Gå til innhold

Bryllupsfest på nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var sånn vi gjorde det en gang vi inviterte til låvefest ;)

Vi hadde over 100 venner vi ønsket å invitere til festen og bestemte oss for å legge den til siste helga i fellesferien slik at gjesteantallet ble begrenset naturlig ;) Det kom ca 65 gjester, noe som var perfekt ;)

''Vi hadde over 100 venner vi ønsket å invitere til festen og bestemte oss for å legge den til siste helga i fellesferien slik at gjesteantallet ble begrenset naturlig ;) Det kom ca 65 gjester, noe som var perfekt ;)''

*Hehe* En av mine klassevenninner inviterte store mengder slekt til hennes konfirmasjon, de fleste bodde temmelig langt unna og de regnet ikke med at det kom så mange så derfor ba de haugevis. Gjett hva som skjedde... ;o) Omtrent hele gjengen takket ja! :o)

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

7

• morsan

5

• tzatziki1365380058

5

• Liliaceae

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Vi hadde over 100 venner vi ønsket å invitere til festen og bestemte oss for å legge den til siste helga i fellesferien slik at gjesteantallet ble begrenset naturlig ;) Det kom ca 65 gjester, noe som var perfekt ;)''

*Hehe* En av mine klassevenninner inviterte store mengder slekt til hennes konfirmasjon, de fleste bodde temmelig langt unna og de regnet ikke med at det kom så mange så derfor ba de haugevis. Gjett hva som skjedde... ;o) Omtrent hele gjengen takket ja! :o)

Hehe, tipper det var en noe panikkartet stemning før den store dagen da ;-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Og hva skjer når huset blir invadert av andre ungdom som har fått nyss om tomt hus og søte jenter "alene hjemme?".

Jeg ville ikke hatt barna mine i det huset, nei!

Hvordan kan man vite at disse 15 åringene ikke forteller til andre hva de skal gjøre og hvor de skal være nyttårsaften? Umulig å kontrollere, selv om man tar sine forhåndsregler.

Eneste unntaket jeg kunne ha vurdert, er om jeg hadde ei tenåringsjente selv (helst over 15 da..) som jeg hadde stolt helt på, samt at hun hadde hatt med seg ei venninne jeg hadde kjent _veldig_ godt. Selv da hadde jeg ønsket at en av de nærmeste naboene holdt øye med huset, i tilfelle noen skulle finne på å komme innom..

Det høres ut som du kommer fra et større sted enn meg. :-) Har du ikke en slektning i den alderen? Finnes det ikke såkalte nerder eller gråe mus i omgangskretsen? De som ikke inviterer halve nabolaget.

De får heller holde seg hjemme om det er så vanskelig å finne noen man stoler på.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Hehe,- det høres ut som vi to kjenner til ungdommens verden ganske godt ;-)

Ikke for å være frekk, men jeg er vel nærmere ungdommens alder enn dere ;-P Men så var kanskje jeg en engel i den alderen. Hehe.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg hadde ikke en gang vurdert å prøve å skaffe barnevakt en gang. Barna mine skal ikke ha barnevakt på nyttårsaften, sånn er det med den saken. Jeg hadde sagt nei til btyllupet uten å nøle.

Når det er sagt: Folk må få feire sine dager akkurat når og hvordan de vil. Ingen kan bli "snurte" over at dagen passer dårlig for en selv. Og et brudepar eller en jubilant som velger slike dager å feire på, kan heller ikke bli snurte over at folk takker nei på grunn av ungene.

Vi lever heldigvis i et fritt land :)

''Jeg hadde ikke en gang vurdert å prøve å skaffe barnevakt en gang. Barna mine skal ikke ha barnevakt på nyttårsaften, sånn er det med den saken. Jeg hadde sagt nei til btyllupet uten å nøle''

Er det for egen del eller barnas del? Om barna kan bli bedt bort til en jevnaldret venn eller fettere/kusiner kan det jo hende de synes det er vel så morsomt som å være sammen med familien.

