Gjest J31! Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Har du behandlet noen som har angst for ånder - ja, dvs ikke i psykotisk retning, men som er så redd for det at en ikke kan se "åndenes makt" og lignende, og som virkelig kan innbille seg at det er noe der selv om det ikke er det? Vil du si at dette er sykelig (angst)? Hadde bestemt meg for å overse det og kjøpe et hus nå flere sier det går igjen folk i etter en tråd her på dol. Men nå er jeg ikke lenger sikker. Fikk høre noen eks på hva som hadde skjedd i huset. Veldig synd for vi liker huset. Jeg er livredd slike ting, redd for mørke og kjellere osv. Hadde du og andre vært flue på veggen i div settinger, ville dere garantert fått noe å le av :-) Har du erfaring med denne typen problemer, og har det vist seg at det bare er angst? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 De fleste syns nok f.eks.det er lite fristende å bo i et hus hvor drap er begått... Ja, har forsøkt å tenke "alternativt", bl.a som du nevner. Fikk et godt svar her på dol - at ikke alle merker det om det virkelig er noe der. Men etter det jeg fikk høre i går, hva som har skjedd, og at ikke bare en men to har merket, er huset nå i ferd med å passere meg fordi selger presser.. Tror rett og slett ikke jeg klarer det. 0 Siter
PieLill Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Jeg ville ikke uten videre stolt på hva en eller to, eller flere, sa i en slik setting. På dette området har enkelte eksepsjonelle evner til å fyre opp under ting. Om du skal kjøpe dette huset, vil du måtte ta en meget bestemt avgjørelse om å konfrontere og _korrigere_ denne mindre rasjonelle siden hos deg selv. Ellers blir det ikke noe godt sted å bo. En god start er å slutte _helt_ med å se på filmer, snakke med folk og oppsøke andre settinger som mater frykten... ;-) mvh 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Jeg ville ikke uten videre stolt på hva en eller to, eller flere, sa i en slik setting. På dette området har enkelte eksepsjonelle evner til å fyre opp under ting. Om du skal kjøpe dette huset, vil du måtte ta en meget bestemt avgjørelse om å konfrontere og _korrigere_ denne mindre rasjonelle siden hos deg selv. Ellers blir det ikke noe godt sted å bo. En god start er å slutte _helt_ med å se på filmer, snakke med folk og oppsøke andre settinger som mater frykten... ;-) mvh Selger er en nær bekjent som har vært ærlig mot meg.. Selv så vet jeg ikke hva jeg skal tro på eller ikke. Men at det oppleves som skremmende - ja, det gjør det nok. Dette er en frykt jeg har hatt i mange år. Bare det snakkes om det av andre, må jeg si stopp og at dette er noe jeg ikke vil høre på. Snakkes det om det på kvelden, får jeg gjerne problemer med å sovne, tilogmed i natt sov jeg dårlig :-) Men sluttet for lenge siden å se programmer osv om det. . I dette tilfellet ser det desverre ut som frykten vinner over det faktum at huset er ideelt med tanke på pris, beliggenhet, miljø og at vi liker det :-( Men, men - sånn er det når en skal være så pinglete :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Dette er angst som kan behandles som enhver annen tilsvarende angst. Alternativt kan en foreta behandling ad modum Albert Åberg. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Dette er angst som kan behandles som enhver annen tilsvarende angst. Alternativt kan en foreta behandling ad modum Albert Åberg. Duh.. Albert Åberg - hva mener du? Vet ikke om jeg skal le, bli fornærmet eller ta deg seriøst nå :-) Men takk for svar, altså :-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Duh.. Albert Åberg - hva mener du? Vet ikke om jeg skal le, bli fornærmet eller ta deg seriøst nå :-) Men takk for svar, altså :-) http://no.wikipedia.org/wiki/Albert_%C3%85berg Du kan både le og ta han seriøst:-) Det han vil frem til er at