Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Er du helt sikker på at det ikke var en spøk? Ja, kan hende var det litt ironi der, jeg vet ikke. En får jo håpe det. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 ''Ville du, med hånden på hjertet, valgt JT og C som foreldre til barna dine dersom noe skulle skje med deg?'' Det har jeg ikke grunnlag for å si noe som helst om, jeg kjenner dem ikke. Synes det finnes viktigere kriterier ved utvelgelse av egnede adoptivforeldre enn seksuell legning og alder. De skjønnsmessige kriteriene bør være viktigere enn de objektive, men det er selvfølgelig langt lettere å luke i forhold til objektive kriterier. ''Jeg begriper heller ikke hvordan du kan sette adoptivbarnets behov opp mot behovene til en voksen kvinne som velger å være surrogatmor, og si at du foretrekker at JT og C får adoptere fordi de da "sparer" en surrogatmor'' Ja, det var kanskje en litt søkt måte å se det på, men utgangspunktet mitt var altså at jeg ikke vet noe som helst om hvor gode eller dårlige foreldre disse to ville være og at jeg har antatt at det finnes mer enn nok mulige adoptivbarn Jeg har selv ingen erfaring med adopsjon, og sett helt utenfra er det jo rart at det skal være for få adoptivbarn i verden, all den tid det finnes mange foreldreløse og andre med behov for omsorgsovertakelse. Har ikke peiling, men antar det er apparatet rundt det skorter på - adopsjon er (og bør være) ressurskrevende i form av grundige vurderinger etc. ''De skjønnsmessige kriteriene bør være viktigere enn de objektive, men det er selvfølgelig langt lettere å luke i forhold til objektive kriterier.'' Det er satt en del objektive kriterier i forhold til alder, helse, kjønn, samlivets varighet osv, ut i fra hva man antar er det beste for barna. Innenfor denne gruppen igjen, benyttes det en stor grad av skjønn. Det er naturligvis trist for de som faller utenfor kategorien av mulige adoptivforeldre, men det er vel ikke noen tvil om at vi alle ville valgt stort sett friske, ikke altfor gamle erstattere for oss selv, dersom vi måtte velge noen andre for barna våre. Det er vel heller ingen tvil om at man stort sett ville valgt to omsorgspersoner fremfor en, og mange ville valgt heterofile fremfor homofile par. Adoptivbarn har naturligvis krav på at deres nye foreldre velges ut i fra like "harde", og helst vel så det, kriterier. Først dersom det var mangel på adoptivforeldre, burde man begynne å vurdere personer utenfor den antatt ideelle foreldregruppen. Det betyr ikke at folk som ikke passer inn i kriteriene ikke kan være fantastiske foreldre. Men i de fleste tilfeller er det bedre for barna å få foreldre som passer innenfor kriteriene. Individuell vurdering uten noen form for "inntaksbegrensninger" ville være ekstremt ressurskrevende, og sannsynligvis ytterligere forlenge adopsjonsprosessene. Det ville IKKE barna være tjent med. Og det er barna som teller! Jeg, personlig, er glad for at homofile i Norge har rett til å bli vurdert som adoptivforeldre. Jeg ser ingen grunn til at homofile par ikke kan være like gode omsorgspersoner som heterofile, men homofile må jo også tilfredsstille "standardkravene" til helse, alder osv. Foreløpig finnes det ingen giverland som akspterer homofile adoptivforeldre. Giverlandene har naturligvis suveren rett til å sette opp kriterier for valg av adoptivforeldre for barn fra disse landene. 0 Siter
morsan Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Jeg synes ikke det er trist at Jan Thomas ikke får adoptere. Hva slags mor eller far ville han blitt? ''Hva slags mor eller far ville han blitt?'' Hvilket grunnlag har vi for å uttale oss om dette? 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Du leser ikke dette som spissformulering altså? Det gør nemlig jeg. Jeg vet heller ingenting om hvordan JT og K vil bli som foreldre, men de virker nå oppriktig glad i hverandre, og lever et rolig liv til hverdags har jeg skjønt. Ikke alle par som gjør det før de blir foreldre... Tror de ville egne seg godt som trygge omsorgspersoner jeg. Og en ting til: Er det ikke naturlig at det vi ser av dem i media er overfladisk siden de jobber i en overfladisk bransje, og fronter denne 90% av tiden i offentligheten da? Og hva skal man si om de som jobber ved Kongsberg våpenfabrikk, som bidrar til å gjøre barn i andre land foreldreløse? Har _de_ riktige holdninger for å adoptere, eller skal man ikke trekke slutninger om at jobben deres gjør dem uegnet som foreldre også? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Jeg synes det er trist at homofile par ikke får adoptere... Men akkurat disse to....hmm. Det er liksom en del kombinasjoner her som ville disponere for litt mobbing, for å si det sånn. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Jeg synes det er trist at homofile par ikke får adoptere... Men akkurat disse to....hmm. Det er liksom en del kombinasjoner her som ville disponere for litt mobbing, for å si det sånn. Fordomsfull, Katt-ja? :# 0 Siter
Katt-ja Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Fordomsfull, Katt-ja? :# Nja, liker jo ikke å tro det... Som sagt, homofile har jeg ingen problemer med - tvert i mot så er det få ting som tenner temperamentet mitt som nedvurdering av denne gruppen... Det var kombinasjonen av aldersforskjell, verdisyn, botox som...hmmmm...gjør meg skeptisk. Men det er jo mange andre jeg heller ikke synes er drømmeforeldre, da. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Nja, liker jo ikke å tro det... Som sagt, homofile har jeg ingen problemer med - tvert i mot så er det få ting som tenner temperamentet mitt som nedvurdering av denne gruppen... Det var kombinasjonen av aldersforskjell, verdisyn, botox som...hmmmm...gjør meg skeptisk. Men det er jo mange andre jeg heller ikke synes er drømmeforeldre, da. ''Det var kombinasjonen av aldersforskjell, verdisyn, botox som...hmmmm...gjør meg skeptisk. Men det er jo mange andre jeg heller ikke synes er drømmeforeldre, da. '' Hehe, sånn omtrent tenker jeg også. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 ''Hva slags mor eller far ville han blitt?'' Hvilket grunnlag har vi for å uttale oss om dette? ''Hvilket grunnlag har vi for å uttale oss om dette?'' Mer er enn nok:-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 ''Hvilket grunnlag har vi for å uttale oss om dette?'' Mer er enn nok:-) Stryk ordet "er" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.