Gå til innhold

NHD: altern. til Cipralex mot paranoid angst?

Anbefalte innlegg

Gjest akademica creativa
Skrevet

Jeg er en kreativ og oppegående kvinne midt i livet.

Jeg trenger råd om bedre medisiner.

Jeg bruker Cipralex som demper min várhet og bekymringstendenser. Den demper også irritabilitet og sinneutbrudd, samt tidvis depresjon.

Problemet er: Cipralex hjelper meg ikke i tilstrekkelig grad mot mer paranoid-preget angst som jeg også ofte har (jeg har innsikt i angsten, men trenger medisiner for å håndtere den bedre).

Hva vil du anbefale meg å bruke istedenfor Cipralex? (eller i tillegg til) Med minst bivirkninger...

Gjest antipsykotika
Skrevet

Når angsten er paranoid er jeg nesten helt sikker på at du bør prøve en dose med antipsykotika. Eksempelvis zyprexa og lignende antipsykotika.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Et eller annet antipsykotikum i relativt små doser.

Fluanxol 0,5 mg x 3. Seroquel depot 300 mg x1. Zyprexa 7,5 mg x 1. Risperdal 2 mg x1.

Gjest akademica creativa
Skrevet

Et eller annet antipsykotikum i relativt små doser.

Fluanxol 0,5 mg x 3. Seroquel depot 300 mg x1. Zyprexa 7,5 mg x 1. Risperdal 2 mg x1.

Må man virkelig bruke antipsykotika i slike tilfeller? Det er ikke snakk om vrangforestillinger men mer...hva skal en si....en angst/utrygghet som gir utslag i en litt høyere grad av mistenksomhet enn normalt....

Jeg ble bare litt usikker på dette med antipsykotika, lurte på om det er noe annet man kan bruke?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Må man virkelig bruke antipsykotika i slike tilfeller? Det er ikke snakk om vrangforestillinger men mer...hva skal en si....en angst/utrygghet som gir utslag i en litt høyere grad av mistenksomhet enn normalt....

Jeg ble bare litt usikker på dette med antipsykotika, lurte på om det er noe annet man kan bruke?

I små doser bruker jeg å kalle antipsykotika for antiskeptika. I endra mindre doser er de angstmedisiner.

Gjest litt på siden, men...
Skrevet

I små doser bruker jeg å kalle antipsykotika for antiskeptika. I endra mindre doser er de angstmedisiner.

Men du... Har Remeron egentlig noen som helst slik effekt, eller er det bare på meg den virker sånn? Jeg vet jo at den er et antidepressiva, men kunne den egentlig også vært et antipsykotika? Vet du noe om det er andre som også mener Remeron fungerer slik?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...