xxløvetannxx Skrevet 23. februar 2010 Skrevet 23. februar 2010 Jeg står på 5mg morgen og 5mg kveld (08 og 20) +5 eventuelt, og lurer på om jeg kunne få noen utfyllende informasjon angående bilkjøring? 0 Siter
Gjest siste nytt Skrevet 23. februar 2010 Skrevet 23. februar 2010 http://www.rbnett.no/article/20100223/NYHETER06/100229943/1085 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Skrevet 23. februar 2010 http://www.rbnett.no/article/20100223/NYHETER06/100229943/1085 Å faen! Men det står ikke noe om hvilken medisin der er da... For i pakningsvedlegget til stesoliden står det jo bare at man skal utvise forsiktighet. Hadde vært en fordel å vite ca hvor mange timer det må gå før man er "kjørbar" etter medisininntak... 0 Siter
Gjest siste nytt Skrevet 23. februar 2010 Skrevet 23. februar 2010 Å faen! Men det står ikke noe om hvilken medisin der er da... For i pakningsvedlegget til stesoliden står det jo bare at man skal utvise forsiktighet. Hadde vært en fordel å vite ca hvor mange timer det må gå før man er "kjørbar" etter medisininntak... Reglene er svært strenge. Legen min fortalte at han på et kurs fikk vite at toleransen for piller og bilkøring er mye strengere enn hva han trodde. Det er så og si nulltoleranse for beroligende medisiner og bilkjøring. Antall mg aner jeg ikke. 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Skrevet 23. februar 2010 Reglene er svært strenge. Legen min fortalte at han på et kurs fikk vite at toleransen for piller og bilkøring er mye strengere enn hva han trodde. Det er så og si nulltoleranse for beroligende medisiner og bilkjøring. Antall mg aner jeg ikke. Da sliter jeg..... Jeg er jo avhengig av bil, og skal ikke starte seponering av stesolid på lenge ennå, slik jeg har forstått det :-O 0 Siter
Gjest mener jeg Skrevet 23. februar 2010 Skrevet 23. februar 2010 Da sliter jeg..... Jeg er jo avhengig av bil, og skal ikke starte seponering av stesolid på lenge ennå, slik jeg har forstått det :-O Det er nok for mye i døgnet i forhold til å kunne kjøre bil lovlig. Da må du velge om du vil kjøre bil eller gå ned på den faste dosen. 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Skrevet 23. februar 2010 Det er nok for mye i døgnet i forhold til å kunne kjøre bil lovlig. Da må du velge om du vil kjøre bil eller gå ned på den faste dosen. Slik situasjonen er nå, er det ikke "mulig" å gå ned på doseringen. Jeg følger et stramt medisinprogram nå, og har faktisk kjørt bil med stesolid i kroppen...... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. februar 2010 Skrevet 23. februar 2010 10 mg døgndose er et absolutt maksimum når en kjører bil. Da er det ikke rom for noe tillegg av sløvende medisiner som f.eks Imovane eller Paralgin forte. 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Skrevet 24. februar 2010 10 mg døgndose er et absolutt maksimum når en kjører bil. Da er det ikke rom for noe tillegg av sløvende medisiner som f.eks Imovane eller Paralgin forte. Men hva med tidsperspektiv etter at jeg har tatt morgendosen på 5 mg? Kan jeg kjøre umiddelbart etter, eller er et gitt antall timer? 0 Siter
Gjest mener jeg Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Men hva med tidsperspektiv etter at jeg har tatt morgendosen på 5 mg? Kan jeg kjøre umiddelbart etter, eller er et gitt antall timer? Man opererer med døgndoser. Det betyr at hvis du tar mer enn 10 mg stesolid i døgnet spiller det ingen rolle i forhold til når du kjører. Det blir uansett kjøring med for mye benzo innabords. Skjønner at dette er veldig ubelelilig for deg. 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Skrevet 24. februar 2010 Man opererer med døgndoser. Det betyr at hvis du tar mer enn 10 mg stesolid i døgnet spiller det ingen rolle i forhold til når du kjører. Det blir uansett kjøring med for mye benzo innabords. Skjønner at dette er veldig ubelelilig for deg. Aha! Men da skjønner jeg. Så om jeg inntar min morgendose, og etter noen timer føler meg i grei form, så _kan_ jeg kjøre uten å gjøre noe ulovlig. 0 Siter
