meira Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Hei, jeg har diagnosen Bipolar affektiv lidelse. Min tidligere psykiater er vistnok spesialist på utredning av denne og jeg fikk diagnosen av denne etter i fjor.Han sier at denne lidelsen er en ren organisk lidelse, som gjør at du vil bli syk innimellom med hypomanier og depresjoner uavhengig av ytre omstendigheter. Det er ikke noe du pådrar deg pga tidligere erfaringer som kanskje kan føre til andre psykiske lidelser .Må bruke Lamictal for å holde meg stabil.Min erfaring er at det er ulike syn på dette. 1. Deler du dette synet? 2. Hva er forskjellen på bipolar og bipolar affektiv lidelse? Takknemlig for svar 0 Siter
rose23 Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Psykologer mener det motsatte av dette. (Iallefall min) NHD mener nok det er rent biologisk... 0 Siter
Gjest fennnnana Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Det er organisk/genetisk ja. Moren min hadde det, og hos meg brøt det ut som 16-åring etter at jeg hadde vært på dataparty på Hamar og dermed for første gang i mitt liv fått døgnrytmen forskøvet skikkelig. Ble helt knekt av depresjon etterpå. Rent organisk. Ingen traumer her i gården. Men tror nok vonde opplevelser kan forverre lidelsen. Men selv de med et perfekt liv kan få den om de har genene, og små ting som ødelagt døgnrytme og lite søvn kan gjøre at det bryter ut alvorlige episoder=) Bipolar lidelse og bipolar affektiv lidelse er det samme. Den henspiller på at det er to poler følelsesmessig. jeg vilogså si det går energimessig 0 Siter
meira Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Skrevet 2. mars 2010 Det er organisk/genetisk ja. Moren min hadde det, og hos meg brøt det ut som 16-åring etter at jeg hadde vært på dataparty på Hamar og dermed for første gang i mitt liv fått døgnrytmen forskøvet skikkelig. Ble helt knekt av depresjon etterpå. Rent organisk. Ingen traumer her i gården. Men tror nok vonde opplevelser kan forverre lidelsen. Men selv de med et perfekt liv kan få den om de har genene, og små ting som ødelagt døgnrytme og lite søvn kan gjøre at det bryter ut alvorlige episoder=) Bipolar lidelse og bipolar affektiv lidelse er det samme. Den henspiller på at det er to poler følelsesmessig. jeg vilogså si det går energimessig Takk for svar. Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver ang søvnrytme. Tåler heller ikke for mye uforutsigbarhet, og er avhengig av struktur og rammer i hverdagen for å fungere greit.Ble først alvorlig syk med akutt innleggelse påsken i fjor.Har heldigvis en lege som skjønner at det faktisk ikke bare er å ta seg sammen. Mvh 0 Siter
meira Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Skrevet 2. mars 2010 Psykologer mener det motsatte av dette. (Iallefall min) NHD mener nok det er rent biologisk... Ikke rart en blir forvirret-En får diagnosen av en Psykiater, og kanskje etterpå skal en jobbe med en psykolog med et totalt forskjellig utganspunkt og fårståelse for diagnosen. Ser det selv som et varig handicap jeg har som ikke kan analyserer bort av psykolog, men jeg ser jo at rammer og struktur samt forutsigbarhet hjelper på formen. Mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 1. Ja. 2. Det er to måter å si det samme på. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 1. Ja. 2. Det er to måter å si det samme på. 1. Lidelsen/disposisjonen er rent organisk/genetisk. Det er imidlertid mange ting en kan gjøre/ikke gjøre som øker eller minker sannsynligheten for nye episoder. 0 Siter
