Gå til innhold

Surrogatmor - igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Nå kan motstanderne mot bruk av surrogatmor virkelig få vann på mølla:

http://www.kjendis.no/2010/03/01/kjendis/jan_thomas_morch-husby/surrogat/10645657/

''- Hvis verden er full av regler som gjør det vanskelig for oss å adoptere, noe det ser ut til, vil vi oppsøke en klinikk hvor man kan velge egg fra modeller og ta den vi synes ser best ut, sier Jan Thomas til VG.

''

Huff! Men litt trist at slike par ikke får adoptere, da.

Videoannonse
Annonse
Gjest en lang vei å gå
Skrevet

Tja. Det er vel helst JT's framtreden som gjør at jeg blir mer skeptisk til surrogati i så fall. Men om de nå velger denne veien, så håper jeg at de ikke får mer motbør enn hva Arve Juritzen fikk da han benyttet seg av tjenestene til en surrogatmor. De er to mennesker som ønsker å skape familie, og det respekterer jeg. Selv om jeg er noe mental-allergisk mot JT av og til...

Nå er det jo ikke slik at JT og hans lille mann ikke kan adoptere i Norge fordi de er homofile. I forhold til innenlands adopsjon, så er det først og fremst alderen deres som er problemet. Norsk lov tillater adopsjon for homofile. Men når aldersforskjellen er så stor at den ene er for ung, og den andre snart for gammel til å passe i den definerte aldersrammen, så er det alder og ikke fil som er hinderet for dem.

Hva angår adopsjon fra utlandet, så kan Norge pøse på med så mange lovendringer vi bare vil. Med de lange køene som er på adopsjon, så ligger lovendringer i giverlandene nok langt unna. Og det kan selv ikke JT gjøre noe med.

Jeg har full forståelse for guttas ønske om å bli foreldre, og ønsker dem lykke til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden du legger det her på psykiatriforum, tillater jeg meg å kommentere.

Jeg synes hele saken er særdeles trist og vitner om den egosentrisitet som preger den vestlige verden i 2010 og særlig i kjendiskretser.

Gjest Elextra
Skrevet

Siden du legger det her på psykiatriforum, tillater jeg meg å kommentere.

Jeg synes hele saken er særdeles trist og vitner om den egosentrisitet som preger den vestlige verden i 2010 og særlig i kjendiskretser.

Beklager at den havnet på psykiatri, det var ikke meningen. Mente å poste på åpent.

Skrevet

Nå hadde ikke disse to blitt godkjent for adopsjon uansett om det hadde vært giverland som hadde akseptert homofile par. Det har med alder og lengde på ekteskap å gjøre. Men det er jo en annen sak.

Jeg får litt spyfornemmelser av hele saken kjenner jeg.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg synes ikke det er trist at Jan Thomas ikke får adoptere. Hva slags mor eller far ville han blitt?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes ikke det er trist at Jan Thomas ikke får adoptere. Hva slags mor eller far ville han blitt?

''Jeg synes ikke det er trist at Jan Thomas ikke får adoptere. Hva slags mor eller far ville han blitt?''

Det vet jeg svært lite om. For alt jeg vet kan han bli en kjærlig og omtenksom far, selv om jeg stiller spørsmålstegn ved verdisynet hans.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg synes ikke det er trist at Jan Thomas ikke får adoptere. Hva slags mor eller far ville han blitt?''

Det vet jeg svært lite om. For alt jeg vet kan han bli en kjærlig og omtenksom far, selv om jeg stiller spørsmålstegn ved verdisynet hans.

''selv om jeg stiller spørsmålstegn ved verdisynet hans.''

Bør ikke det telle da?

Synes hele greia er horribel:(

_Ingen_ har krav eller rett til å få barn, og vi bør heve vår røst mot dedignerbarn!

Eller tør dere ikke?

tzatziki1365380058
Skrevet

''Men litt trist at slike par ikke får adoptere, da.''

Trist for hvem? Barnet som kunne blitt deres, eller de voksne? Og hva legger du i "slike par"?

Gjest Elextra
Skrevet

''selv om jeg stiller spørsmålstegn ved verdisynet hans.''

Bør ikke det telle da?

Synes hele greia er horribel:(

_Ingen_ har krav eller rett til å få barn, og vi bør heve vår røst mot dedignerbarn!

Eller tør dere ikke?

''Eller tør dere ikke?''

Hva har å tore med saken å gjøre?

