Gå til innhold

Hjerneinfarkt eller bivirkninger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har hatt alvorlig bipolar lidelse gjennom 25 år. Behandles med litium, zyprexa, lamictal, orfiril og sobril. Kompetent psykiater.

De siste månedene har hun fått tiltagende symptomer av nevrologisk karakter. Ustøhet, sterk tremor i overekstremiteter, synsforstyrrelser og brekninger om natten, førte til at hun ble lagt inn for utredning. CT og MR viste uspesifikke funn - først tolket som to mindre hjerneinfarkt noe tilbake i tid, men senere konklusjon var at de ikke fant sikker patologi. Skrevet ut med beskjed om at dette måtte skyldes medikamentene. Alle medikamamenter er kontrollert, og serumkonsentrasjoner er ok. For sikkerhets skyld er både litium og zyprexa blitt noe redusert.

De siste to ukene har hun periodevis hatt en ganske tydelig afasi. Stopper helt opp midt i setninger, finner ikke ord, og klarer ikke å uttrykke seg tilnærmelsesvis slik hun pleier. Dette kommer og går noe, men er tydelig flere ganger pr dag. I tillegg svikter også hukommelsen periodevis. Huin fremstår svært redusert i forhold til slik hun vanligvis er. Virker ikke deprimert - og opplever heller ikke selv dette som en depresjon. Våkner fortsatt opp tidlig på morgenen med sterk kvalme og har ofte brekninger på morgenkvisten.

Hun ble henvist på nytt til sykehuset denne uken av sin psykiater, men i sykehusets mottagelse mente de at hun var godt nok utredet forrige gang. I epikrisen fra mottagelsen står det at hun ikke hadde nytilkomne symptomer, og at de ikke fant tegn til afasi. De fastslår på nytt at hennes symptomer må skyldes bivirkninger på medikamentene.

Spørsmålet mitt er om det spiller noen rolle behandlingsmessig om hun har hatt slag eller ikke? Hun har påbegynt med albyl E profylaktisk, da hun selv insisterte på dette. For meg som har kjent henne gjennom 25 år er det åpenbart at det har skjedd en endring med henne de siste uker - og at språkfunksjonen ble redusert _etter_ at CT og MR var tatt. Hun er svært redusert kognitivt sammenlignet med slik hun har vært tidligere.

Dersom det ikke spiller noen rolle behandlingsmessig om hun har hatt slag eller ikke, så er det jo som før kun om å gjøre å ta en dag av gangen - men hvis hun mister muligheter til bedring gjennom manglende behandling så må jo vi som kjenner henne ta tak i situasjonen.

Hennes psykiater anser det som lite sannsynlig at disse endringene skulle skyldes medikamentbivirkninger da hun har stått på samme dosene over lang tid, før han for noen uker siden reduserte både zyprexa og litium for å være på den sikre siden. Litium verdien ligger i underkant av 1.0 og hun tar 10 mg zyprexa nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Spørsmålet mitt er om det spiller noen rolle behandlingsmessig om hun har hatt slag eller ikke? "

Jeg mener det har det. Er det medikamentene som gjør dette, kan det være at noe kan behandles, endring av medisiner, evt se på om det andre ting som har dukket opp som kan behandles medikamentelt.Har hun hatt slag, vil det hele bli mer komplisert, og må trenes opp på en annen måte.

Noen med afasi, trenger regelmessig trening med logoped bla.Etter et slag, kan det ta lang tid å komme seg, såret i hjernen må gro. Om det er varig skade på hjernen, vil man alltid slite med skaden etter et infarkt.

Har du spurt henne selv om hun sliter med å huske ord?

I så fall, vil jeg tro at dette vil gi mye angst.

Alder og livstil påvirker sannsynligheten for å få slag. Samt også om det er nære familiemedlemmer som har gjenomgått infarkt.

Hvor gammel er din venninde og røyker hun?

Jeg vil tro at Mr undersøkelsen av hodet, er ganske grundig, og et infarkt ville vise seg. Allikevel kan hun be om en ny vurdering av symptomene i forhold til et evt infarkt etter å ha satt opp de endringene helsemessig du beskriver-kanskje snakke med en nevrolog

Jeg mener det er forskjell behandlingsmessig i forhold til å ha symptomer på slag, og om symtomene skyldes andre helsemessige årsaker. Disse kan kanskje behandles rent medikamentelt, eller de kan skyldes annen sykdom som har oppstått og trenger behandling.

