Gjest bipolar86 Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Hei! Jeg er ei jente på 24 som har gått hatt diagnose bipolar i 3 år. Jeg begynte da med kombinasjonen Cipralex-Lamictal, og har brukt den siden. Over tid har jeg fått større og større problemer med å ta Lamictal, da smaken av den i større og større grad gir meg brekninger. Vet det høres puslete og pinglete ut, men det er kommet til et punkt hvor bare lukten av tablettene gir meg kuldegysninger. Det er rett og slett et så stort ubehag for meg at tanken på å ta dem får det til å snu seg i magen. Har snakket med min fastlege, og han sa at det ikke finnes noen alternativer til Lamictal. Ser da for meg å måtte gjennom dette ubehaget hver dag i uoverskuelig framtid, noe som rett og slett synes uoverkommelig.. Stemmer det virkelig at det ikke finnes noen alternativer? Ikke engang Lamictal i ikke-vannløselig form? 0 Siter
Gjest lithium truuuler Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Hvorfor bytter du ikke til litium? Da slipper du disse brekningene og kvalmen. Er mange som ikke tåler lamictal. 0 Siter
Rosavina Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Løser du dine opp i vann? Jeg svelger mine rett ned. Kjenner såvidt smaken. Hadde aldri orket å løse dem vann.. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 '' Stemmer det virkelig at det ikke finnes noen alternativer? Ikke engang Lamictal i ikke-vannløselig form?'' Det er dette som er det tragiske - det FINNES. GlaxoSmithKline som produserer oppløselig tabletter produserer akkurat de samme tablettene ikke-oppløselige. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det ene er godkjent på blå resept, det andre ikke. Det går an å søke, jeg gjorde det, men fikk avslag. Man kan få hvit resept og bestille via apoteket, men da må man betale alt selv, og Lamictal er jo kjempedyrt... Jeg forsøkte å sende mail til GSK en gang, men fikk bare noe uklart svar, om at mange funksjonshemmede og barn foretrakk oppløselig tabletter. Men det jeg egentlig forsøkte å spørre om var hvorfor ikke begge deres synonympreparater var godkjent for blå resept... Om du finner noe mer ut av det her blir jeg (og sikkert mange andre her) veldig glade for tips! Det har jo kommet synonympreparater fra andre legemiddelfirmaer nå også. Men alle er oppløselig og med solbærsmak...jeg begriper det ikke. 0 Siter
Gjest Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Løser du dine opp i vann? Jeg svelger mine rett ned. Kjenner såvidt smaken. Hadde aldri orket å løse dem vann.. Hei! Nei, løser dem ikke opp, men innen jeg klarer å balansere tablettene i munnen og få svelget dem har de allerede begynt å løse seg. Noen ganger setter de seg fast i ganen eller i svelget, og da kommer de opp igjen sammen med mageinnhold.. 0 Siter
Gjest Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 '' Stemmer det virkelig at det ikke finnes noen alternativer? Ikke engang Lamictal i ikke-vannløselig form?'' Det er dette som er det tragiske - det FINNES. GlaxoSmithKline som produserer oppløselig tabletter produserer akkurat de samme tablettene ikke-oppløselige. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det ene er godkjent på blå resept, det andre ikke. Det går an å søke, jeg gjorde det, men fikk avslag. Man kan få hvit resept og bestille via apoteket, men da må man betale alt selv, og Lamictal er jo kjempedyrt... Jeg forsøkte å sende mail til GSK en gang, men fikk bare noe uklart svar, om at mange funksjonshemmede og barn foretrakk oppløselig tabletter. Men det jeg egentlig forsøkte å spørre om var hvorfor ikke begge deres synonympreparater var godkjent for blå resept... Om du finner noe mer ut av det her blir jeg (og sikkert mange andre her) veldig glade for tips! Det har jo kommet synonympreparater fra andre legemiddelfirmaer nå også. Men alle er oppløselig og med solbærsmak...jeg begriper det ikke. Oi, det visste jeg ikke! Så rart at legen min ikke sa noe om det! De er dyre, ja.. Men om det hadde gått an å få dem uoppløselige skulle jeg gladelig betalt det det koster. Søkte du om å få dem på blå resept og fikk avslag på det? Eller søkte du bare om å få dem? Tror kanskje jeg har hørt noe om at de fantes som uoppløselige, men at det var veldig vanskelig å få tak i dem..? 0 Siter
Gjest lithium truuuler Skrevet 11. mars 2010 Skrevet 11. mars 2010 Hei! Nei, løser dem ikke opp, men innen jeg klarer å balansere tablettene i munnen og få svelget dem har de allerede begynt å løse seg. Noen ganger setter de seg fast i ganen eller i svelget, og da kommer de opp igjen sammen med mageinnhold.. Jeg spydde 10 ganger om dagen pga lamictal til slutt, selv om jeg takla smaken.. var flere timer etter inntak jeg spydde... tennene mine etset vekk, og jeg måtte betale 22 tusen for nye, nav dekket bare 40 tusen... anbefaler virkelig litium istedet. hjelper like godt ) er noen som tror at den bare hjelper på mani, men det stemmer ikke, den hjelper på depresjon også. ) lamictal er virkelig ikke verdt det når man spyr seg ihjel på den. 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 12. mars 2010 Skrevet 12. mars 2010 Oi, det visste jeg ikke! Så rart at legen min ikke sa noe om det! De er dyre, ja.. Men om det hadde gått an å få dem uoppløselige skulle jeg gladelig betalt det det koster. Søkte du om å få dem på blå resept og fikk avslag på det? Eller søkte du bare om å få dem? Tror kanskje jeg har hørt noe om at de fantes som uoppløselige, men at det var veldig vanskelig å få tak i dem..? Søkte om å få på blå resept. Legen skriver det ut på hvit resept, det er nok ikke noe problem. Deretter må man be apoteket bestille inn (de selger jo aldri den typen, siden det ikke blir dekket) og man må legge ut selv. Om man så hadde fått vedtak på å få det dekket som blå resept, så vil man få det utbetalt fra NAV i ettertid. Men jeg søkte om det, og regner med at det var et standardavslag. Nå husker jeg ikke nøyaktig prisene, men det var vel snakk om 2.000 kroner i mnd eller noe :s 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.