Gjest Sinus Sinara Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Jeg går til psykiatrisk sykepleier på en DPS sånn ca annenhver uke, eller hver tredje uke. Jeg har også oppfølgning av en lege der som hjelper til med medisineringen. For litt siden fikk jeg et brev i posten med en regning for en time jeg ikke hadde møtt opp på. Jeg må si jeg ble litt sjokka først og lurte på hva jeg hadde gått glipp av nå, før jeg forsto at DPS'en eller behandler hadde gjort en feil. Jeg er vanligvis veldig ordentlig av meg og møter på alle timer jeg får tilbud om. Da jeg sa dette til psykepleieren mente hun at det var typisk meg å ta på meg skylden for alt som skjedde. Men ville ikke alle som fikk et slikt brev først begynne å lure på hva de ikke hadde fått med seg, og blitt irritert over å måtte betale 295 kroner for ubenyttet time? Den første tanken er vel ikke at DPS har gjort en feil? 0 Siter
Mirabell Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 ''Men ville ikke alle som fikk et slikt brev først begynne å lure på hva de ikke hadde fått med seg,'' Neida, noen tenker straks at "dette er feil, det kan ikke være min skyld", og noen tenker alltid at "oi, oi, nå har jeg gjort en feil" 0 Siter
Gjest Sinus Sinara Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 ''Men ville ikke alle som fikk et slikt brev først begynne å lure på hva de ikke hadde fått med seg,'' Neida, noen tenker straks at "dette er feil, det kan ikke være min skyld", og noen tenker alltid at "oi, oi, nå har jeg gjort en feil" Men når man er rotete og veldig distre som jeg er, så er det vel ikke så unaturlig at jeg tenker: shit hva er det jeg ikke har fått med meg nå? Og når man ikke helt husker når man var hos behandler sist så kan man jo lure, spesielt hvis man har to behandlere. Har jo opplevd tidligere at jeg har tatt feil av dato/klokkeslett. 0 Siter
Gjest queque Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror den første tanken avhenger av hvordan man er som menneske. Har man full kontroll, ville første tanke trolig være at DPS har gjort feil. Er man et "surrehue", ville trolig første tanke være at nå har jeg surra igjen Lite å gruble over egentlig. 0 Siter
Gjest glemdethele Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Men når man er rotete og veldig distre som jeg er, så er det vel ikke så unaturlig at jeg tenker: shit hva er det jeg ikke har fått med meg nå? Og når man ikke helt husker når man var hos behandler sist så kan man jo lure, spesielt hvis man har to behandlere. Har jo opplevd tidligere at jeg har tatt feil av dato/klokkeslett. Reflekter heller over hvorfor det er så viktig for deg å finne ut av om det er "vanlig eller ikke" å tenke at en selv har gjort en feil... 0 Siter
Gjest Sinus Sinara Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Reflekter heller over hvorfor det er så viktig for deg å finne ut av om det er "vanlig eller ikke" å tenke at en selv har gjort en feil... det var jo hele hovedpoenget med tråden. Jeg lurte på om dere var enig med min psykepleier eller ikke? hvis jeg først skal ta til meg en tilbakemelding så må jeg jo vite om det er noe i det. 0 Siter
Gjest rusty nails Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror sykepleieren ikke mener noe vondt med å si at dette var "typisk deg". Hun mente nok kanskje å si at du er en pliktoppfyllende person som ofte gir deg selv skylden dersom noe går feil. (?) Hun prøver kanskje å vise at det er et mønster i måten du tenker på. Det heter attribusjonsteori. (Hva man skylder på når noe går galt/bra.) Mener å huske fra psykologiundervisning at det er en tendens til at mannfolk har lettere for å tenke at det er deres fortjeneste når noe går bra, mens det er andres skyld eller andre faktorer som gjør at noe går galt. Og omvendt tendens ved kvinner. Deprimerte tenker som regel at negative ting er deres feil, mens positive ting som skjer er flaks eller har andre årsaker. Jeg er rotete så jeg hadde nok først tenkt at det var jeg som hadde gjort feil, men jeg hadde nok sjekka opp. Jeg er kvinne og ikke deprimert. 0 Siter