rose23 Skrevet 2. mars 2010 Skrevet 2. mars 2010 Ikke rart en blir forvirret-En får diagnosen av en Psykiater, og kanskje etterpå skal en jobbe med en psykolog med et totalt forskjellig utganspunkt og fårståelse for diagnosen. Ser det selv som et varig handicap jeg har som ikke kan analyserer bort av psykolog, men jeg ser jo at rammer og struktur samt forutsigbarhet hjelper på formen. Mvh Tror det må være en kombinasjon jeg... Fikk selv diagnosen for mange år siden og var da helt klart manisk i følge beskrivelsene av sykdommen. Manien oppstod etter en større psykisk belastning... For min del sluttet jeg på medisiner for et par år siden. Vært mer ustabil, men ikke manisk. Noen ganger hypoman... Men ekspertene jeg har med å gjøre nå mener at jeg ikke er bipiolar. Å psykologen min er motstander av diagnoser... noe jeg er delvis enig i---- Samtidig, jeg ser trekk i familien min hos søsken og far som er ganske like. Det vil si impulsive og mange fikse ideeer som vi kan gå for med et brennende engasjement... Nei, ikke godt å si... 0 Siter
meira Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Skrevet 2. mars 2010 1. Lidelsen/disposisjonen er rent organisk/genetisk. Det er imidlertid mange ting en kan gjøre/ikke gjøre som øker eller minker sannsynligheten for nye episoder. Takk for svar. Ser også grep i hverdagen som jeg må ta hensyn til i fht å leve med denne diagnosen. Som bla søvn og regemessig døgnrytme. Mvh 0 Siter
Gjest fennnnana Skrevet 3. mars 2010 Skrevet 3. mars 2010 Tror det må være en kombinasjon jeg... Fikk selv diagnosen for mange år siden og var da helt klart manisk i følge beskrivelsene av sykdommen. Manien oppstod etter en større psykisk belastning... For min del sluttet jeg på medisiner for et par år siden. Vært mer ustabil, men ikke manisk. Noen ganger hypoman... Men ekspertene jeg har med å gjøre nå mener at jeg ikke er bipiolar. Å psykologen min er motstander av diagnoser... noe jeg er delvis enig i---- Samtidig, jeg ser trekk i familien min hos søsken og far som er ganske like. Det vil si impulsive og mange fikse ideeer som vi kan gå for med et brennende engasjement... Nei, ikke godt å si... " Det vil si impulsive og mange fikse ideeer som vi kan gå for med et brennende engasjement" Kjenner meg ikke igjen i noe sånt.. Har en venninne som går til psykolog som mener alt skyldes traumer, og hun blir ikke det spøtt bedre, hun har vel gått der i 8 år og ingen planer om å avslutte. Psykologen hennes har svært vanskelig for å svelge at hun må ha medisiner mot den bipolare lidelsen også. 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 3. mars 2010 Skrevet 3. mars 2010 1. Lidelsen/disposisjonen er rent organisk/genetisk. Det er imidlertid mange ting en kan gjøre/ikke gjøre som øker eller minker sannsynligheten for nye episoder. Du skriver "lidelsen/disposisjonen". Betyr det at du oppfatter at "det å ha en lidelse" og "det å være disponert for en lidelse" simpelthen er synonymer? Meget spenstig og originalt! Det blir jo nesten det samme som å si at "å være disponert for å lære språk" er synonymt med "å snakke russisk". 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. mars 2010 Skrevet 3. mars 2010 Du skriver "lidelsen/disposisjonen". Betyr det at du oppfatter at "det å ha en lidelse" og "det å være disponert for en lidelse" simpelthen er synonymer? Meget spenstig og originalt! Det blir jo nesten det samme som å si at "å være disponert for å lære språk" er synonymt med "å snakke russisk". Jeg bruker dette fordi noen har vansker for å akseptere at de har lidelsen i perioder de er helt friske. I stedet for å diskutere for lenge med dem om de da har lidelsen, velger jeg å si at de har i hvert fall disposisjonen for nye episoder. 0 Siter
Gjest bipolarinnen Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 1. Lidelsen/disposisjonen er rent organisk/genetisk. Det er imidlertid mange ting en kan gjøre/ikke gjøre som øker eller minker sannsynligheten for nye episoder. Så man kan altså ikke få den diagnosen av miljømessige grunner også? Kan det for eksempel utløses av en dårlig barndom uten at man nødvendigvis er disponert for det? Hva tenker du om det? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.