Selvfølgelig er jeg sterkt i mot det å "kjøpe seg" designerbarn, men jeg uttalte meg om hvorvidt Jan Thomas & Co. var egnet som foreldre, og det vet jeg svært lite om. Generelt sett er det ingen kvalitetskrav som stilles for å bli forelder.

Gjest Elextra
Skrevet

''Men litt trist at slike par ikke får adoptere, da.''

Trist for hvem? Barnet som kunne blitt deres, eller de voksne? Og hva legger du i "slike par"?

''Trist for hvem? Barnet som kunne blitt deres, eller de voksne? Og hva legger du i "slike par"?''

Her tenkte jeg det var trist for dem. Som påpekt annet sted i tråden kjenner jeg dem ikke og vet ikke i hvilken grad de egner seg som foreldre, sånn utenom vel stor vekt på ytre verdier. For alt jeg vet kan de være gode foreldre.

Med "slike par" mente jeg helheten, at de er homofile og at de har stor aldersforskjell/er så unge/gamle. Når de uansett tydeligvis kan skaffe seg barn på annet vis er det ikke stort verre eller bedre om de adopterer. Eller - jeg ville vel foretrekke om de heller fikk adoptere, så sparer de i det minste en surrogatmor, det er nok barn i verden, og det er jo en mulighet for at de gir et barn en bedre skjebne enn de ellers ville hatt.

Gjest nilen
Skrevet

Jeg kan skjønne at homofile ønsker å benytte surrogatmor, når det er deres siste utvei til å bli foreldre.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Trist for hvem? Barnet som kunne blitt deres, eller de voksne? Og hva legger du i "slike par"?''

Her tenkte jeg det var trist for dem. Som påpekt annet sted i tråden kjenner jeg dem ikke og vet ikke i hvilken grad de egner seg som foreldre, sånn utenom vel stor vekt på ytre verdier. For alt jeg vet kan de være gode foreldre.

Med "slike par" mente jeg helheten, at de er homofile og at de har stor aldersforskjell/er så unge/gamle. Når de uansett tydeligvis kan skaffe seg barn på annet vis er det ikke stort verre eller bedre om de adopterer. Eller - jeg ville vel foretrekke om de heller fikk adoptere, så sparer de i det minste en surrogatmor, det er nok barn i verden, og det er jo en mulighet for at de gir et barn en bedre skjebne enn de ellers ville hatt.

''Eller - jeg ville vel foretrekke om de heller fikk adoptere, så sparer de i det minste en surrogatmor, det er nok barn i verden, og det er jo en mulighet for at de gir et barn en bedre skjebne enn de ellers ville hatt.''

Ville du, med hånden på hjertet, valgt JT og C som foreldre til barna dine dersom noe skulle skje med deg? Hvis ikke, hvorfor er det i så fall bedre at noen andre barn får dem som foreldre?

Det er dessuten ikke nok adopterbare barn i verden i forhold til hvor mange som ønsker å adoptere. Det er lange køer for å få adoptere, og ingen av giverlandene aksepterer homofile adoptivforeldre. Det er ingen barn som ikke blir adoptert bort fordi det ikke finnes nok foreldre.

Jeg begriper heller ikke hvordan du kan sette adoptivbarnets behov opp mot behovene til en voksen kvinne som velger å være surrogatmor, og si at du foretrekker at JT og C får adoptere fordi de da "sparer" en surrogatmor. For det første, vil vel surrogatmoren ta på seg et annet oppdrag i stedet - hun ønsker det jo. For det andre, har barn krav på de beste foreldrene som er mulig å skaffe dem. Dersom JTog C ikke er det, noe de tydeligvis ikke er blitt vurdert til å være, siden de ikke oppfyller kravene til adoptivforeldre, så er det ganske ille å likevel foretrekke at et barn skulle havne hos dem, for å spare en voksen kvinne!

hidi, the scorpion
Skrevet

''Eller tør dere ikke?''

Hva har å tore med saken å gjøre?

Selvfølgelig er jeg sterkt i mot det å "kjøpe seg" designerbarn, men jeg uttalte meg om hvorvidt Jan Thomas & Co. var egnet som foreldre, og det vet jeg svært lite om. Generelt sett er det ingen kvalitetskrav som stilles for å bli forelder.

''Generelt sett er det ingen kvalitetskrav som stilles for å bli forelder.''

Nei, for i dag kan alt kjøpes, takket være teknologien...(

Skrevet

''Generelt sett er det ingen kvalitetskrav som stilles for å bli forelder.''

