Gjest Mvh. lykke liten Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Hei! Jeg har hatt litt problemer med løs og urolig mage et års tid nå, jeg har blitt innkalt tilbake til fastlegen (på deres iniativ ikke mitt) fire-fem ganger nå for nye oppfølgingsprøver pga lavt b12 og lite hvite blodlegmer. Siden jeg ikke har all verds tid til overs pga jobb dro jeg til en privatklinikk i Nydalen for å høre hva jeg kunne gjøre for å slippe å komme tilbake så mye, og evnt ta alle prøver jeg trenger på en gang for å sjekke alt. Almenlegen jeg var hos ga raskt utrykk for at jeg sansynligvis var hypokonder, og at uroen i magen kunne komme av en underliggende angst. Hun hadde ikke spurt meg særlig mange spørsmål, annet enn hva legen hadde testet osv, og hun hadde ikke gjort noen tester på meg. Hun foreslo antideprisive piller på resept for mageproblemene mine. Jeg ble ganske paff der jeg satt og spurte om det ikke var å ta litt hardt i, og at jeg ikke har problemer med verken angst eller deprisjon, hun sa at man kan ta slike piller for det, og at det ikke vil ha noen innvirkning på humør etc hvis jeg ikke hadde angst, men at de da ville gå på noen andre hormoner (husker ikke om det var akkurat hormoner hun kalte det) men hvertfall roe magen. Jeg betalte mye penger for denne "undersøkelsen" men syntes hele opplegget virket useriøs, og lurer derfor på om en allmennlege kan foreslå antidepresiva til en frisk jente på 23 år som ikke er deprimert, uten å gjøre mer reseach/evnt. anbefalle psykolog i verste fall? Håper på svar. 0 Siter
Gjest EvyM Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Ærlig talt - for en rar lege du har vært hos. Og det skal være privat? Har du blitt testet for cøliaki? Blodprøven heter Anti TtG-IgA 0 Siter
Gjest AdneX Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Jeg synes du skal anmelde denne legen til Helsetilsynet. Dette er uforvarlig pasientbehandling og vranginformasjon. Potente medikamenter som virker på hjenekjemien skal IKKE benyttes på psykisk friske mennesker eller mot stressrelaterte plager. Mageproblemene _kan_ naturligvis skyldes stress, men det kan også skyldes matintoleranser, infeksjoner m.m. som du må utredes for. Det samme gjelder B12-mangelen. jeg foreslår at du i tillegg til utredning ber om å bli henvist til ernæringsfysiolog. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Ærlig talt - for en rar lege du har vært hos. Og det skal være privat? Har du blitt testet for cøliaki? Blodprøven heter Anti TtG-IgA Denne legen skulle vært vetrenær ! Ja, det finnes mange rare og ikke kompetente leger... 0 Siter
Gjest Surmontil Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Skjønner godt at du ble paff, men hvilken medisin var det hun foreslo? Jeg tror ikke hun nødvendigvis mente at du har psykiske problemer. Hvis det var Surmontil det var snakk om, så er det et antidepressiva som kan hjelpe mot irritabel tarm. (Man behøver ikke ha psykiske problemer for å bruke den). Det er faktisk ganske vanlig at leger skriver ut denne om prøvene ikke har påvist magesykdom. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Dersom det er Surmontil du har fått tilbud om så brukes denne også mot mageproblemer. Det blir som at antiepileptika (som Lamictal, Orfiril) utskrives mot humørsvingninger. Man utnytter de ulike virkningsområdene til medikamentene. Medikamenter som er laget for én ting kan vise seg å ha effekt på flere områder. Dersom det IKKE er Surmontil vil jeg være tilbøyelig til å være enig med de to første svarene dine. Men om det er S. du fikk tilbud om, så høres det riktig ut. Samtalen kunne like gjerne vært noe som "Jeg forstår du har mageproblemer, jeg vil gi deg noe som lindrer. Det heter Surmontil, og kan brukes mot slike plager. Opprinnelig ble det ment som et antidepressiva, men akkurat dennes viser seg å ha flere virkningsområder. Du får den pga mageproblemer." Jeg går på Lamictal som stemningsstabiliserende, med andre ord har jeg fått epilepsimedisin mot depresjon. Vallergan har jeg fått som sovemedisin, og det er egentlig en allergimedisin med bivirkning at man blir veldig trøtt. Så du har fått det opprinnelige antidepressivaet Surmontil mot mageplager 0 Siter
Gjest EvyM Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Dersom det er Surmontil du har fått tilbud om så brukes denne også mot mageproblemer. Det blir som at antiepileptika (som Lamictal, Orfiril) utskrives mot humørsvingninger. Man utnytter de ulike virkningsområdene til medikamentene. Medikamenter som er laget for én ting kan vise seg å ha effekt på flere områder. Dersom det IKKE er Surmontil vil jeg være tilbøyelig til å være enig med de to første svarene dine. Men om det er S. du fikk tilbud om, så høres det riktig ut. Samtalen kunne like gjerne vært noe som "Jeg forstår du har mageproblemer, jeg vil gi deg noe som lindrer. Det heter Surmontil, og kan brukes mot slike plager. Opprinnelig ble det ment som et antidepressiva, men akkurat dennes viser seg å ha flere virkningsområder. Du får den pga mageproblemer." Jeg går på Lamictal som stemningsstabiliserende, med andre ord har jeg fått epilepsimedisin mot depresjon. Vallergan har jeg fått som sovemedisin, og det er egentlig en allergimedisin med bivirkning at man blir veldig trøtt. Så du har fått det opprinnelige antidepressivaet Surmontil mot mageplager Enig - men først bør jo sykdommer som feks cøliaki utelukkes. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Enig - men først bør jo sykdommer som feks cøliaki utelukkes. Ja, gangen i diagnostisering/medisinering har kanskje vært forhastet, det vil jeg ikke uttale meg om, da jeg har lite peiling på det. Men med kunnskapen jeg har ville jeg i alle fall gjøre klart at dette ikke er en lege som prøver å snikbehandle psykiske problemer, men at Surmontil også kan brukes på denne måten 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 I innlegget ditt er det to spørsmål: 1. Er utredningen grundig nok til å stille diagnosen "irritabel tarm"? Nei, jeg synes ikke det. Irritabel tarm er en eksklusjonsdiagnose som stilles etter at en del andre diagnoser er utelukket, og etter en mer nøye undersøkelse en det som ble gjort her. 2. Er antidepressiva adekvat behandling av irritabel tarm? Ja, det er det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.