spøkelser ikke finnes:-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Albert_%C3%85berg Du kan både le og ta han seriøst:-) Det han vil frem til er at spøkelser ikke finnes:-) He he, jeg søkte jeg også men fant ikke noe av dette og skjønte ingenting :-) fornuften min vil jo så gjerne tro at det ikke finnes, slik at vi også får huset, men frykten er større her. Godt det går an å komme over det med litt hjelp da, for dette er jeg desverre ikke i stand til å hanskes med alene. Skal se på linken din nå, takk skal du ha :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 He he, jeg søkte jeg også men fant ikke noe av dette og skjønte ingenting :-) fornuften min vil jo så gjerne tro at det ikke finnes, slik at vi også får huset, men frykten er større her. Godt det går an å komme over det med litt hjelp da, for dette er jeg desverre ikke i stand til å hanskes med alene. Skal se på linken din nå, takk skal du ha :-) Og.. Nå som jeg vet det er mulig å behandle ble jeg veldig,veldig lettet. For dette SKAL jeg overvinne, og huset VIL jeg ha!! :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Albert_%C3%85berg Du kan både le og ta han seriøst:-) Det han vil frem til er at spøkelser ikke finnes:-) eh.. Var nok litt for snar med å svare deg mht linken.. Tullball :-) *leter etter et hull i gulvet* :-) 0 Siter
laban Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Selger er en nær bekjent som har vært ærlig mot meg.. Selv så vet jeg ikke hva jeg skal tro på eller ikke. Men at det oppleves som skremmende - ja, det gjør det nok. Dette er en frykt jeg har hatt i mange år. Bare det snakkes om det av andre, må jeg si stopp og at dette er noe jeg ikke vil høre på. Snakkes det om det på kvelden, får jeg gjerne problemer med å sovne, tilogmed i natt sov jeg dårlig :-) Men sluttet for lenge siden å se programmer osv om det. . I dette tilfellet ser det desverre ut som frykten vinner over det faktum at huset er ideelt med tanke på pris, beliggenhet, miljø og at vi liker det :-( Men, men - sånn er det når en skal være så pinglete :-) Det er dumt å flytte dit hvis dere kommer til å bli stive av skrekk hver gang dere hører noe som knaker, rasler eller banker. For slike lyder er helt normale f.eks. en mørk høstkveld med vindkast. Når temperaturen synker mot natten, er det massevis av materialer i et hus som krymper litt (etter å ha vært utvidet mens de var varmere), og det lager iblant litt lyd. Hvis dere havner der og du fremdeles tenker på huset som "bebodd" - sats på at spøkelsene vil bli kjempefornøyde med at det flytter inn noen glade mennesker som trives der og vil ta vare på huset. Mange spøkelseshistorier av typen "gammel dame på kjøkkenet" oppstår fordi noen misliker nye eiere eller forandringer nye generasjoner gjør når de overtar. Det er et sånt "tidligere eier"-gjenferd på nabogården til mine foreldres sommersted (påstår familien som bor der, alle 6-7 i storfamilien har sett henne), og det er allmenn enighet om at hun nok er fornøyd så lenge de driver gården, gjør nødvendig vedlikehold osv., i stedet for å la den forfalle og la jordet bli teltplass for turistene. Jeg tror det meste har en naturlig forklaring, men dette er kanskje en måte å tenke på fenomenet på, som gjør det lettere å leve med :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Det er dumt å flytte dit hvis dere kommer til å bli stive av skrekk hver gang dere hører noe som knaker, rasler eller banker. For slike lyder er helt normale f.eks. en mørk høstkveld med vindkast. Når temperaturen synker mot natten, er det massevis av materialer i et hus som krymper litt (etter å ha vært utvidet mens de var varmere), og det lager iblant litt lyd. Hvis dere havner der og du fremdeles tenker på huset som "bebodd" - sats på at spøkelsene vil bli kjempefornøyde med at det flytter inn noen glade