Gå til innhold

Medisin fra utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig av natur
Skrevet

Hørte at reglene var endret nå, slik at man kan bestille medisiner fra utlandet.

Var vel noe doping som ikke var tillatt...

men er det slik at jeg kan bestille beroligende fra utlandet, uten at det får konsekvenser??

Håper på svar fra NHD

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"men er det slik at jeg kan bestille beroligende fra utlandet, uten at det får konsekvenser??"

Dette er ulovlig - enkelt og greit.

Gjest UPF58
Skrevet

"men er det slik at jeg kan bestille beroligende fra utlandet, uten at det får konsekvenser??"

Dette er ulovlig - enkelt og greit.

Ikke gjør det,det er ulovlig.Jeg bodde i sverige og de har samme regler som her,men er det langt unna,er det forbudt ved lov.

Gjest engstelig av natur
Skrevet

Ikke gjør det,det er ulovlig.Jeg bodde i sverige og de har samme regler som her,men er det langt unna,er det forbudt ved lov.

Dette fant jeg på nettet. Er det noen som vet om et EØS land hvor ikke Vival, eller Valium er reseptbelagt?

Privatpersoner kan importere legemidler til Norge ved innreise eller ved forsendelse fra land i EØS-området. Det er ikke lov å innføre narkotiske preparater eller dopingmidler til Norge, kun lovlige legemidler til egen medisinsk bruk.Legemidlene kan høyst tilsvare tre måneders forbruk innenfor en tremåneders periode.Det finnes i dag ingen aldersgrense for import av legemidler. Mottager av reseptpliktige legemidler må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og at de er lovlig ervervet i innkjøpslandet. Dette gjøres med resept, legeerklæring eller tilsvarende dokumentasjon. Hvis et legemiddel er reseptfritt i utlandet, men reseptbelagt i Norge, kreves ingen dokumentasjon.

Gjest UPF58
Skrevet

Nei,det kan du IKKE.Som sagt.Fatter ikke at du ikke har råd til å bruke 2000 kr året på medisiner OG lege! Er du SÅ fattig,synes jeg synd på deg! Det er 166 kr måneden! Alle beroligende medisiner skrives ut på blå resept.NHD Svarer BARE om jeg tar feil.

Caloni Makaroni
Skrevet

Nei,det kan du IKKE.Som sagt.Fatter ikke at du ikke har råd til å bruke 2000 kr året på medisiner OG lege! Er du SÅ fattig,synes jeg synd på deg! Det er 166 kr måneden! Alle beroligende medisiner skrives ut på blå resept.NHD Svarer BARE om jeg tar feil.

Først:

Hvor har du det fra at alle beroligende midler skrives ut på blå resept?

De 1.800 som er i egenandeler kommer ikke jevnt fordelt utover 12 mnd, de kommer for noen pasientgrupper i løpet av de første 1-2 mnd.

Så:

Jeg er helt enig i at man ikke skal bestille medisiner fra utlandet. Det er attraktive produkter, man kan risikere å få skadelige medikamenter, med feil virkestoff. Dessuten, om en har bruk for dem, og det er forsvarlig med slik bruk, vil legen skrive det ut.

Gjest hvit resept
Skrevet

Det der er ikke sant i det hele tatt. Ingen av de benzodiazepiner jeg har brukt har vært skrevet ut på blå resept. Ikke sobril, ikke xanor.

Gjest engstelig av natur
Skrevet

Hvor har du det fra at jeg er blakk og fattig? Jeg har god økonomi faktisk. er det viktig for deg, så har jeg utbetalt over 40.000 i mnd, men jeg er lei av å måtte gå gjennom samme mølla hver gang jeg trenger beroligende.

Fås IKKE på blå resept, det kan jeg skrive under på.

Har perioder som er verre enn andre, og jeg føler det blir mange unødvendige legetimer, når jeg verken misbruker legemidlene eller er skikkelig syk. Andre kunne trengt timene mer enn meg.

Det er derfor jeg spør om dette. Dessuten ble jeg nysgjerrig da jeg leste en artikkel i en avis ang dette.

Gjest UPF58
Skrevet

Først:

Hvor har du det fra at alle beroligende midler skrives ut på blå resept?

De 1.800 som er i egenandeler kommer ikke jevnt fordelt utover 12 mnd, de kommer for noen pasientgrupper i løpet av de første 1-2 mnd.

