Gå til innhold

gidder dere å bry der hvis navn blir feilstavet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pikenavnet mitt er uvanlig her i Norge, og jeg sluttet vel aldri å pirke for å få det riktig.

Fikk noen brev med uhyre merkelige forsøk :)

Giftet meg med en som har et kort og enkelt navn, og synes det er veldig behagelig ;)

Beholdt pikenavnet som mellomnavn, men bruker det ikke så ofte.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Lillemus

2

• Glimtipper

2

• Axcia

2

Mest aktive i denne tråden

trollemor;o)
Skrevet

Jeg har ikke et vanskelig navn, men et typisk slikt som er ender med enten e eller a. Liker det ikke når jeg får en e på slutten og sier som oftest fra. Med en e på slutten blir det et helt annet navn.

Skrevet

Dersom navnet ikke er stavet nøyaktig likedan som i passet når du skal ut å fly, kan du nektes adgang til flyet.

Tanken har forøvrig aldri slått meg, for jeg har et veldig enkelt navn.

Caloni Makaroni
Skrevet

Ett av mine navn har to like vanlige stavemåter, og ett av dem er veldig uvanlig og må staves (det gidder folk stort sett ikke prøve seg på engang, de bare spør hvordan det staves). Det tredje staves sjelden feil.

Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan det staves, men det blir automatisk til å at folk spør (feks "Jensen med én eller to s'er?").

Dersom navnet skal stå oppført på en liste feks, så er jeg litt nøyere med stavemåten. Det er jo også slik at dersom noen skal søke opp mitt navn på jobben, for å få tak i epostadressen min, så må de huske på at det finnes ulike stavemåter.

Flybilletter, pass og offentlige registre er selvsagt unntakstilstander, hvor man må være pinlig nøyaktig og få med hver eneste ' og ´ og ¨ .

Gjest Navn på navneskilt
Skrevet

Jeg har et egentlig ganske vanlig internasjonalt fornavn, men av en eller annen merkelig grunn greier ikke folk å uttale det riktig, langt mindre skrive riktig.

Etter å retta andre i 35 år, gav jeg opp og lar bare skrive og si hva de vil. Kun på offentlige dokumenter, eller flybilletter, er jeg nøye, siden konsekvensene blir så kjipe der.

Jeg er meg uansett, så det går veldig bra å ikke la dette irritere. :-)

Skrevet

Etter å ha flyttet til England med et typisk skandinavisk navn har jeg gitt opp. Både uttale og stavemåte går for det samme for meg nå. Det eneste som er kjipt er at når jeg ropes opp på legekontoret, så skjønner jeg ikke at det er meg de vil ha tak i.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg får ofte en ekstra bokstav i fornavnet mitt. Før var jeg opptatt av at det ikke skulle skje, nå bryr jeg meg ikke så veldig lengre. Folk skjønner hva jeg heter uansett.

Eneste er jo på papir som må være rett, men ellers så får det bare være, jeg har andre ting jeg er mer pirkete på :o)

Noen i familien min skriver navnet mitt feil hver eneste gang, men det skader meg jo ikke ;o)

Skrevet

Akkurat det gidder jeg ikke å bry meg om.

Om noen skulle bli sure på meg for at jeg skriver feil, så får de heller bli det. De kan ikke forvente at jeg skal sitte å pugge hvordan andres navn skal skrives.

Men det kommer litt an på situasjonen, hvis opplysningene er hentet ut i fra elektroniske arkiver, så kan de som skriver navnet sjekke hvordan det skrives før de sender/skriver navnet.

Skrevet

Hvis du bytter ut en bokstav i etternavnet mitt blir det et helt annet navn. Og det finnes faktisk minst to personer som har dette etternavnet og samme fornavn som meg. Den ene personen bor i nærheten av meg, så her blir det fort kaos.

Der jeg kommer fra er det ingen som har problemer med å stave etternavnet mitt rett, men etter at jeg flytta har jeg bl.a. måttet krangle meg til å få det retta i telefonkatalogen.

Har fått høre mer enn en gang at folk ikke finner meg i telefonkatalogen eller andre lister. Når jeg spør hvilken bokstav de leter under, er det som regel feil.

Skrevet

Lag deg visitkort hos Vistaprint, der er det gratis. Så gir du ut slike kort når du er ute. Jeg harogså et vanskelig navn og gjør det.

