Gå til innhold

Taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Gjest anonymeupf
Skrevet

Sist jeg var hos fastlegen, så fikk hun en telefon mens jeg satt der. Den som ringte, var tydeligvis en person som satt i en slags ansvarsgruppe for en av hennes pasienter. Ut fra den samtalen hun hadde med denne personen, fikk jeg vite hele pasientens navn, diagnose og prøvesvar.. samt at dette er en "meget spesiell dame".

Jeg satt ikke og lyttet, men kunne likevel ikke unngå å høre dette, da legen satt og snakket rett ved siden av.

Jeg har selv psykiatriske diagnoser, og fastlegen og andre innen behandlingsapparatet må samarbeide. Det jeg tenker nå, er at denne telefonen kunne handlet om meg. En annen pasient kunne hørt sensitive opplysninger om meg.

Jeg bor i en liten by. Tilfeldigvis vet jeg ikke hvem denne kvinnen jeg hørte om er. Men hadde jeg vært ei sladrekjerring, så kunne jeg spredd det. Moren min, naboen min eller venninnen min vet garantert hvem denne kvinnen er. Så små er forholdene her.

Jeg mener at legen brøt taushetsplikten da hun tok denne telefonen mens jeg hørte på. Jeg vurderer å ta det opp med henne. Fortsetter hun slik, så går det før eller siden galt. Ikke alle er som meg og holder tett..

Videoannonse
Annonse
Gjest Byros
Skrevet

Jeg har opplevd nøyaktig det samme da jeg var hos min psykiater. Telefonen ringte og min psykiater gjentok navnet på pasienten. Av telefonsamtalen kunne jeg forstå at denne pasienten (som jeg utmerket godt vet hvem er) skulle tvangsinnlegges.

Neste gang er det kanskje meg?

Skrevet

Har opplevd det samme. Bor på et lite sted og legen tok imot en telefon mens jeg satt der.

Greit nok, men jeg hørte (ufrivillig) alt :-(

Taushetsplikten bør nok ivaretas bedre i mange instanser...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...