tjohei Skrevet 27. februar 2010 Skrevet 27. februar 2010 Det viktigste er din motivasjon for å jobbe nå og din tro på at du skal lykkes. Har du den bør du formidle dette til arbeidsgiver og argumentere for at de bør ansette deg. 0 Siter
Sør Skrevet 27. februar 2010 Skrevet 27. februar 2010 Tror ikke det er så smart å si at man har sovet i 4 år... Det høres skikkelig tamt ut. "De årene har jeg hatt fokus på familien, helsa, prosjekter hjemme og egenutvikling?" Blir litt sært å si det også, kanskje.. Ellers er det lov å si at man har vært syk eller alvorlig syk og har hatt fokus på tilfriskning, for alt de vet kan det ha vært kreft og er vel sjelden de spør nærmere om hva slags sykdom en har hatt? Det med "sovet" var selvsagt en spøk! Med vennlig hilsen 0 Siter
Angustia Skrevet 27. februar 2010 Skrevet 27. februar 2010 Da lander jeg på "hjemmearbeidende". Her vi bor er det en del husfruer, så kan jo "late" som jeg en av dem, hehe. ''Den firbente velsignelsen er sikkert et kjært familiemedlem!'' Ja, det er han, så absolutt ''Synd at du har en slik erfaring med NAV, men attføring er attføring, og en potensiell arbeidsgiver har ikke noe med hva denne har gått ut på. Du har en sykdom som gjorde at du måtte over i annet arbeid. Ville nok valgt dette svaret om jeg hadde fått spørsmål i en intervjusituasjon.'' Ja, NAV har nok ikke hatt godt av sin omstrukturering. Venting på alt mulig og stor gjennomstrøm av saksbehandlere og mye rot, virker som det er blitt langt verre. Kjenner til noen andre også som er på attf. og de har også hatt flere dårlige erfaringer (som papirer som blir rotet bort, manglende oppfølging, ingen som ringer tilbake/besvarer mail, ikke får fatt i saksbehandler, venting og atter venting på handlingsplan som aldri blir skrevet osv.) Veldig god idè å kun nevne attføring og utbrodere det noe videre. Takk for innspillet! Veldig greit å forberede seg på slike "hva om", "hvis om", slik at en ikke føler seg helt tatt på senga. Da jeg leste svaret fra deg, skjønte jeg at: Jammen, A har jo helt rett! Jeg behøver ikke vikle meg inn i lange forklaringer. Bare si det sånn kort og konsist. Jeg er ikke forpliktet til å føle å måtte legge et utførlig regnskap, særlig ikke overfor vilt ukjente. Ang dette med å si at "jeg har en sykdom". Da tenker jeg at de selvfølgelig vil høre mer om dette. Det er jo også veldig naturlig. Hva sier jeg da? Det ene sansetapet mitt (funksjonshemn.) kan jeg jo bruke for alt det er verdt selvfølgelig, og ikke si noen om den psykiske. Hva ville du gjort? Å si at en har Bipolar lidelse er ikke akkurat salgstriks. Mange tenker da klassisk manisk-depressiv lidelse (jeg har type II), og "alvorlig sinnslidelse", "ustabill arbeidstaker mtp sykdomsperioder og byr på ekstra utgifter for bedriften i sykelønn". Synes også det er sleipt å ikke si noe heller og "lure dem" når jeg vet at jeg har en kronisk varig psykdom som gjør at jeg ikke er 100% ytende i alle årets måneder.... Blir litt som å velge mellom to onder, der begge er til dels feile/uetiske. ''Jeg har selv brukt to kollegaer som referanser pga en dårlig leder som hadde slutta da jeg søkte ny jobb. Har også blitt spurt av 3 kolleger i min nye jobb om å være referanse de årene jeg har jobba der, mest fordi de følte jeg kjente dem bedre i jobbsammeheng enn sjefen. Dette har gått veldig fint!'' Så flott da! Godt å høre! Bra argument at kollegaen som en oppgir er den som kjenner en best. Det er alt lagt på minnet ''Igjen: Masse lykke til, håper du finner drømmerjobben i passe stillingsprosent - og husk at NAV skal prioritere de ferdig attførte mtp formidling / lønnstilskudd / bistand osv - du er i en "prioritert gruppe" :-)'' Tusen hjertelig takk for det! Nå er jeg ved en del bedre mot enn da jeg startet denne tråden. Så deilig når en kan få innspill til hjelp fra