Skrevet

Ikke for å være frekk, men jeg er vel nærmere ungdommens alder enn dere ;-P Men så var kanskje jeg en engel i den alderen. Hehe.

''Ikke for å være frekk, men jeg er vel nærmere ungdommens alder enn dere ;-P''

Det er du helt sikkert ;-)

Men jeg _har_ ungdommer...

Skrevet

Det høres ut som du kommer fra et større sted enn meg. :-) Har du ikke en slektning i den alderen? Finnes det ikke såkalte nerder eller gråe mus i omgangskretsen? De som ikke inviterer halve nabolaget.

De får heller holde seg hjemme om det er så vanskelig å finne noen man stoler på.

''Finnes det ikke såkalte nerder eller gråe mus i omgangskretsen? De som ikke inviterer halve nabolaget. ''

Nerder og grå mus kan også bli fristet til å være en av de kule :)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

''Ikke for å være frekk, men jeg er vel nærmere ungdommens alder enn dere ;-P''

Det er du helt sikkert ;-)

Men jeg _har_ ungdommer...

Ingen engler, I presume? ;-) Neida, jeg bare tuller. Poenget er at det finnes mange slags ungdommer, noen av dem går det faktisk an å stole på.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

''Finnes det ikke såkalte nerder eller gråe mus i omgangskretsen? De som ikke inviterer halve nabolaget. ''

Nerder og grå mus kan også bli fristet til å være en av de kule :)

Men hvor mange kule gidder å stikke til en nerd når det garantert finnes bedre alternativer?

Gjest Elextra
Skrevet

''Det må jeg si var lite gjennomtenkt, ja...

Jeg tror ungene mine hadde fått sjokk om de skulle til barnevakt nyttårsaften ;-)''

Mine hadde nok også blitt relativt sjokka ja... Nyttårsaften er familiekveld - sånn er det med den saken!

''Nyttårsaften er familiekveld - sånn er det med den saken!

''

Dette oppleves nok forskjellig. Jeg er ikke vokst opp med at nyttårsaften er en typisk familiekveld. Riktignok var jeg i oppveksten ofte på hytta med familien, hvor vi hadde en hyggelig kveld med raketter og det hele. Men det hendte tidlig at jeg ble bedt bort til venner og feiret kvelden der, det skjedde før det var egentlig fest, og føltes like naturlig for meg. Etter at jeg begynte å dra på fest nyttårsaften var det raskt utelukket for meg å være med familien denne dagen.

Derfor tenker jeg at store barn vel kan bli bedt bort til venner eller kanskje fettere/kusiner nyttårsaften. Men jeg forstår praksis her er ulik.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Selv 3 rolige jenter kan få lyst på en nyttårsfest i den alderen,- for ikke å snakke om diverse "venner" som får nyss i at det er et tomt hus til disposisjon på selveste nyttårsaften... 15-årige jenter har ofte 17-18-årige gutter som de sikler etter ;-)

Så de 15-årige jentene må man kjenne _veldig_ godt for å kunne dra fra med lett hjerte, tror jeg. Og det virket ikke som trådstarter kjente mange kandidater?

Nei, desverre for dem. Selv hadde jeg prøvd så godt jeg kunne å få tak i noen, særlig når man har 10 måneder på seg. I løpet av den tiden kan man også rekke å bli kjent med en ungdom som kan være aktuell barnevakt. Mulig jeg er naiv, eller kommer fra et såpass lite sted at man må kjøre langt til naboen. -Eller- syns at en stor dag som et bryllup er, er verdt å feires. En nyttårsaften av mange er da vel verdt å bruke på en god venn?

Skrevet

Ingen engler, I presume? ;-) Neida, jeg bare tuller. Poenget er at det finnes mange slags ungdommer, noen av dem går det faktisk an å stole på.

De er ganske englete ;-) Men ikke av de aller gråeste & nerdete.... Og jeg ville nok stolt på _dem_ - men ikke at ikke jungeltelegrafen gikk, og ikke hvis ikke jeg kjente dem så godt som man kjenner sine egne...

