Gå til innhold

NAV gjør meg så pist off!

Anbefalte innlegg

Gjest beatrica
Skrevet

Jeg har i likhet med deg ikke løsningen på problemene innleggsskriver står ovenfor, men jeg har i hvertfall vett nok til å forstå at situasjonen er vanskelig og ikke kan løses i all sin "enkelhet" ved å kvitte seg med det kjæreste man har.

Enig. Jeg synes også at NAV kan dekke dette i en overgangsperiode og ta litt menneskelige hensyn. Jeg har tidligere fått dekt dyrepensjonat til katten min, da jeg var langt borte på behandling. Jeg mener å tro at hvis du (trådstarter) kan få en legeerklæring på at dyrene betyr alt for deg i en forferdelig livsituasjon, så kan NAV muligens være behjelpelige med å dekke utgifter til dyrene i en overgansperiode til du klarer å jobbe igjen.

Synes mange som svarer her bærer merst preg av snusfornufthet og lite forståelse for din situasjon. Er enig med "ellers" om at de heller får snakke om de kommer i en lignende situasjon selv.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Janna

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Elis31

4

• candyqueen_83

4

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Enig. Jeg synes også at NAV kan dekke dette i en overgangsperiode og ta litt menneskelige hensyn. Jeg har tidligere fått dekt dyrepensjonat til katten min, da jeg var langt borte på behandling. Jeg mener å tro at hvis du (trådstarter) kan få en legeerklæring på at dyrene betyr alt for deg i en forferdelig livsituasjon, så kan NAV muligens være behjelpelige med å dekke utgifter til dyrene i en overgansperiode til du klarer å jobbe igjen.

Synes mange som svarer her bærer merst preg av snusfornufthet og lite forståelse for din situasjon. Er enig med "ellers" om at de heller får snakke om de kommer i en lignende situasjon selv.

Jeg mener å tro at hvis du (trådstarter) kan få en legeerklæring på at dyrene betyr alt for deg i en forferdelig livsituasjon,

S:Jeg håper mine kolleger ikke lar seg misbruke til å skrive slike erklæringer. Vi utvanner legeerklæringenes verdi om vi stadig skriver tvilsomme erklæringer.

Det finnes stadig flere områder hvor vi forsøkes misbrukt på denne måten.

Gjest beatrica
Skrevet

Jeg mener å tro at hvis du (trådstarter) kan få en legeerklæring på at dyrene betyr alt for deg i en forferdelig livsituasjon,

S:Jeg håper mine kolleger ikke lar seg misbruke til å skrive slike erklæringer. Vi utvanner legeerklæringenes verdi om vi stadig skriver tvilsomme erklæringer.

Hadde ikke forventet at du forsto dette heller, NHD. Skulle tro at en psykiater som du er forsto mer om hvor viktig dyr kan være for mennesker som ellers er i en forferdelig livsituasjon som kan virke håpløs. Hvis dette er det siste vedkommende har, som holder hn oppe, er det da å misbruke legeerklæring?

Skrevet

Hadde ikke forventet at du forsto dette heller, NHD. Skulle tro at en psykiater som du er forsto mer om hvor viktig dyr kan være for mennesker som ellers er i en forferdelig livsituasjon som kan virke håpløs. Hvis dette er det siste vedkommende har, som holder hn oppe, er det da å misbruke legeerklæring?

Vurderingen for og i mot hvorvidt nav skal dekke denne typen utgifter bør gjøres uavhengig av mer eller mindre fantasifulle legeerklæringer.

Skrevet

For noen år siden jobbet jeg på et sosialkontor. Da var det en lege som utbekte seg med legeerklæringer av denne typen. For oss hadde det stor underholdningsverdi.

Eksempler: xxx bør skaffe seg hund, da helst av typen xxx. Det anbefales at en slik hund fores med xxx (dyrt for kjøpt hos dyrlege)

Annet eksempel: xxx behøver annen bolig. Boligen må ha baderom med stort badekar. På veggene bør det være holdt i lyse farger (gult, lysegrønt, beige). Hun bør bo nær offentlig kommunikasjon, da hun synes det er slitsomt å gå.