hvorfor skjer dette?? Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Aha! Men da skjønner jeg. Så om jeg inntar min morgendose, og etter noen timer føler meg i grei form, så _kan_ jeg kjøre uten å gjøre noe ulovlig. Så sant den totale døgndosen er maks 10 mg! 0 Siter
hvorfor skjer dette?? Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Slik situasjonen er nå, er det ikke "mulig" å gå ned på doseringen. Jeg følger et stramt medisinprogram nå, og har faktisk kjørt bil med stesolid i kroppen...... Da regner jeg med det ikke gjentar seg! 0 Siter
Gjest mener jeg Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Aha! Men da skjønner jeg. Så om jeg inntar min morgendose, og etter noen timer føler meg i grei form, så _kan_ jeg kjøre uten å gjøre noe ulovlig. Nei, dessverre. Om du går fast på stesolid, slik jeg forstår det, er 10 mg den aller høyeste dosen du kan ta i døgnet. Tar du mer enn det, eller noen andre medisiner som er søvndyssende på noe vis i tillegg til de 10 milligramene, så kan du ikke kjøre uansett tid på døgnet, uansett hvordan du føler deg. Det meste du kan ta er altså 10 mg, uten noen andre medisiner i tillegg. Om det var du som hadde begynt med lyrica(?) så er det en slik sedererende medisin med varseltrekant. Skal du kjøre bil i det hele tatt, og være sikker på å ikke få trøbbel ved en kontroll, må du nok ned på stesolid eller kutte andre medisiner, eller la bilen stå. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Men hva med tidsperspektiv etter at jeg har tatt morgendosen på 5 mg? Kan jeg kjøre umiddelbart etter, eller er et gitt antall timer? Dersom du består den vanlige selvsjekken som alle skal utføre hver gang de setter seg bak rattet, kan du kjøre når som helst i forhold til inntak. Det er den totale døgndosen på 10 mg som ikke skal overskrides. 0 Siter
Gjest Uvitende sjåfør Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Dersom du består den vanlige selvsjekken som alle skal utføre hver gang de setter seg bak rattet, kan du kjøre når som helst i forhold til inntak. Det er den totale døgndosen på 10 mg som ikke skal overskrides. Selvsjekken, hva går den ut på? Jeg har hatt lappen i 20 år og har ikke kommet over akkurat det begrepet før. Kunne du også opplyse om hvor mye døgndosen (den tillatte i forhold til bilkjøring) er på Rivotril. På forhånd takk for svar. Mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Selvsjekken, hva går den ut på? Jeg har hatt lappen i 20 år og har ikke kommet over akkurat det begrepet før. Kunne du også opplyse om hvor mye døgndosen (den tillatte i forhold til bilkjøring) er på Rivotril. På forhånd takk for svar. Mvh Selvsjekken: "Føler jeg meg opplagt, og vil jeg være en trygg bilfører om jeg velger å kjøre bil nå?" 10 mg Stesolid/Valium tilsvarer 0,5 mg Rivotril. 0 Siter
Gjest Vitende sjåfør Skrevet 24. februar 2010 Skrevet 24. februar 2010 Selvsjekken: "Føler jeg meg opplagt, og vil jeg være en trygg bilfører om jeg velger å kjøre bil nå?" 10 mg Stesolid/Valium tilsvarer 0,5 mg Rivotril. Takk for oppklaringen som nå har forvandlet meg til en... ...vitende sjåfør ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.