Gå til innhold

gidder dere å bry der hvis navn blir feilstavet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte Helene Bergene *ser på sjokoladepapiret fra Nidar* hehe

Irene Isene, kanskje?

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Lillemus

2

• Glimtipper

2

• Axcia

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest isene-fan ;)
Skrevet

Irene Isene, kanskje?

Er du synsk? Det der hadde JEG tenkt å skrive! *snurt*

Skrevet

Er du synsk? Det der hadde JEG tenkt å skrive! *snurt*

*he he*

Skrevet

Jeg reagerer ikke så veldig om navnet mitt feilstaves. Men jeg finner det rart at kollegaer jeg kjent i årevis som regel staver det feil. De ser jo den riktige skrivemåten, f.eks. når de får mail fra meg.

Skrevet

jeg har stavet navnet mitt siden jeg var liten. har opplevd alskens varianter. jeg pleier å stave når jeg ringer og bestiller ting, men ikke flere ganger på rad. det er i første omgang selve etternavnet mitt det gjelder, for der er det en stum d samt litt "gammeldags" ordsammensetning. så merket jeg plutselig at mellomnavnet mitt også ble stavet feil, folk ble visst veldig kreativeog slang inn en h foran de tre bokstavene. sært. for noen år siden fikk jeg også brev der fornavnet mitt var helt på trynet stavet feil (navnet mitt slutter på bodil ble faktisk bodhild, hvilket var helt nytt for meg). det er helt utrolig hva folk kan finne på av løsninger. nesten fascinerende. jeg purrer og korrigerer bare når det gjelder jobb og "viktige" instanser. sånn ellers sørger jeg bare for å skrive under på julekort med noe som kan leses riktig stavet, og håper at folk legger merke til at ja, det staves slik ja. :P

Gjest uvanlig navn
Skrevet

jeg har stavet navnet mitt siden jeg var liten. har opplevd alskens varianter. jeg pleier å stave når jeg ringer og bestiller ting, men ikke flere ganger på rad. det er i første omgang selve etternavnet mitt det gjelder, for der er det en stum d samt litt "gammeldags" ordsammensetning. så merket jeg plutselig at mellomnavnet mitt også ble stavet feil, folk ble visst veldig kreativeog slang inn en h foran de tre bokstavene. sært. for noen år siden fikk jeg også brev der fornavnet mitt var helt på trynet stavet feil (navnet mitt slutter på bodil ble faktisk bodhild, hvilket var helt nytt for meg). det er helt utrolig hva folk kan finne på av løsninger. nesten fascinerende. jeg purrer og korrigerer bare når det gjelder jobb og "viktige" instanser. sånn ellers sørger jeg bare for å skrive under på julekort med noe som kan leses riktig stavet, og håper at folk legger merke til at ja, det staves slik ja. :P

Minner meg om moren min som heter Inger. Vi har en hytte, hvor vi betaler strøm. Pga en eller annen feil i datasystemet så ble moren min sitt navn slått sammen med hennes avdøde far Knut, og resultatet ble Ingernut. Hun har fått brev med dette navnet ganske lenge. Men de må da forstå at det ikke går an å hete det?

Gjest Elextra
Skrevet

''Men gidder dere alltid å insistere på at de skriver navnet korrekt?''

Det kommer helt an på sammenhengen. Om navnet skal skrives inn i loddboken til fotballklubben gidder jeg ikke bry meg om skrivemåten. Om navnet derimot skal gjengis skriftlig til andre i f.eks. jobbsammenheng ber jeg dem merke seg skrivemåten.

Skrevet

Det kommer an på sammenhengen, og HVEM som har stavet det feil...

Jeg har et fornavn som kan skrives på flere måter, og et etternavn som ikke er så vanlig, og som lett kan bli litt feil oppfattet.

Derfor bryr jeg meg ikke så mye om at "fremmede" kan ta feil, og gidder ikke nødvendigvis å rette på dem hvis det i sammenhengen ikke har så stor betydning at det er korrekt..

Gjest uvanlig navn
Skrevet

''Ei dame jeg møtte på kanariøyene en gang het Åshild (tror jeg det var). Da ho bosatte seg der, ga de nye spanske vennene hun fikk fort opp å uttale det, og erklærte: "Vi kaller deg Maria!"''

He he... jeg hørte en tilsvarende historie, men om en norsk mann i USA. Jeg husker ikke hva han het, men det var et vanskelig navn for amerikanerne, f eks Guttorm. Han ble bare hetende "Sam" der borte :-)

Jeg hørte om en norsk jente i USA som het Gry. Det var umulig for amerikanerne å uttale så de fant på den geniale løsningen å kalle henne Dawn.

Skrevet

Jeg hørte om en norsk jente i USA som het Gry. Det var umulig for amerikanerne å uttale så de fant på den geniale løsningen å kalle henne Dawn.

Lurt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...