Gjest frudolén
Skrevet

For noen år siden jobbet jeg på et sosialkontor. Da var det en lege som utbekte seg med legeerklæringer av denne typen. For oss hadde det stor underholdningsverdi.

Eksempler: xxx bør skaffe seg hund, da helst av typen xxx. Det anbefales at en slik hund fores med xxx (dyrt for kjøpt hos dyrlege)

Annet eksempel: xxx behøver annen bolig. Boligen må ha baderom med stort badekar. På veggene bør det være holdt i lyse farger (gult, lysegrønt, beige). Hun bør bo nær offentlig kommunikasjon, da hun synes det er slitsomt å gå.

Tok dere hensyn til disse fantasifulle legeerklæringene?

Gjest frudolén
Skrevet

Hva med å ri til butikken?

Hvor skal man parkere hesten?

Skrevet

Hva med å ri til butikken?

Det syns jeg var et glimrende forslag! I alle fall forutsatt at butikken er hovedgrunnen til at du trenger bil.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har ikke hest, og jeg mener at det ikke er det offentliges ansvar gjennom NAV å betale utgiftene for de som har hest, for det er ikke en livsnødvendig ting å ha. Derimot synes jeg at det å ha en gammel bil, det er mer en nødvendighet når det ikke finnes offentlig kommunikasjon som alternativ.

Ellers vil jeg si at det var å høre om datteren din.

Skrevet

Jeg synes absolutt det bør vises menneskelige hensyn/ skjønn ved behandling av søknad .

Men

Argumentasjonen "de vil jeg skal selge det siste positive jeg har i livet mitt" er urettferdig synes jeg - det blir som å skyve partneren foran seg i en brudd-fase. "Jeg klarer meg ikke uten deg - jeg kommer til å bryte helt sammen om du går" Det blir litt samme måte følelsesmessige utpressingen.

Det ville være mer hensiktsmessig å appellere til fornuft/ forståelse for at dette er en forbigående greie, og at det da er bedre for deg å få på plass noen midlertidige løsninger enn å gjøre slike drastiske ting.

Men det er et faktum at hold av hest er dyrt, og det har du faktisk ikke råd til i din nåværende situasjon. En situasjon som heller ikke ser ut til å endre seg med det første siden det ikke finnes jobber der du bor, og du ikke er villig til å flytte på deg.

En "midlertidig ordning" der nav dekker hold av hesten i mer enn, la oss si tre måneder, blir for meg helt feil - det er så mange andre økonomiske behov skal dekke...

Å argumentere for å ikke selge bilen er atskillig lettere enn å argumentere for å beholde hesten. Bil vil kunne være det som skal til for at du kan ta deg arbeid i en annen kommune.

Skrevet

Slik jeg tolker det, prøver vedkommede å finne en løsning, ikke å utnytte/misbruke noen/"systemet"..

Dersom et dyr holder en oppe, gir livet mening, hvorfor ses det på som utnytting/misbruk?

Muligens en teit tanke, men.. jeg ser på dette som en måte å finne en løsning da..

Skrevet

Har du mulighet til å sette bort hesten til noen andre for en periode?

Gjest solfryd
Skrevet

''Eksempler: xxx bør skaffe seg hund, da helst av typen xxx. Det anbefales at en slik hund fores med xxx (dyrt for kjøpt hos dyrlege)

Annet eksempel: xxx behøver annen bolig. Boligen må ha baderom med stort badekar. På veggene bør det være holdt i lyse farger (gult, lysegrønt, beige). Hun bør bo nær offentlig kommunikasjon, da hun synes det er slitsomt å gå.''

