Gå til innhold

Psykisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg føler at jeg har vært igjennom en veldig traumatisk situasjo og opplever nå sterk angst. Jeg ble overfalt i eget hjem og nå er det eneste jeg føler er redsel. Jeg er student og jobber som ekstrahjelp i butikk. Derfor har jeg ingen mulighet til å være sykemeldt da jeg ikke har rett på sykepenger eller annen støtte fra nav da jeg får stipend fra låne kassa på (1600 kr mnd.). Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre jeg har ikke råd til å gå sykemeldt men klarer heller ikke å være på jobb og gjøre det godt nok. Jeg er i tillegg ikke i form til å gå på skolen og har nå mye fravær. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva jeg skal gjøre og hvordan jeg kan klare meg til jeg føler meg i form til å jobbe å gå på skole igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått snakket ut med noen om det du opplevde?

Er det lenge siden dette skjedde?

Synes du skal ta en prat med fastlegen din om dette, det kan være du har fått en post traumatisk stressreaksjon, og du kan trenge psykologsk hjelp så det ikke "setter seg".

Er usikker på om det er så lurt å sykemelde seg, kan være du har godt av å være i iallfall noe aktivitet. Men det finnes du ut sammen med legen din.

Lykke til og god bedring ::-)

Gjest gakken den andre
Skrevet

Hei

Fælt at du har opplevd dette. Trist å høre.

Du, det er slik at når man blir syk under et studium, får man ved innsendelse til Lånekassa av dokumentasjon på sykdom/legeerklæring, beholde stipendet samt lånet.

Vet dette fordi jeg da jeg studerte fikk kyssesyken med etterfølgende komplikasjoner. Var legen på studiestedet mitt som fortalte meg om dette (ellers hadde jeg ikke ant dette). I etterkant fikk jeg også studielånet mitt for min sykdomsperiode (jeg var syk i 3 mnd og fikk ikke tatt eksamen) ettergitt. Dvs. at lånet ble omgjort til sykestipend. Så fortvil ikke, kjære deg. Det er heldigvis rettigheter for også studenter som kommer i sykdomsfaser. Ordn dette med legen din.

Her kan du lese om Lånekassens sykdomsstipend:

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Sykdom/

Mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...