Skrevet

Men hvor mange kule gidder å stikke til en nerd når det garantert finnes bedre alternativer?

''Men hvor mange kule gidder å stikke til en nerd når det garantert finnes bedre alternativer?''

Det finnes ofte ikke flust med alternativer for 15-åringer, er min erfaring. Særlig ikke på nyttårsaften...

tzatziki1365380058
Skrevet

''Jeg hadde ikke en gang vurdert å prøve å skaffe barnevakt en gang. Barna mine skal ikke ha barnevakt på nyttårsaften, sånn er det med den saken. Jeg hadde sagt nei til btyllupet uten å nøle''

Er det for egen del eller barnas del? Om barna kan bli bedt bort til en jevnaldret venn eller fettere/kusiner kan det jo hende de synes det er vel så morsomt som å være sammen med familien.

Jeg er opptatt av familietradisjoner, og jul og nyttår er typiske "tradisjonsbærere" i vår familie. Det ville derfor være helt uaktuelt å vurdere å reise fra ungene en sånn kveld. For egen del, fordi jeg vil være sammen med barna mine og skape tradisjoner for dem, og for barnas del, fordi vi nettopp HAR disse tradisjonene allerede, som de er svært vant med.

Alternativet med fetter eller kusine er uaktuelt, siden det ikke finnes noen på samme alder. Og vi er ikke omgangsvenner med våre barns venners foreldre, så det ville ikke vært naturlig å la barna være der heller. Men uansett så ville det altså ikke vært aktuelt på grunn av punktet overfor.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er opptatt av familietradisjoner, og jul og nyttår er typiske "tradisjonsbærere" i vår familie. Det ville derfor være helt uaktuelt å vurdere å reise fra ungene en sånn kveld. For egen del, fordi jeg vil være sammen med barna mine og skape tradisjoner for dem, og for barnas del, fordi vi nettopp HAR disse tradisjonene allerede, som de er svært vant med.

Alternativet med fetter eller kusine er uaktuelt, siden det ikke finnes noen på samme alder. Og vi er ikke omgangsvenner med våre barns venners foreldre, så det ville ikke vært naturlig å la barna være der heller. Men uansett så ville det altså ikke vært aktuelt på grunn av punktet overfor.

Ok, da har vi bare ulikt forhold til nyttårsaften :-)

tzatziki1365380058
Skrevet

Ok, da har vi bare ulikt forhold til nyttårsaften :-)

Den er grei :)

Skrevet

''Eller enda kjedeligere: St. hansaften! Kan det bli mindre uoriginalt, liksom? ;-)''

Men det er jo akk så romantisk! :-) Naivt, barnlig romantisk.

Tja, vet ikke helt om jeg synes det blir enda mer romantisk ved å velge en overpopulær dato! ;-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Tja, vet ikke helt om jeg synes det blir enda mer romantisk ved å velge en overpopulær dato! ;-)

Vel, det finnes mange som syns valentines er superromantisk...

Gjest avholdsperson
Skrevet

Slik du beskriver deres situasjon både her og lenger ned i tråden så ville problemet kunne være det samme andre kvelder. Besteforeldrene er vel like alkoholiserte eller utenlands andre dager, og onklene eller tantene hater neppe barn bare på nyttårsaften.

Jeg ser ikke helt at nyttårsaften er problemet, men at dere ser for dere problemer med barnevakt.

Besteforeldre er vel ikke nødvendigvis alkoholisert alle andre dager selv om de er alkoholisert nyttårsaften ;-)

Skrevet

Besteforeldre er vel ikke nødvendigvis alkoholisert alle andre dager selv om de er alkoholisert nyttårsaften ;-)

Men da omtaler man dem vel ikke som "alkoholiserte besteforeldre"?

Jeg kan drikke vin hvis jeg er hjemme hos meg selv nyttårsaften, det betyr ikke at jeg ikke kan avstå hvis noen ber meg være barnevakt - og det betyr heller ikke at jeg er "alkoholisert". Ellers takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...