De fleste har jo visitkort gjennom jobben, så det er jo ikke akkurat unaturlig.

Gjest Liz med en z
Skrevet

Etter å ha flyttet til England med et typisk skandinavisk navn har jeg gitt opp. Både uttale og stavemåte går for det samme for meg nå. Det eneste som er kjipt er at når jeg ropes opp på legekontoret, så skjønner jeg ikke at det er meg de vil ha tak i.

Du må lære deg å regere på/ kjenne igjen den rare uttalen som de bruker. Eller få lagt til et engelsk kallenavn.

Ei dame jeg møtte på kanariøyene en gang het Åshild (tror jeg det var). Da ho bosatte seg der, ga de nye spanske vennene hun fikk fort opp å uttale det, og erklærte: "Vi kaller deg Maria!"

Gjest Tatjana
Skrevet

Du må lære deg å regere på/ kjenne igjen den rare uttalen som de bruker. Eller få lagt til et engelsk kallenavn.

Ei dame jeg møtte på kanariøyene en gang het Åshild (tror jeg det var). Da ho bosatte seg der, ga de nye spanske vennene hun fikk fort opp å uttale det, og erklærte: "Vi kaller deg Maria!"

*fnis*

Den var litt søt også da...

:-)

Gjest Tatjana
Skrevet

Etternavnet mitt får gjerne plassert en ekstra vokal midt inni.

På jobben har jeg slitt i over et år nå for at de skal lære å skrive navnet mitt riktig, men nå er jeg i ferd med å gi opp. De skriver både inn den ekstra vokalen _og_ legger til min manns etternavn etter mitt. Men nå har jeg påpekt det så mye at jeg ikke gidder lenger.

I telefonkatalogen har jeg stått feilstavet i alle år, og i enkelte reklamebrev fra diverse firmaer blir de særnorske tegnene æ,ø,å (ikke at jeg har alle, men ett) byttet ut med firkant eller en eller annen krusedull. Det får nå bare være, tenker jeg.

Skal jeg bestille flybilletter pirker jeg. Og jeg forventer at familien og (nære) venner greier å skrive navnet mitt.

Gjest uvanlig navn
Skrevet

Lag deg visitkort hos Vistaprint, der er det gratis. Så gir du ut slike kort når du er ute. Jeg harogså et vanskelig navn og gjør det.

De fleste har jo visitkort gjennom jobben, så det er jo ikke akkurat unaturlig.

men det er gjennom telefon jeg sliter mest med å få det stavet riktig.

Skrevet

Hadde det enda vært så vel at alle uttalte det likt, men det varierer fra å være en engelsk variant av navnet til diverse versjoner som ikke en gang ligner.

Jeg har vurdert å bytte navn offisielt.

Gjest uvanlig navn
Skrevet

Hadde det enda vært så vel at alle uttalte det likt, men det varierer fra å være en engelsk variant av navnet til diverse versjoner som ikke en gang ligner.

Jeg har vurdert å bytte navn offisielt.

Kanskje du bare skal bruke initialene dine i navnet? Mitt navn ut fra mine initialer blir Hal, og det er jo en forkortelse for et engelsk navn.

Eller lage et engelsk kallenavn ut fra det hvis det fungerer.

Skrevet

''Ei dame jeg møtte på kanariøyene en gang het Åshild (tror jeg det var). Da ho bosatte seg der, ga de nye spanske vennene hun fikk fort opp å uttale det, og erklærte: "Vi kaller deg Maria!"''

He he... jeg hørte en tilsvarende historie, men om en norsk mann i USA. Jeg husker ikke hva han het, men det var et vanskelig navn for amerikanerne, f eks Guttorm. Han ble bare hetende "Sam" der borte :-)

Skrevet

Selv har jeg et navn som er så rett fram og enkelt å stave at folk som oftest sprø om " skrives det rett fram?" jada sier jeg da, og slenger fram ut h og me e på slutten.

De klarer de ikke da engang selv om både fornavn og etternavn ender på ENE

''De klarer de ikke da engang selv om både fornavn og etternavn ender på ENE

''

Lene Stene? :-)

Skrevet

''De klarer de ikke da engang selv om både fornavn og etternavn ender på ENE

''

Lene Stene? :-)

Jeg tenkte Helene Bergene *ser på sjokoladepapiret fra Nidar* hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...