Det der tror jeg faktisk ikke på. At en lege skal ha skrevet noe sånt. Hn må jo være totalt idiot, eller så er du du som husker litt dårlig fra din tid på sosialkontoret. Kanskje har du lagt til litt også? En fjær blir noen ganger til fem høns, det du...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Eksempler: xxx bør skaffe seg hund, da helst av typen xxx. Det anbefales at en slik hund fores med xxx (dyrt for kjøpt hos dyrlege)

Annet eksempel: xxx behøver annen bolig. Boligen må ha baderom med stort badekar. På veggene bør det være holdt i lyse farger (gult, lysegrønt, beige). Hun bør bo nær offentlig kommunikasjon, da hun synes det er slitsomt å gå.''

Det der tror jeg faktisk ikke på. At en lege skal ha skrevet noe sånt. Hn må jo være totalt idiot, eller så er du du som husker litt dårlig fra din tid på sosialkontoret. Kanskje har du lagt til litt også? En fjær blir noen ganger til fem høns, det du...

Dette er ingenting mot en del av de henvisninger vi mottar. De fleste ville ikke trodd det om de fikk se det.

Hva med denne:

"Mår psykisk ille. Henvises"

Gjest solfryd
Skrevet

Dette er ingenting mot en del av de henvisninger vi mottar. De fleste ville ikke trodd det om de fikk se det.

Hva med denne:

"Mår psykisk ille. Henvises"

He he, ja det var jo litt sparsomt med informasjon da. Legen tenkte kanskje at _dere_ skulle utrede videre hva pasientens vansker bestod av og hvorfor vedkommende "mår psykisk ille".

Ikke noe galt i det, kanskje. Men jeg synes det var en veldig sparsom beskrivelse av pasientens vansker. Minner litt om ansvarsfraskrivelse fra legens side. Legen orket ikke/gadd ikke å gå noe dypere inn i pasientens vansker, og sendte lettvint bare en henvisning til dere.

? :-)

Skrevet

Jeg synes du er i en uutholdelig situasjon. Vi lever i verdens rikeste land, og jeg mener at vi har råd til at du skal få penger til livsopphold selv om du har hest. Du sparer sikkert på alt annet.

(Jeg mener ikke at NAV skal betale for hesten)

NHD sier du kan få en legeerklæring som om at hesten er viktig for din mentale helse. Det synes jeg var en god ide.

Skriv et brev til NAV, der du forklarer disse tingene. Ord på papir blir ofte mer virkningsfulle enn når du sier de.

Jeg skjønner deg så godt. Har selv vært syk, og hunden min hjalp meg å komme meg ut og få tilbake mye av den fysiske formen.

Veldig trist å lese om datteren din. Ønsker deg lykke til videre:-)

Skrevet

Ikke for å være slem, men har man ikke råd til veterinær har man heller ikke dyr.

Jeg er ikke enig i din uttalelse. Kanskje hun hadde råd da hun fikk hunden?

Skal hun da selge/sette bort/avlive en 10 år gammel hund fordi hun kanskje ikke har råd til dyrlege?

Bruk sunn fornuft her nå.

Alle kan komme i vanskelige perioder i livet. Denne dama har neppe ny bil, og hus med høy standard. Hun lever antagelig mer nøkternt enn de fleste av oss.

Skrevet

Jeg har i likhet med deg ikke løsningen på problemene innleggsskriver står ovenfor, men jeg har i hvertfall vett nok til å forstå at situasjonen er vanskelig og ikke kan løses i all sin "enkelhet" ved å kvitte seg med det kjæreste man har.

Dette synes jeg var godt, fornuftig og empatisk svart. Alt er ikke bare svart eller hvitt. Jeg tror du er et godt menneske med forståelse for mennesker i vanskelige situasjoner. Blir helt matt når jeg leser innleggene fra andre forståsegpåere her..

Skrevet

Slik jeg tolker det, prøver vedkommede å finne en løsning, ikke å utnytte/misbruke noen/"systemet"..

Dersom et dyr holder en oppe, gir livet mening, hvorfor ses det på som utnytting/misbruk?

Muligens en teit tanke, men.. jeg ser på dette som en måte å finne en løsning da..

Ingen teit tanke. Godt og innsiktsfullt svart. NAV skal holde liv i folk. Ikke ta livet av eller fra folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...