Gå til innhold

NHD emosjonell ustabil personer

Anbefalte innlegg

Gjest emosjonell ustabil....
Skrevet

hvilken holdning har psykiatrikere og behandlere til emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En må vel ha den samme holdning til dem som alle andre pasienter med forstyrrelser. Hva er det sånn generelt med de som har EUPF som er så spesielt ?

Skrevet

Det forundrer meg hvor opptatt forumbrukerne på DOL er ang. leger, psykiatere og andres holdning til emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Gjest Kayia
Skrevet

En proff holdning dersom en er brukbar i jobben sin vil jeg tro?

Gjest solfryd
Skrevet

Dette har det blitt spurt om og svart på flere ganger før. Du får bruke søkefunksjonen så kanskje du finner det.

Skrevet

Det forundrer meg hvor opptatt forumbrukerne på DOL er ang. leger, psykiatere og andres holdning til emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Hvorfor forundrer det deg?

Skrevet

Hvorfor forundrer det deg?

Fordi det finnes hundrevis av andre psykiske lidelser man kan stille samme spørsmål i forhold til, men dette kommer opp igjen og igjen. NHD har besvart spørsmålet flere ganger, så vidt jeg husker.

Da tenker jeg at enten er det mange med EUPF som er opptatt av dette eller samme person spør gang på gang, fordi de ikke blir fornøyd med svaret.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Fordi det finnes hundrevis av andre psykiske lidelser man kan stille samme spørsmål i forhold til, men dette kommer opp igjen og igjen. NHD har besvart spørsmålet flere ganger, så vidt jeg husker.

Da tenker jeg at enten er det mange med EUPF som er opptatt av dette eller samme person spør gang på gang, fordi de ikke blir fornøyd med svaret.

Jeg tenker det er fordi eupf er en diagnose som veldig mange har veldig mange negative forestillinger om. Veldig mange opplever det som en drittsekkdiagnose. Veldig mange har også forestillinger om at folk med eupf er slike drittsekker. Da er det "viktig" å få vite om behandlerne også har denne oppfatningen som mange andre har, eller om behandlere ser mer nyansert på det fordi de har mer kjennskap til diagnosen og hvor mange forskjellige typer mennesker som kan få en slik diagnose.

Skrevet

Jeg tenker det er fordi eupf er en diagnose som veldig mange har veldig mange negative forestillinger om. Veldig mange opplever det som en drittsekkdiagnose. Veldig mange har også forestillinger om at folk med eupf er slike drittsekker. Da er det "viktig" å få vite om behandlerne også har denne oppfatningen som mange andre har, eller om behandlere ser mer nyansert på det fordi de har mer kjennskap til diagnosen og hvor mange forskjellige typer mennesker som kan få en slik diagnose.

Ok. Jeg er ikke kjent med at det er en "drittsekk"-diagnose, selv om jeg kjenner to med denne personlighetsforstyrrelsen. Jeg vet mange er ukomfortabel med slik de blir beskrevet i diagnosekriteriene, men jeg må innrømme at jeg finner et stort fokus på dette veldig forunderlig.

1. Behandlere er mennesker som alle andre og har derfor forskjellige oppfatninger, akkurat som mannen i gata.

2. Ikke alle diagnosekriteriene stemmer på alle som har fått diagnosen.

3. NHD har besvart spørsmålet flere ganger (så vidt jeg husker).

Så jeg er fremdeles noe forundret over at dette blir tatt opp gjentatte ganger.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Ok. Jeg er ikke kjent med at det er en "drittsekk"-diagnose, selv om jeg kjenner to med denne personlighetsforstyrrelsen. Jeg vet mange er ukomfortabel med slik de blir beskrevet i diagnosekriteriene, men jeg må innrømme at jeg finner et stort fokus på dette veldig forunderlig.

1. Behandlere er mennesker som alle andre og har derfor forskjellige oppfatninger, akkurat som mannen i gata.

2. Ikke alle diagnosekriteriene stemmer på alle som har fått diagnosen.

3. NHD har besvart spørsmålet flere ganger (så vidt jeg husker).

Så jeg er fremdeles noe forundret over at dette blir tatt opp gjentatte ganger.

''3. NHD har besvart spørsmålet flere ganger (så vidt jeg husker).

Så jeg er fremdeles noe forundret over at dette blir tatt opp gjentatte ganger.''

Hehe, sånn er det vel med mange ting her inne. Folk er vel generelt lite flinke til å bruke søk-funksjonen før de spør. Jeg tror (håper) ikke det er de samme personene som spør gang på gang, men kan jo selvfølgelig ta feil :)

Skrevet

''3. NHD har besvart spørsmålet flere ganger (så vidt jeg husker).

Så jeg er fremdeles noe forundret over at dette blir tatt opp gjentatte ganger.''

Hehe, sånn er det vel med mange ting her inne. Folk er vel generelt lite flinke til å bruke søk-funksjonen før de spør. Jeg tror (håper) ikke det er de samme personene som spør gang på gang, men kan jo selvfølgelig ta feil :)

''Jeg tror (håper) ikke det er de samme personene som spør gang på gang, men kan jo selvfølgelig ta feil :)''

Du har nok rett :) Er bare jeg som ikke kan forstå at så mange med EUPF tilfeldigvis slumper til å spørre NHD dette spørsmålet, men det kan jo være slik.

Skrevet

EUPF er en av de mest stigmatiserende psykiatriske diagnosene. Det er også slik at mange med denne lidelsen har adskillige negative opplevelser i forhold til helsevesenet; sannsynligvis som følge av en kombinasjon av vansker som er en del av lidelsen og fordommer/manglende profesjonalitet hos helsepersonell.

Jeg synes trådstarter stiller et helt adekvat spørsmål, men husker også at det ikke er lenge siden nhd svarte om hvordan han for sin egen del så på dette.

Skrevet

EUPF er en av de mest stigmatiserende psykiatriske diagnosene. Det er også slik at mange med denne lidelsen har adskillige negative opplevelser i forhold til helsevesenet; sannsynligvis som følge av en kombinasjon av vansker som er en del av lidelsen og fordommer/manglende profesjonalitet hos helsepersonell.

Jeg synes trådstarter stiller et helt adekvat spørsmål, men husker også at det ikke er lenge siden nhd svarte om hvordan han for sin egen del så på dette.

Ok, jeg har tydeligvis begrenset kjennskap til denne diagnosen. Jeg kjenner to som har den og vet de er misfornøyd, ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen osv. (Vi som observerer ser jo tydelig trekkene som kreves for å gjenkjenne PF'en.) Men for meg (og andre jeg kjenner) er det bare en personlighetsforstyrrelse som alle andre.

Skrevet

Det er så synd at det er stigmatiserende :-(

Gjest efexora
Skrevet

''Jeg tror (håper) ikke det er de samme personene som spør gang på gang, men kan jo selvfølgelig ta feil :)''

Du har nok rett :) Er bare jeg som ikke kan forstå at så mange med EUPF tilfeldigvis slumper til å spørre NHD dette spørsmålet, men det kan jo være slik.

Det er vel et interessant tema da:) og jo flere spørsmål man stiller, jo flere svar får man. Kanskje man til og med får noen svar man liker?

Gjest efexora
Skrevet

Det er kanskje fordi man selv har opplevd at behandlere har snakket stygt om folk med den diagnosen? En venninne av meg studere psykologi og opplevde at en foreleser snakket stygt om folk med den diagnosen og at de var nærmest håpløse pasienter. Så jeg forstår at det er et stort stigma.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...