Gå til innhold

Kelloid arrdannelse + tattovering

Anbefalte innlegg

Gjest tamaratamtam

Jeg har alltid hatt en drøm om å tattovere meg. Jeg har de siste to årene fjernet 3 føflekker på ryggen hvor èn av de har grodd stygt/utenpå huden. Legen min sa at noen steder på kroppenblir det kelloid arrdannelse. Mitt spørsmål er derfor: er det en risiko for meg å tattovere meg iforhold til dette, eller har det ingenting å si? Jeg tenker at tattisen er jo som et sår i huden, mens når en fjerner en føflekk tar man jo bort en "bit" av huden, så da burde det vel bli mindre/ingen risiko for arr med en tattis?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342973-kelloid-arrdannelse-tattovering/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Hvis man først er disponert for keloiddannelse kan dette skje ved svært små traumer i huden, også ved tatovering. Det gjelder altså å gjøre minst mulig av operasjoner og "inngrep" dersom de ikke er absolutt nødvendige. Noen ganger kan et overflatisk rip i huden være nok til å aktiver et nytt keloid. Dessuten kan det forekomme allergiske reaksjoner på tatoveringsfargestoff, spesielt på rød farge. Da kan det hende du må operere bort tatoveringen for da kan ikke laser benyttes. Alt i alt synes jeg det er gode grunner for at du ikke skal gjøre noen unødvendige ting i huden din da du faktisk kan f¨å uventete arreaksjoneer . Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...