folk på et forum! Det siste der om prioriteringsgrupper ift lønnstilskudd ante jeg ikke. Det er jo kjemperelevant informasjon!!! Supert! Har du noe link til det`? P.s: Sånne grå sitatklammer får du om du trykker på den tastaturknappen det står stjerne på to ganger foran teksten du vil sitere etterfulgt av to nye trykk på samme stjerneknapp. Når du trykker på stjerneknappen kommer det opp en slags apostroff. Når du trykker to ganger på den etter hver andre ser det ut som et anførselstegn: '' Du kan jo teste det ut:) Takk for hyggelig tilbakemelding! Skal teste ut sitatrammene nå: ''Ang dette med å si at "jeg har en sykdom". Da tenker jeg at de selvfølgelig vil høre mer om dette. Det er jo også veldig naturlig. Hva sier jeg da? Det ene sansetapet mitt (funksjonshemn.) kan jeg jo bruke for alt det er verdt selvfølgelig, og ikke si noen om den psykiske. Hva ville du gjort? Å si at en har Bipolar lidelse er ikke akkurat salgstriks. Mange tenker da klassisk manisk-depressiv lidelse (jeg har type II), og "alvorlig sinnslidelse", "ustabill arbeidstaker mtp sykdomsperioder og byr på ekstra utgifter for bedriften i sykelønn". Synes også det er sleipt å ikke si noe heller og "lure dem" når jeg vet at jeg har en kronisk varig psykdom som gjør at jeg ikke er 100% ytende i alle årets måneder.... Blir litt som å velge mellom to onder, der begge er til dels feile/uetiske.'' Ærlighet lønner seg som kjent i lengden, men i en intervjusituasjon (og generelt) har som sagt ikke arbeidsgiver noen som helst rett til å vite dine diagnoser. Får du jobben, kan bedriften søke fritak fra arbeidsgiverperioeden pga din kroniske sykdom, er det en IA-bedrift har du/dere enda flere "goder". Uten sammenlikning for øvrig var jeg i en årrekke vikar ved en videregående skole (mangla ped'en og fikk derfor ikke fast jobb). Et gitt år fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått et 100% vikariat ut skoleåret. Da hadde jeg akkurat fått bekrefta at jeg var gravid, og måtte ut i permisjon midt i skoleåret. Arbeidsgiver skal jo heller ikke diskriminere gravide, men jeg valgte å kontakte rektor for å orienete om situasjonen - de måtte jo skaffe vikar for vikaren samt hensynet til elevene osv.. Den tilårskomne, konservative rektoren svarte meg noe slikt : "Gratulerer, så hyggelig! Vi gleder oss til du begynner, anskaffelse av vikar er ikke ditt problem!" Gjett om det varma :-) ''Det siste der om prioriteringsgrupper ift lønnstilskudd ante jeg ikke. Det er jo kjemperelevant informasjon!!! Supert! Har du noe link til det`?'' Sjekk http://www.nav.no/page?id=717 Ferdig attførte er som sagt en priotitert gruppe mtp tiltak; det er dårlig samfunnøkonomi å attføre folk til arbeidsledighet! Snakk med saksbehandleren din, NAV er til for din skyld, ikke omvendt :-) Til slutt vil jeg si at din kompetanse, holdning, personlighet osv teller mest ift jobbsøking, ha tro på deg selv! 0 Siter
Angustia Skrevet 27. februar 2010 Skrevet 27. februar 2010 ''Har ikke lært meg disse sitatrammene, så svarer etter beste evne & hukommelse..'' Slik gjør du det: 1. Kopier det du skal sitere (det gjør du ved å merke teksten/det du skal sitere, høyreklikker og velger "kopier"). 2. Lim sitatet inn i svaret ditt (det gjør du ved å høyreklikke og velger "lim inn"). 3. Sett så TO apostrofer (slike: ') FORAN sitatet. 4. Sett deretter TO apostrofer ETTER sitatet. 5. Når du nå til slutt har to apostrofer foran sitatet og etter sitatet, blir resultatet slik: ''sitat'' 6. Øv deg ved å forhåndsvise ditt eget svar for deg selv. Takk J31! - jeg klarte det endelig (etter maaaange tidligere forsøk)!!!! ''Slik gjør du det: 1. Kopier det du skal sitere (det gjør du ved å merke teksten/det du skal sitere, høyreklikker og velger "kopier"). 2. Lim sitatet inn i svaret ditt (det gjør du ved å høyreklikke og velger "lim inn"). 