Mvh

Skrevet

"Spørsmålet mitt er om det spiller noen rolle behandlingsmessig om hun har hatt slag eller ikke? "

Jeg mener det har det. Er det medikamentene som gjør dette, kan det være at noe kan behandles, endring av medisiner, evt se på om det andre ting som har dukket opp som kan behandles medikamentelt.Har hun hatt slag, vil det hele bli mer komplisert, og må trenes opp på en annen måte.

Noen med afasi, trenger regelmessig trening med logoped bla.Etter et slag, kan det ta lang tid å komme seg, såret i hjernen må gro. Om det er varig skade på hjernen, vil man alltid slite med skaden etter et infarkt.

Har du spurt henne selv om hun sliter med å huske ord?

I så fall, vil jeg tro at dette vil gi mye angst.

Alder og livstil påvirker sannsynligheten for å få slag. Samt også om det er nære familiemedlemmer som har gjenomgått infarkt.

Hvor gammel er din venninde og røyker hun?

Jeg vil tro at Mr undersøkelsen av hodet, er ganske grundig, og et infarkt ville vise seg. Allikevel kan hun be om en ny vurdering av symptomene i forhold til et evt infarkt etter å ha satt opp de endringene helsemessig du beskriver-kanskje snakke med en nevrolog

Jeg mener det er forskjell behandlingsmessig i forhold til å ha symptomer på slag, og om symtomene skyldes andre helsemessige årsaker. Disse kan kanskje behandles rent medikamentelt, eller de kan skyldes annen sykdom som har oppstått og trenger behandling.

Mvh

''Jeg vil tro at Mr undersøkelsen av hodet, er ganske grundig, og et infarkt ville vise seg.''

Poenget mitt var at nye symptomer er tilkommet etter at MR ble tatt - dette betyr jo teoretisk at også nye ting kan forårsake de nye symptomene.

Skrevet

''Jeg vil tro at Mr undersøkelsen av hodet, er ganske grundig, og et infarkt ville vise seg.''

Poenget mitt var at nye symptomer er tilkommet etter at MR ble tatt - dette betyr jo teoretisk at også nye ting kan forårsake de nye symptomene.

Da vil jeg tro at en henvisning til en ny MR burde være tilrådelig, etter de symptomene du beskriver. Iallfall om dette ikke går tilbake av seg selv etter 1 ukes tid etter symtomene oppstod.

Fastlegen kan gi en henvisning til et Rtg senter hvor de gjør MR. Det bør ikke gå via Sykehuset. Viktig at de nye symtomene blir fremlagt for fastlegen. Er det et infarkt, er det noe annet å forholde seg til enn at det er annen sykdom som har oppstått.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror dette er en effekt av kombinasjonen og evt stor dose antiepileptika. Er serumkonsentrasjon sjekket for alle medikamenter? Orfiril gjør at Lamictaldosen skal helveres for å oppnå samme konsentrasjon.

Afasi er en kjent bivirkning på høye doser antiepleptika.

Gjest hypnotika
Skrevet

Jeg tror NHD kan ha rett i dette kan skyldes lamictal og orfiril. Jeg fikk en "mild" afasi da jeg brukte lamictal ihvertfall. Kunne stoppe opp midt i setninger, fant ikke ord, følte meg dum rett og slett.

Skrevet

Jeg tror NHD kan ha rett i dette kan skyldes lamictal og orfiril. Jeg fikk en "mild" afasi da jeg brukte lamictal ihvertfall. Kunne stoppe opp midt i setninger, fant ikke ord, følte meg dum rett og slett.

Takk for svar :-) Jeg har også sett ett tilfelle hvor det var orfiril som ga en form for afasi.

Det som er litt spesielt for min venninne, er at hun har stått på de samme medikamentene over lang tid, og at alle serumkonsentrasjoner skal være ok. Men satser på at psykiateren hennes nå tar ordentlig tak i dette.

Gjest rochellaa
Skrevet

Har hun forandret paa kostholdet sitt? Lamictal ga meg enorm kvalme og brekninger da jeg proevde spise sunnere. Man maa dessverre ha en god dose karbohydrater og fett for at den ikke skal gi kvalme og oppkast hos noen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...