Gå til innhold

plutselig endring i menstruasjonssyklus

Anbefalte innlegg

Gjest småbekymret

Jeg er en kvinne på 33, og har et spørsmål vedrørende plutselig endring i menstruasjonssyklus. Jeg er mor til et barn på 2 år, og vi prøver på nummer to nå. Jeg har "alltid" hatt regelmessig syklus på 28 dager. Men de siste tre-fire månedene har den blitt lengre, alt fra 30 til 36 dager. Siste syklus brukte jeg (mange) eggløsningstester for å finne eggløsningen, men fikk ikke noe klart utslag. Bare et "kanskje"-utslag på QR-test (to like streker på testen). I tillegg fikk jeg i forrige måned et plutselig utbrudd av kviser. Mange av dem, i ansiktet. Har aldri hatt noe sånt før, heller ikke som tenåring. Jeg har tatt blodprøver for å sjekke hormonnivåene hos fastlegen, prøvene var normale. Likevel klarer jeg ikke helt å la være å tenke på f.eks PCO, som jeg har lest litt om. La meg koke det ned til to spørsmål: -Bør jeg få en gynekologisk undersøkelse for å forsikre meg om at det ikke er noen cyster på eggstokkene? -Om jeg ikke har hatt eggløsning en syklus, får jeg likevel menstruasjon da? (evt. hvordan arter en menstruasjon som kommer etter en eggløsningsfri måned seg?). Andre opplysninger: i oktober fikk jeg en 1-ukes pillekur (husker ikke type) som utsatte menstruasjonen. Kan endringene i syklus (fortsatt) være etterdønninger av denne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343360-plutselig-endring-i-menstruasjonssyklus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det å ta det siste først: den kur du fikk for å utsette menstruasjon, har ingen betydning i dag. Syklus på opp til 35 dager regnes som normalt og da er det med stor sannsynlighet også eggløsning. Jeg kjenner ikke til QR-testen, men jeg ser at mange sliter med eggløsningstester. Jeg synes ikke du skal streve med eggløsningstester i lange baner. Hvis dere har samleie 2-3 ganger i uken, skulle dere treffe de fruktbare dager (som er seks dager som avsluttes med eggløsning). Nå vet jeg ikke hvilke prøver din lege har tatt og når i syklus de er målt. Kan du gi nærmere opplysning om det? Hvis det ofte går mer enn 35 dager mellom menstruasjonene eller hvis dere har forsøkt i over ett år, så kan dere få henvisning til gynekolog for utredning. Hvis det er usikkerhet om eggløsning (uansett om det også er PCOS) vil stimulering av eggløsning bli aktuelt. Hvis du er overvektig, bør du redusere vekten. Ellers synes jeg at du skal se det an. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...