3. Sett så TO apostrofer (slike: ') FORAN sitatet. 4. Sett deretter TO apostrofer ETTER sitatet. 5. Når du nå til slutt har to apostrofer foran sitatet og etter sitatet, blir resultatet slik: '' Ønsker deg en fortsatt fin kveld :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 27. februar 2010 Skrevet 27. februar 2010 Takk J31! - jeg klarte det endelig (etter maaaange tidligere forsøk)!!!! ''Slik gjør du det: 1. Kopier det du skal sitere (det gjør du ved å merke teksten/det du skal sitere, høyreklikker og velger "kopier"). 2. Lim sitatet inn i svaret ditt (det gjør du ved å høyreklikke og velger "lim inn"). 3. Sett så TO apostrofer (slike: ') FORAN sitatet. 4. Sett deretter TO apostrofer ETTER sitatet. 5. Når du nå til slutt har to apostrofer foran sitatet og etter sitatet, blir resultatet slik: '' Ønsker deg en fortsatt fin kveld :-) Takk i like måte :-) 0 Siter
Gjest gakken den andre Skrevet 27. februar 2010 Skrevet 27. februar 2010 Takk for hyggelig tilbakemelding! Skal teste ut sitatrammene nå: ''Ang dette med å si at "jeg har en sykdom". Da tenker jeg at de selvfølgelig vil høre mer om dette. Det er jo også veldig naturlig. Hva sier jeg da? Det ene sansetapet mitt (funksjonshemn.) kan jeg jo bruke for alt det er verdt selvfølgelig, og ikke si noen om den psykiske. Hva ville du gjort? Å si at en har Bipolar lidelse er ikke akkurat salgstriks. Mange tenker da klassisk manisk-depressiv lidelse (jeg har type II), og "alvorlig sinnslidelse", "ustabill arbeidstaker mtp sykdomsperioder og byr på ekstra utgifter for bedriften i sykelønn". Synes også det er sleipt å ikke si noe heller og "lure dem" når jeg vet at jeg har en kronisk varig psykdom som gjør at jeg ikke er 100% ytende i alle årets måneder.... Blir litt som å velge mellom to onder, der begge er til dels feile/uetiske.'' Ærlighet lønner seg som kjent i lengden, men i en intervjusituasjon (og generelt) har som sagt ikke arbeidsgiver noen som helst rett til å vite dine diagnoser. Får du jobben, kan bedriften søke fritak fra arbeidsgiverperioeden pga din kroniske sykdom, er det en IA-bedrift har du/dere enda flere "goder". Uten sammenlikning for øvrig var jeg i en årrekke vikar ved en videregående skole (mangla ped'en og fikk derfor ikke fast jobb). Et gitt år fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått et 100% vikariat ut skoleåret. Da hadde jeg akkurat fått bekrefta at jeg var gravid, og måtte ut i permisjon midt i skoleåret. Arbeidsgiver skal jo heller ikke diskriminere gravide, men jeg valgte å kontakte rektor for å orienete om situasjonen - de måtte jo skaffe vikar for vikaren samt hensynet til elevene osv.. Den tilårskomne, konservative rektoren svarte meg noe slikt : "Gratulerer, så hyggelig! Vi gleder oss til du begynner, anskaffelse av vikar er ikke ditt problem!" Gjett om det varma :-) ''Det siste der om prioriteringsgrupper ift lønnstilskudd ante jeg ikke. Det er jo kjemperelevant informasjon!!! Supert! Har du noe link til det`?'' Sjekk http://www.nav.no/page?id=717 Ferdig attførte er som sagt en priotitert gruppe mtp tiltak; det er dårlig samfunnøkonomi å attføre folk til arbeidsledighet! Snakk med saksbehandleren din, NAV er til for din skyld, ikke omvendt :-) Til slutt vil jeg si at din kompetanse, holdning, personlighet osv teller mest ift jobbsøking, ha tro på deg selv! Takk igjen Dette med sitat klarte du jo utmerket! Flinke deg! 0 Siter
rose23 Skrevet 27. februar 2010 Skrevet 27. februar 2010 Hvordan klarte hun det? Nevnte hun noe om disse 10 årene? Har vurdert å skrive hjemmeværende i CV'en, ser litt bedre ut bare det, synes jeg, enn at det ikke står noe som helst. Veldig i villrede.... Hun fortalte litt om sine spiseforstyrrelser og økonomiske krise, men la vekt på hvordan det er nå.,.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.