mennesker som trives der og vil ta vare på huset. Mange spøkelseshistorier av typen "gammel dame på kjøkkenet" oppstår fordi noen misliker nye eiere eller forandringer nye generasjoner gjør når de overtar. Det er et sånt "tidligere eier"-gjenferd på nabogården til mine foreldres sommersted (påstår familien som bor der, alle 6-7 i storfamilien har sett henne), og det er allmenn enighet om at hun nok er fornøyd så lenge de driver gården, gjør nødvendig vedlikehold osv., i stedet for å la den forfalle og la jordet bli teltplass for turistene. Jeg tror det meste har en naturlig forklaring, men dette er kanskje en måte å tenke på fenomenet på, som gjør det lettere å leve med :-) Jo, fornuften er med på at lyder har og kan ha en naturlig årsak som at trehverket utvider seg, trekker seg sammen osv. Dessuten går det an å ha en radio på.. Blir de ikke redde, de på nabogården på sommerstedet til foreldrene?dine? Huff, grøsser bare ved tanken :-) 0 Siter
laban Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Jo, fornuften er med på at lyder har og kan ha en naturlig årsak som at trehverket utvider seg, trekker seg sammen osv. Dessuten går det an å ha en radio på.. Blir de ikke redde, de på nabogården på sommerstedet til foreldrene?dine? Huff, grøsser bare ved tanken :-) Jeg tror ikke de er redde, hun har ikke gjort noen noe. De fortalte det til sønnen min, det er mulig de smurte litt ekstra på siden de er fastboende og vi turister. Bygdefolk i Nord-Trøndelag er glade i å tulle med Oslofolk. Men junior påsto at alle, både de to voksne og de fire sønnene (og muligens morfaren deres for alt jeg vet), hadde sett "damen". Jeg sa det jeg skrev til deg - at _hvis_ dette er noe som helst (noe jeg selv ikke tror på), vil hun sikkert bare sjekke at de tar vare på gården "hennes". Jeg tror nok dette er en historie som har bakgrunn i at folk i sin tid sladret en god del i kulissene da de fikk kjøpe gården. Dette er et typisk bygdedyr-strøk der alle er megaskeptiske til alle som ikke har den riktige bakgrunnen fra et naust i nabolaget, og / eller som vil sette igang med noe annet enn å dyrke gress og heve trygd. Både bonden og kona er "innfødte", han driver fiskeoppdrett og underviser på vgs i tillegg til gården, og de har satt fire kjekke gutter til verden i et typisk fraflyttingsområde, så jeg synes både naboer og spøkelser burde være svært så fornøyde. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Jo, fornuften er med på at lyder har og kan ha en naturlig årsak som at trehverket utvider seg, trekker seg sammen osv. Dessuten går det an å ha en radio på.. Blir de ikke redde, de på nabogården på sommerstedet til foreldrene?dine? Huff, grøsser bare ved tanken :-) J31, Spøkelser eller ikke. Ingen har noen gang blitt skadet eller drept av et spøkelse. Så hva er du redd for? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 J31, Spøkelser eller ikke. Ingen har noen gang blitt skadet eller drept av et spøkelse. Så hva er du redd for? ''J31, Spøkelser eller ikke. Ingen har noen gang blitt skadet eller drept av et spøkelse. Så hva er du redd for?'' Det er jo heller ingen som har blitt drept av norske edderkopper - likevel hadde jeg aldri flyttet inn i et hus med uvanlige store mengder av disse avskyelige krypene ;-) Jeg mener ikke at J31 skal være redd - men jeg aksepterer at hun er det :-) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 ''J31, Spøkelser eller ikke. Ingen har noen gang blitt skadet eller drept av et spøkelse. Så hva er du redd for?'' Det er jo heller ingen som har blitt drept av norske edderkopper - likevel hadde jeg aldri flyttet inn i et hus med uvanlige store mengder av disse avskyelige krypene ;-) Jeg mener ikke at J31 skal være redd - men jeg aksepterer at hun er det :-) Jeg trodde jeg var redd edderkopper, men jeg bor nå i 1. etasje i et