Gjest Costa del sol Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Var på ansvarsgruppemøte i dag, og da ble mat tema. Jeg takket ja til å lære meg å spise normalt. Hvem som skulle gjøre dette var uklart, men det var snakk om legen og psykologen. Legen skulle også be om at poliklinikken skaffet meg en vikar, da jeg egentlig skulle begynne i gruppeterapi for et halvt år siden, men så ble hun jeg ble henvist til sykemeldt. Men det er rart... vekten tilsvarer ikke det jeg ser i speilet. Livredd for å bli en dundre på tohundre. Er det unormalt å spise bare en appelsin til lunsj? Det er nok til å gjøre meg stappmett... 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 En normal lunsj er vel f.eks. 2 brødskiver med pålegg, 1 glass juice eller melk og en frukt. 0 Siter
Gjest Costa del sol Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 En normal lunsj er vel f.eks. 2 brødskiver med pålegg, 1 glass juice eller melk og en frukt. Har brødforbi... Setter seg fast i halsen :- / 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Har brødforbi... Setter seg fast i halsen :- / Kornblanding med yoghurt da? 0 Siter
Gjest kinelle Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Tror du egentlig vet at kun en appelsin til lunsj hverken er normalt eller nok. At du blir stappmett har nok mer å gjøre med at magen ikke er vant til å få mat, og da føler man seg full i magen mye raskere. Men press deg til å spise mer (nok) over tid så vil det normalisere seg. Vet at kostliste hvor noen (feks ernæringsfysiolog eller lege) setter opp hva du skal spise, og når har hjulpet mange. Dere lager selvfølgelig den listen i samarbeid. En slik liste satt sammen av fagpersoner sikrer at du får i deg alle næringstoffene kroppen trenger og at kroppen får nok næring i løpet av en dag. Det finnes mange alternativer til brød. Knekkebrød, frokostblanding, havregrøt, semulegrynsgrøt for å nevne noe. 0 Siter
Gjest Serena89 Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Har brødforbi... Setter seg fast i halsen :- / eller en salat med noe proteiner i, f.eks kylling, kalkun.. veldig godt:) 0 Siter
Gjest Costa del sol Skrevet 12. mars 2010 Skrevet 12. mars 2010 eller en salat med noe proteiner i, f.eks kylling, kalkun.. veldig godt:) Salat er lett å spise og fordøye :-) 0 Siter
Gjest salat Skrevet 12. mars 2010 Skrevet 12. mars 2010 Salat er lett å spise og fordøye :-) Og ikke blir man mett heller. Helt genialt! :-p 0 Siter
Gjest Serena89 Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Og ikke blir man mett heller. Helt genialt! :-p av salat med kylling? blir du vel.. veldig mettende og sunt:) får i deg alt du trenger av proteiner, karbohydrater og fett. 0 Siter
Gjest salat Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 av salat med kylling? blir du vel.. veldig mettende og sunt:) får i deg alt du trenger av proteiner, karbohydrater og fett. Jeg blir ikke. Jeg hører folk sier de blir, men jeg klarer ikke å bli mett av salat med kylling. Mulig det er for lite med en kyllingfilet i salaten og jeg burde hatt mange flere. Skal ikke nekte for at jeg muligens ville blitt mett av en salat med fem kyllingfileter eller noe slikt, men jeg ville jo blitt sittende å spise ekstremt lenge, da :-p 0 Siter
Alana Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Jeg blir ikke. Jeg hører folk sier de blir, men jeg klarer ikke å bli mett av salat med kylling. Mulig det er for lite med en kyllingfilet i salaten og jeg burde hatt mange flere. Skal ikke nekte for at jeg muligens ville blitt mett av en salat med fem kyllingfileter eller noe slikt, men jeg ville jo blitt sittende å spise ekstremt lenge, da :-p Hvis salat med kylling er; issalat, agurk, tomat og kylling. Da er det ikke sikkert at jeg blir mett heller. Tilsett bønner, kikerter e.l. derimot (og eventuelt ting som soltørket tomat, pinjekjerner, fetaost, avocado...nam!) Da blir du også mett! :-) 0 Siter