Nei, for i dag kan alt kjøpes, takket være teknologien...(

''Nei, for i dag kan alt kjøpes, takket være teknologien...(''

Det har aldri vært stilt kvalitetskrav for å bli foreldre og ikke koster det noe for de aller fleste heller du.

Adoptivforeldre må jo gjennom en laaaang prosess før de blir godkjente, så sånn sett kan man jo si at det stilles kvalitetskrav til dem kanskje.

Skrevet

Ikke riktig. Det finnes langt færre barn frigitt for adopsjon enn det finnes foreldre til dem.

At det finnes mange barn i verden som ikke har det bra er en annen sak. Men det alene gjør ikke barna adopterbare.

Gjest Nilje
Skrevet

Er du helt sikker på at det ikke var en spøk?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Er du helt sikker på at det ikke var en spøk?

''Er du helt sikker på at det ikke var en spøk?''

Jeg tenkte også at det var en spøk da jeg leste i artikkelen at de skulle plukke ut den peneste modellen som eggdonor. De vet jo at det fleipes mye om at de er opptatt av utseende, så jeg tipper dette var en selvironisk kommentar.

Gjest Elextra
Skrevet

''Eller - jeg ville vel foretrekke om de heller fikk adoptere, så sparer de i det minste en surrogatmor, det er nok barn i verden, og det er jo en mulighet for at de gir et barn en bedre skjebne enn de ellers ville hatt.''

Ville du, med hånden på hjertet, valgt JT og C som foreldre til barna dine dersom noe skulle skje med deg? Hvis ikke, hvorfor er det i så fall bedre at noen andre barn får dem som foreldre?

Det er dessuten ikke nok adopterbare barn i verden i forhold til hvor mange som ønsker å adoptere. Det er lange køer for å få adoptere, og ingen av giverlandene aksepterer homofile adoptivforeldre. Det er ingen barn som ikke blir adoptert bort fordi det ikke finnes nok foreldre.

Jeg begriper heller ikke hvordan du kan sette adoptivbarnets behov opp mot behovene til en voksen kvinne som velger å være surrogatmor, og si at du foretrekker at JT og C får adoptere fordi de da "sparer" en surrogatmor. For det første, vil vel surrogatmoren ta på seg et annet oppdrag i stedet - hun ønsker det jo. For det andre, har barn krav på de beste foreldrene som er mulig å skaffe dem. Dersom JTog C ikke er det, noe de tydeligvis ikke er blitt vurdert til å være, siden de ikke oppfyller kravene til adoptivforeldre, så er det ganske ille å likevel foretrekke at et barn skulle havne hos dem, for å spare en voksen kvinne!

''Ville du, med hånden på hjertet, valgt JT og C som foreldre til barna dine dersom noe skulle skje med deg?''

Det har jeg ikke grunnlag for å si noe som helst om, jeg kjenner dem ikke. Synes det finnes viktigere kriterier ved utvelgelse av egnede adoptivforeldre enn seksuell legning og alder. De skjønnsmessige kriteriene bør være viktigere enn de objektive, men det er selvfølgelig langt lettere å luke i forhold til objektive kriterier.

''Jeg begriper heller ikke hvordan du kan sette adoptivbarnets behov opp mot behovene til en voksen kvinne som velger å være surrogatmor, og si at du foretrekker at JT og C får adoptere fordi de da "sparer" en surrogatmor''

Ja, det var kanskje en litt søkt måte å se det på, men utgangspunktet mitt var altså at jeg ikke vet noe som helst om hvor gode eller dårlige foreldre disse to ville være og at jeg har antatt at det finnes mer enn nok mulige adoptivbarn

Jeg har selv ingen erfaring med adopsjon, og sett helt utenfra er det jo rart at det skal være for få adoptivbarn i verden, all den tid det finnes mange foreldreløse og andre med behov for omsorgsovertakelse. Har ikke peiling, men antar det er apparatet rundt det skorter på - adopsjon er (og bør være) ressurskrevende i form av grundige vurderinger etc.

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke riktig. Det finnes langt færre barn frigitt for adopsjon enn det finnes foreldre til dem.

At det finnes mange barn i verden som ikke har det bra er en annen sak. Men det alene gjør ikke barna adopterbare.

''Ikke riktig. Det finnes langt færre barn frigitt for adopsjon enn det finnes foreldre til dem.

''

Nei, det er her det svikter litt hos meg. Har ikke erfaring med eller peiling på adopsjon, og en skulle tro at nettopp fordi det er så mange barn i verden som mangler omsorg at det var nok adoptivbarn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...