hus fra viktorianske tider. Plutselig er edderkopper, så lenge de ikke kryper -på- meg, helt uinteressante. Så løsningen er nok ikke å unngå hus med kryp 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 J31, Spøkelser eller ikke. Ingen har noen gang blitt skadet eller drept av et spøkelse. Så hva er du redd for? Ja, si det du. Det har jeg faktisk ikke noe godt svar på. Har noe med at jeg får panikk. Hadde jeg f.eks våknet av en skygge som gikk over soverommet, hadde jeg garantert hylt - vekket/tatt med meg barna og løpt ut i bilen og kjørt vekk derfra. Nektet plent å dra tilbake. Lyder kan jeg alltids falle til ro med har naturlige årsaker, med mindre det virkelig er noe annet og som jeg virkelig finner unaturlig. Å bli skadet eller drept tenker jeg ikke på. Det er som med mus.. Er like skrekkelig å tenke på. Den lille uskyldige musa liksom. Det er jo ganske "sykt". Når jeg ser en mus så får jeg panikk.. Og jeg har opplevd å ha så mye panikk når jeg er i ved boden f.eks, at jeg har ramlet.. Og så er det vel også noe med døden.. Det ukjente. Da jeg så og tok på en død person, hadde jeg problemer i flere dager etterpå. Så for meg vedkommede her og der, våknet i mareritt, kjente kalde gufs osv. Det synes sikkert dumt for andre - flaut er det også, men for meg er det en reell frykt jeg veldig gjerne skulle vært foruten :-) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Ja, si det du. Det har jeg faktisk ikke noe godt svar på. Har noe med at jeg får panikk. Hadde jeg f.eks våknet av en skygge som gikk over soverommet, hadde jeg garantert hylt - vekket/tatt med meg barna og løpt ut i bilen og kjørt vekk derfra. Nektet plent å dra tilbake. Lyder kan jeg alltids falle til ro med har naturlige årsaker, med mindre det virkelig er noe annet og som jeg virkelig finner unaturlig. Å bli skadet eller drept tenker jeg ikke på. Det er som med mus.. Er like skrekkelig å tenke på. Den lille uskyldige musa liksom. Det er jo ganske "sykt". Når jeg ser en mus så får jeg panikk.. Og jeg har opplevd å ha så mye panikk når jeg er i ved boden f.eks, at jeg har ramlet.. Og så er det vel også noe med døden.. Det ukjente. Da jeg så og tok på en død person, hadde jeg problemer i flere dager etterpå. Så for meg vedkommede her og der, våknet i mareritt, kjente kalde gufs osv. Det synes sikkert dumt for andre - flaut er det også, men for meg er det en reell frykt jeg veldig gjerne skulle vært foruten :-) Har du lest noen bøker som beskriver kognitiv terapi? Jeg tror NHD har anbefalt noen gode titler. Du kan bli kvitt denne frykten på egenhånd, men da må du faktisk ta deg sammen. Så enkelt og så vanskelig er det 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Har du lest noen bøker som beskriver kognitiv terapi? Jeg tror NHD har anbefalt noen gode titler. Du kan bli kvitt denne frykten på egenhånd, men da må du faktisk ta deg sammen. Så enkelt og så vanskelig er det Jeg prøver ikke å unnskylde det, men er det så enkelt som å bare ta seg sammen? Har prøvd det, samlet tankene og sagt det til meg selv når jeg f.eks er i den ved boden eller går i kjelleren. Men likevel får jeg panikk og får fart på beina - kommer meg fort ut derfra for å si det sånn.. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 16. februar 2010 Skrevet 16. februar 2010 Jeg trodde jeg var redd edderkopper, men jeg bor nå i 1. etasje i et hus fra viktorianske tider. Plutselig er edderkopper, så lenge de ikke kryper -på- meg, helt uinteressante. Så løsningen er nok ikke å unngå hus med kryp Hmmm. Jeg tror ikke alle kommer over sine fobier så lett som du har klart ;-) Og en ting er jo å nærme seg sine fobier på en grei måte - med tilbaketrekningsmulighet, noe annet er å ta opp store lån i banken for å gjøre dette... (tenker med dette på J31) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.