Så:

Jeg er helt enig i at man ikke skal bestille medisiner fra utlandet. Det er attraktive produkter, man kan risikere å få skadelige medikamenter, med feil virkestoff. Dessuten, om en har bruk for dem, og det er forsvarlig med slik bruk, vil legen skrive det ut.

De jeg har brukt har alle vært skrevet ut på blå:

Trilafon,Tolvon,Cipramil og Seroquelle.Jeg har en ustabil personlighstsforstyrrelse som kan sammelignes med bipolar,men med rapid cycle.Folk som er deprimert får som regel medisiner på blå resept,da depresjon KAN føre til at man blir suicudal.Medisiner som kan redde liv,SKAL skrives ut på bå resept,det sa i alle fall min fastlege.Vet du noe annet,vil jeg gjerne høre.

Caloni Makaroni
Skrevet

Trilafon,Tolvon,Cipramil og Seroquelle.Jeg har en ustabil personlighstsforstyrrelse som kan sammelignes med bipolar,men med rapid cycle.Folk som er deprimert får som regel medisiner på blå resept,da depresjon KAN føre til at man blir suicudal.Medisiner som kan redde liv,SKAL skrives ut på bå resept,det sa i alle fall min fastlege.Vet du noe annet,vil jeg gjerne høre.

Av de du lister er to antipsykotika, to antidepressiva.

Når noen ønsker å importer "beroligende" fra utlandet tenker jeg valium/vival/stesolid, sobril.

AP og AD regnes som behandlende, og vil gå under vilkårene for blå resept. At du også blir roligere av noen av dem er fint.

Valium/vival/stesolid og sobril stiller angst og uro, men behandler ikke.

Man får ikke verken smertestillende (paracet, pinex forte), sovemedisiner (imovane, stilnoct) eller beroligende (valium, sobril) på blå resept. Jeg tror det eneste unntaket er for terminale kreftpasienter.

En slags rettesnor kan man kanskje uttrykke slik:

Medisiner som behandler selve sykdommen: Blå resept

Medisiner som kun tar seg av symptomene: Hvit resept

Gjest hvit resept
Skrevet

Disse medisinene er ikke _beroligende_ medisiner. De du nevner er antidepressiva eller antipsykotika. Disse skrives på blå resept, og er ikke vanedannende.

Gjest UPF58
Skrevet

Hvor har du det fra at jeg er blakk og fattig? Jeg har god økonomi faktisk. er det viktig for deg, så har jeg utbetalt over 40.000 i mnd, men jeg er lei av å måtte gå gjennom samme mølla hver gang jeg trenger beroligende.

Fås IKKE på blå resept, det kan jeg skrive under på.

Har perioder som er verre enn andre, og jeg føler det blir mange unødvendige legetimer, når jeg verken misbruker legemidlene eller er skikkelig syk. Andre kunne trengt timene mer enn meg.

Det er derfor jeg spør om dette. Dessuten ble jeg nysgjerrig da jeg leste en artikkel i en avis ang dette.

Det var ikke meningen å fornærme deg,men du bør bare bruke medisiner foreskrevet av lege i norge.

Gjest UPF58
Skrevet

Av de du lister er to antipsykotika, to antidepressiva.

Når noen ønsker å importer "beroligende" fra utlandet tenker jeg valium/vival/stesolid, sobril.

AP og AD regnes som behandlende, og vil gå under vilkårene for blå resept. At du også blir roligere av noen av dem er fint.

Valium/vival/stesolid og sobril stiller angst og uro, men behandler ikke.

Man får ikke verken smertestillende (paracet, pinex forte), sovemedisiner (imovane, stilnoct) eller beroligende (valium, sobril) på blå resept. Jeg tror det eneste unntaket er for terminale kreftpasienter.

En slags rettesnor kan man kanskje uttrykke slik:

Medisiner som behandler selve sykdommen: Blå resept

Medisiner som kun tar seg av symptomene: Hvit resept

OK.Da traff jeg noen som vet mer en meg.Tar det til etterettning.Da er jeg heldig som får behandlet sykdommen da og ikke sympomene.Bra for meg.

Caloni Makaroni
Skrevet

OK.Da traff jeg noen som vet mer en meg.Tar det til etterettning.Da er jeg heldig som får behandlet sykdommen da og ikke sympomene.Bra for meg.

Da er vi enige! :)

Gjest engstelig av natur
Skrevet

NHD...kan du svare på denne er du snill?? Hørte nettoppmet innslag om noe lignendd på tv her om dagen...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner ikke til disse reglene. Beklager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...