Gå til innhold

NHD/andre - "recovery" fra oppvekst med alkoholi

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg har ei framtid!
Skrevet

Hallo,

Jeg har vokst opp med en alkoholiker, og det har skapt en del vanskeligheter i voksenlivet mitt. Nå er det forresten ikek sikkert at det kun skyldes oppveksten, men faktum er i alle fall at jeg nå er 42 år, og siden jeg var 12-14 år har jeg slitt med angst, depresjon, spiseforstyrrelser , alvorlig overvekt + en rekke av de andre "bivirkningene" som man kan lese om dersom man googler "voskne barn av alkoholikere". Jeg har gått i terapi, fått angstmedisin, fått hjelp,. men uten at jeg har fått virkelig grep om ting. Har vært mye sykemeldt de siste årene. Har svært dårlig selvbilde, men ikke egentlig dårlig selvtillit.

Jeg har unnskyldt mine foreldre i mange år, hatt problemer med å se barndommen som den virkelig var. En del omstendigheter har ført til at jeg har tatt tak i livet mitt nå.

Så langt har jeg kommet:

Jeg erkjenner og aksepterer at jeg har hatt en jævlig oppvekst, og ikke har blitt skikkelig tatt vare på!

Jeg har senvirkninger av en jævlig oppvekst.

Oppveksten min ble som den ble. Jeg vil ikke oppføre meg som et offer lenger - jeg kan endre livet mitt.

Men - hvordan gjør jeg det? Jeg tror ikke nøkkelen er å dvele ved fortida lengre. Nøkkelen er å ta tak i det som skaper hindringer for meg NÅ, og endre denne atferden.

Jeg tror mao jeg kan ha nytte av et eller annet kognitivt rettet opplegg.

Finnes det selvhjelpsgrupper, litteratur, eller kognitive terapeuter som kan hjelpe meg i denne prosessen? Hvordan skal jeg velge riktig mannskap til denne reisen?

Blir veldig takknemlig for alle innspill og råd her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...