Gjest salat Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Hvis salat med kylling er; issalat, agurk, tomat og kylling. Da er det ikke sikkert at jeg blir mett heller. Tilsett bønner, kikerter e.l. derimot (og eventuelt ting som soltørket tomat, pinjekjerner, fetaost, avocado...nam!) Da blir du også mett! :-) Selvfølgelig. Om man tilsetter tilstrekkelig mengde kikerter og bønner og alt mulig annet rart blir man jo til slutt mett. Men da blir den jo ikke heller etterhvert så lett fordøyelig og alt det andre de også fremhevet med salaten over her ;-) 0 Siter
Gjest Costa del sol Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Selvfølgelig. Om man tilsetter tilstrekkelig mengde kikerter og bønner og alt mulig annet rart blir man jo til slutt mett. Men da blir den jo ikke heller etterhvert så lett fordøyelig og alt det andre de også fremhevet med salaten over her ;-) Mye kalorier? Er i ferd med å prøve noe nytt, smothies. ... Hadde i ca 2 dl med vaniljeyoghurt (3 prosent fett), en halv banan og 100 gram blåbær.... Smaker godt, men føler yoghurten legger seg på siden... Noen som vet hvor mye kalorier dette inneholder? 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Mye kalorier? Er i ferd med å prøve noe nytt, smothies. ... Hadde i ca 2 dl med vaniljeyoghurt (3 prosent fett), en halv banan og 100 gram blåbær.... Smaker godt, men føler yoghurten legger seg på siden... Noen som vet hvor mye kalorier dette inneholder? Yoghurt - 96 kcal x 2 = 192 kcal 1/2 banan - ca. 50 kcal (?) (100 g banan inneholder 83 kcal) 100 g blåbær - 51 kcal Altså ca. 290 kcal. 0 Siter
Gjest Costa del sol Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Yoghurt - 96 kcal x 2 = 192 kcal 1/2 banan - ca. 50 kcal (?) (100 g banan inneholder 83 kcal) 100 g blåbær - 51 kcal Altså ca. 290 kcal. Jaiks... Får prøve å ikek tenke på det... 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Jaiks... Får prøve å ikek tenke på det... Vi skal jo ha et visst antall kalorier i døgnet og dette er jo sunne kalorier som du kan spise med god samvittighet. ) 0 Siter
Gjest salat Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Yoghurt - 96 kcal x 2 = 192 kcal 1/2 banan - ca. 50 kcal (?) (100 g banan inneholder 83 kcal) 100 g blåbær - 51 kcal Altså ca. 290 kcal. De sier vel at en banan inneholder ca 90 kcal. Nå er det selvfølgelig forskjell i størrelsen på bananer, men trådstarter oppgav jo heller ikke hvor stor hennes banan var, så jeg vil anta at 90 er et fint snitt. Altså 45 på en halv banan 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 De sier vel at en banan inneholder ca 90 kcal. Nå er det selvfølgelig forskjell i størrelsen på bananer, men trådstarter oppgav jo heller ikke hvor stor hennes banan var, så jeg vil anta at 90 er et fint snitt. Altså 45 på en halv banan 100 g banan inneholder 83 kcal og de bananene jeg har veid har vært sånn middels store og ca. 100 g uten skall mener jeg å huske. ) 0 Siter
Gjest salat Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 100 g banan inneholder 83 kcal og de bananene jeg har veid har vært sånn middels store og ca. 100 g uten skall mener jeg å huske. ) Hvorfor tror du da en halv banan gir 50 kcal når 100g banan gir 83kcal? 0 Siter
Gjest Costa del sol Skrevet 13. mars 2010 Skrevet 13. mars 2010 Vi skal jo ha et visst antall kalorier i døgnet og dette er jo sunne kalorier som du kan spise med god samvittighet. ) Får prøve å tenke på det ja :-) I går kveld, skammer meg dypt over å fortelle dette..., men jeg kjøpte en pose med ostepopp. Noe jeg ikke har spist på kanskje et år. Trykte i meg hele, og da jeg våknet i dag tidlig, tenkte jeg å neiiii.... Men lettelsen var stor da jeg likevel veide mindre enn jeg gjorde for noen dager siden.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.