Gå til innhold

finnes det krisemedisin mot PMS?

Anbefalte innlegg

Gjest premenstruell bombe
Skrevet

Jeg er sterkt plaget med PMS, går på p-piller uten at det har hjulpet så nevneverdig. I dagene forut for mensen så blir jeg så urolig og føler meg fryktelig agressiv. Jeg føler for å skrike og grine, jeg er helt på styr og jeg har null tålmodighet.

Finnes det noen medisin jeg kan ta i de dagene for å unngå at jeg klikker helt? Ikke noe særlig å gå på jobb og være en hormonell bombe som sitter og griner på do.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjokolade? Masse sjokolade.

*springer raskt ut av tråden*

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Medisiner av typen SSRI vil virke. Du får det hos fastlegen din.

Skrevet

Akupunktur hjalp meg etter 3 - 4 konsultasjoner. Jeg var svært plaga med langvarig og kraftig mens i alle år, og de siste årene sterk PMS. Nå er PMS-plagene helt borte, og til og med menstruasjonens varighet og mengde er halvert.

Ingen bivirkninger, verdt et forsøk - lykke til!

Gjest Har vært min metode
Skrevet

Jeg har siden jeg var 25 gått fast på nattlysolje. Er nå over 50. Efamol er det jeg har holdt meg til. Har flere ganger prøvd å kutte de ut, men da blir jeg så eitrande forbanna og urolig i de dagene før mensen at jeg har begynt igjen. Tror det er bra for huden også,jeg har ung hud for alderen iallefall. Det er kun de gangene jeg har gått gravid at hormonene har tålt at jeg har sluttet med nattlysolje.

I tillegg så virker det generelt beroligende med Dr. Bachs Rescue Remedy. Så enten jeg er spesielt urolig pga PMS, at jeg er uvenner med noen eller at jeg er spesielt bekymret og redd pga sykdom i familien, økonomiproblemer eller at jeg gruer meg veldig til noe, feks en operasjon eller en eksamen, så har jeg tatt noen dråper Rescue Remedy. Det har hjulpet meg iallefall. Og om noen her inne sier det er bare den berømte tror-det-virker-effekten, så kan den effekten faktisk også inntre ved skolemedisin. Og samme hvorfor det virker eller hva det virker på grunn av, så er det jobra at det virker. DET kan vi vel enes om...

Gjest Istapp
Skrevet

Hadde det også slik tidligere,går på p.sprøyta nå og merker forbedring.

Skrevet

Behandlingsmåter er vel omstridt, men min gynekolog ga meg vanndrivende som jeg skulle ta 10 dager før forventet mens. Hun sa det var sammenheng mellom væskeansamling i kroppen og "uheldig stimulering av nerver". Det er jo en pen måte å si det på, da... Men for min del hjelper det i hvert fall. Det tror jeg familien også kan skrive under på. Og for min del var det en lettelse å slippe unna psykofarmaka, siden jeg ikke trenger det i andre sammenhenger.

Gjest krullis
Skrevet

Behandlingsmåter er vel omstridt, men min gynekolog ga meg vanndrivende som jeg skulle ta 10 dager før forventet mens. Hun sa det var sammenheng mellom væskeansamling i kroppen og "uheldig stimulering av nerver". Det er jo en pen måte å si det på, da... Men for min del hjelper det i hvert fall. Det tror jeg familien også kan skrive under på. Og for min del var det en lettelse å slippe unna psykofarmaka, siden jeg ikke trenger det i andre sammenhenger.

Virkelig? Jeg er også svært hormonell et par dager før mensen. Går på ssri, kan ikke bruke p-pille. Jeg legger gjerne på meg 2 kg under mensen. Regner med at dette også er væskesamling? Hvilke medisiner finnes for å drive bort dette?

Skrevet

Betyr det å gå på vanndrivende at du tisser hele tiden? Kan alle bruke vanndrivende?

Skrevet

Medisiner av typen SSRI vil virke. Du får det hos fastlegen din.

Det går jeg på, og har gjort i flere år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...