •lack of realistic long-term goals •impulsivity •irresponsibility •failure to accept responsibility for own actions •many short-term marital relationships •juvenile delinquency •revocation of conditional release •criminal versatility 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Av en eller annen grunn har en her på DOL festet seg spesielt ved empati når det er snakk om psykopati. Som ern ser av Hares liste er empati nevnt kun i en av 20 punkter: The twenty traits assessed by the PCL-R score are: •glib and superficial charm •grandiose (exaggeratedly high) estimation of self •need for stimulation •pathological lying •cunning and manipulativeness •lack of remorse or guilt •shallow affect (superficial emotional responsiveness) •callousness and lack of empathy •parasitic lifestyle •poor behavioral controls •sexual promiscuity •early behavior problems •lack of realistic long-term goals •impulsivity •irresponsibility •failure to accept responsibility for own actions •many short-term marital relationships •juvenile delinquency •revocation of conditional release •criminal versatility Som jeg sa, hadde jeg lest om dette mange ganger, så jeg brydde meg ikke om å lese det i dag, da du bad meg om det. Dessuten fikk jeg bedre forståelse med Glimtippers svar og dermed svar på mitt spørsmål. Grunnen til at jeg spurte var min eks og en prosess vi er i akkurat nå (Det er et utrolig vanskelig tema, spesielt pga barna). Jeg er likevel glad du listet opp kriteriene - det minnet meg på viktige ting som har gått helt i glemmeboken, og gjør det hele dermed lettere som jeg håpet på. (på wikipedia finnes de forøvrig på norsk) Tusen takk skal du ha :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 14. februar 2010 Skrevet 14. februar 2010 Av en eller annen grunn har en her på DOL festet seg spesielt ved empati når det er snakk om psykopati. Som ern ser av Hares liste er empati nevnt kun i en av 20 punkter: The twenty traits assessed by the PCL-R score are: •glib and superficial charm •grandiose (exaggeratedly high) estimation of self •need for stimulation •pathological lying •cunning and manipulativeness •lack of remorse or guilt •shallow affect (superficial emotional responsiveness) •callousness and lack of empathy •parasitic lifestyle •poor behavioral controls •sexual promiscuity •early behavior problems •lack of realistic long-term goals •impulsivity •irresponsibility •failure to accept responsibility for own actions •many short-term marital relationships •juvenile delinquency •revocation of conditional release •criminal versatility Jeg kan ikke svare for andre, men grunnen til at jeg hadde hengt meg opp i det, er at min forståelse av psykopati er at det har mye med nettopp empati å gjøre mht mellommenneskelige forhold og problemene dette skaper.. Ville si det fordi du nevnte det. Men som sjekklisten sier, og også min erfaring er, så handler det ikke bare om empati men mye annet. 0 Siter
frosken Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Beklager om dette oppfattes som å spørre om det samme hele tiden, men jeg lurer litt om dette gjelder meg... jeg vet du har sagt tidligere at det ikke gjør det, og det har andre også, men kanskje dere har kommet frem til et nytt syn? Virker som dere behandler meg på en helt annen måte nå, enn tidligere. Kanskje det er fordi jeg er pedofil/psykopat. Nå surrer du, SMIR. Ikke tillat deg selv å rote deg inn i disse tankemønstrene hvor du tenker så negativt om deg selv. Jeg har forøvrig ikke registrert at du behandles på noen annen måte enn før. Du har alltid blitt oppfordret til å ikke spamme, så om du har fått noen innlegg slettet nå, så er ikke det første gangen. 0 Siter
laban Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Dette her blit helt sikkert slettet, men jeg skriver det fordi jeg ønsker å snakke om det, ikke fordi jeg ønsker oppmerksomhet eller er selv-destruktiv... føler at jeg kanskje er zoofil også... altså at jeg tenner på dyr... og vil ha sex med dyr... Syns det er ganske grusomme tanker, dette... men problemet er at jeg ikke kan avvise dm... De færreste er / ønsker det. Så spesiell er du ikke tror 0 Siter
Gjest just do it Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Dette her blit helt sikkert slettet, men jeg skriver det fordi jeg ønsker å snakke om det, ikke fordi jeg ønsker oppmerksomhet eller er selv-destruktiv... føler at jeg kanskje er zoofil også... altså at jeg tenner på dyr... og vil ha sex med dyr... Syns det er ganske grusomme tanker, dette... men problemet er at jeg ikke kan avvise dm... Prøv det da så finner du ut det. En katt må du da kunne finne i nabolaget! 0 Siter
frosken Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Dette her blit helt sikkert slettet, men jeg skriver det fordi jeg ønsker å snakke om det, ikke fordi jeg ønsker oppmerksomhet eller er selv-destruktiv... føler at jeg kanskje er zoofil også... altså at jeg tenner på dyr... og vil ha sex med dyr... Syns det er ganske grusomme tanker, dette... men problemet er at jeg ikke kan avvise dm... Jeg tror du er så redd for å ha denne typen tendenser, at du surrer deg inn i tanker om at du også har det. Men erfaringsmessig så er du ganske dårlig i perioder hvor du tenker så negativt om deg selv. Er du i kontakt med behandlingsapparatet for tiden? Og gjør du noe på dagtid eller isolerer du deg helt? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.