Gjest Sinus Sinara Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror sykepleieren ikke mener noe vondt med å si at dette var "typisk deg". Hun mente nok kanskje å si at du er en pliktoppfyllende person som ofte gir deg selv skylden dersom noe går feil. (?) Hun prøver kanskje å vise at det er et mønster i måten du tenker på. Det heter attribusjonsteori. (Hva man skylder på når noe går galt/bra.) Mener å huske fra psykologiundervisning at det er en tendens til at mannfolk har lettere for å tenke at det er deres fortjeneste når noe går bra, mens det er andres skyld eller andre faktorer som gjør at noe går galt. Og omvendt tendens ved kvinner. Deprimerte tenker som regel at negative ting er deres feil, mens positive ting som skjer er flaks eller har andre årsaker. Jeg er rotete så jeg hadde nok først tenkt at det var jeg som hadde gjort feil, men jeg hadde nok sjekka opp. Jeg er kvinne og ikke deprimert. jeg hadde ikke tenkt til å hive meg over nettbanken for å betale regningen med en gang jeg så den. Jeg var først og fremst opptatt av å finne ut hvor feilen lå hen og hvordan det kunne skje. Da jeg undersøkte det nærmere fant jeg ut at det ikke stemte, og at det var de som hadde gjort en feil. Men det er jo ikke så ofte at en instans gjør slike feil 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Jeg synes det er helt naturlig at du først tenkte at du hadde glemt timen. 0 Siter
Gjest de tre bukkene bruse Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 jeg hadde ikke tenkt til å hive meg over nettbanken for å betale regningen med en gang jeg så den. Jeg var først og fremst opptatt av å finne ut hvor feilen lå hen og hvordan det kunne skje. Da jeg undersøkte det nærmere fant jeg ut at det ikke stemte, og at det var de som hadde gjort en feil. Men det er jo ikke så ofte at en instans gjør slike feil ''jeg hadde ikke tenkt til å hive meg over nettbanken for å betale regningen med en gang jeg så den.'' Hehe, mange ville nok gjort det også. 0 Siter
PieLill Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Jeg ville ansett det som mest sannsynlig at det var jeg som hadde rotet. En statistisk vurdereing... ;-) Kan ps.sykepleier ha siktet til hvor sterkt du reagerte på dette, ikke bare at din første tanke var at du hadde tatt feil? Eller synes du ps.sykepleier ble vel overivrig i tjenesten med den kommentaren? mvh 0 Siter
Gjest Sinus Sinara Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Jeg ville ansett det som mest sannsynlig at det var jeg som hadde rotet. En statistisk vurdereing... ;-) Kan ps.sykepleier ha siktet til hvor sterkt du reagerte på dette, ikke bare at din første tanke var at du hadde tatt feil? Eller synes du ps.sykepleier ble vel overivrig i tjenesten med den kommentaren? mvh Vel, jeg ser ikke bort i fra at jeg ofte tar på meg litt for mye skyld for det som skjer, men jeg syntes likevel at dette var et dårlig eksempel å bruke. Da jeg i tillegg anser meg selv som ganske distre til tider så er det vel ikke unaturlig at jeg først tenker at jeg må ha glemt, eller skrevet opp feil klokkeslett til en time. Og det er jo kjipt å måtte betale for en time man ikke har møtt opp til 0 Siter
PieLill Skrevet 4. mars 2010 Skrevet 4. mars 2010 Vel, jeg ser ikke bort i fra at jeg ofte tar på meg litt for mye skyld for det som skjer, men jeg syntes likevel at dette var et dårlig eksempel å bruke. Da jeg i tillegg anser meg selv som ganske distre til tider så er det vel ikke unaturlig at jeg først tenker at jeg må ha glemt, eller skrevet opp feil klokkeslett til en time. Og det er jo kjipt å måtte betale for en time man ikke har møtt opp til Jeg kan være enig i at det ikke er noe godt eksempel med mindre du reagerte som det var verdens undergang. Selv ønsker jeg å verdsette andres tid, samt å ikke pådra meg tullete ekstrautgifter, så jeg hadde også blitt ergelig over noe slikt. Spør du de som jobber mot timebøker er det jo også slik at det stort sett alltid er pasient, klient, kunde som har rotet med tidene. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.