Gå til innhold

Hvis gassen henger seg opp (Toyota)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville aldri turt å ha Toyota etter dette som har kommet fram.

Og jeg tror det er direkte feilinformasjon hvis man sier det er lett å komme ut fra situasjonen hvis man havner i den slik.

Nå har jeg heldigvis aldri vært inne på tanken på å anskaffe meg en Toyota, selv før denne skandalen ble rullet opp....Makan til dårlig bil skal man vel lete lenge etter...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

14

• nick

5

• Katt-ja

5

• Bookworm

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg nekter å tro at alle som har vært utsatt for dette er idioter.

http://abcnews.go.com/Blotter/RunawayToyotas/safety-officials-runaway-toyota-issue-closed/story?id=8987811

Jeg vet ikke om batteribilene fungerer på samme måten, men det hjelper jo å lese bruksanvisningen. Jeg kan godt skjønne at folk får noia når de bremser og det ikke fungerer, de pumper og bremsene forsvinner helt (hvorfor det egentlig?), de forsøker å trykke på power button uten at noe hender.

Hvis det bremses for lenge så vil bremsevæsken begynne å koke og bremsene blir sterkt svekket. Jo eldre bremsevæsken er jo mer vann har det blitt i den og jo lavere er kokepunktet.

Den bør skiftes hver tredje år.

Så det lønner seg å bremse raskt ned i tilfelle.

Denne feilen er svært farlig i byer og i visse situasjoner og selvsagt også til en viss grad på motorveien/rette strekninger, men da er det mulig å gjøre noe med det ganske enkelt.

Skrevet

Det er verre dersom dette skjer i en travel bygate rett før et rødt lys og med unger og barnevogner i fotgjengerfeltet.

Dette er nesten katastofalt for Toyota. Harila sto frem og sa at bilene var trygge for bare noen uker siden.

Helt klart en farlig situasjon.

Skrevet

Enig. Det kan jo selvsagt hende at noe av det folk sier er sant - at egentlig skal man kunne stoppe bilen hvis man gjør slik og så... Men, uansett - hvorfor velge en slik bil som det tydeligvis oppstår sånne problemer med? Selvsagt kan hvemsomhelst - unntatt tøffe machomenn, da - få panikk og ikke tenke krystallklart hvis gassen henger seg opp.

I tillegg har Toyota et godt rykte ellers - og en tilsvarende høy bruktbilpris... Nei takk :-)

Vel, du trenger ikke akkurat å være spesielt macho for å gjøre det du gjør daglig i en bil.

Skrevet

Hvis det bremses for lenge så vil bremsevæsken begynne å koke og bremsene blir sterkt svekket. Jo eldre bremsevæsken er jo mer vann har det blitt i den og jo lavere er kokepunktet.

Den bør skiftes hver tredje år.

Så det lønner seg å bremse raskt ned i tilfelle.

Denne feilen er svært farlig i byer og i visse situasjoner og selvsagt også til en viss grad på motorveien/rette strekninger, men da er det mulig å gjøre noe med det ganske enkelt.

Du må nesten se videoen for å skjønne hva jeg snakker om. Bremsene er ikke kraftige nok til å stoppe bilen og dersom man pumper bremsene så slutter de å fungere. Det er ikke snakk om kokende bremsevæske.

Skrevet

Nå har jeg heldigvis aldri vært inne på tanken på å anskaffe meg en Toyota, selv før denne skandalen ble rullet opp....Makan til dårlig bil skal man vel lete lenge etter...

Dagens dummeste.

Skrevet

Dagens dummeste.

''Dagens dummeste.''

Du kan godt være uenig med meg, men det er likevel _min_ mening om dette bilmerket...

Skrevet

''Dagens dummeste.''

Du kan godt være uenig med meg, men det er likevel _min_ mening om dette bilmerket...

Selvfølgelig, men jeg ga bare _min_ mening om ditt synspunkt.

Skrevet

Vel, du trenger ikke akkurat å være spesielt macho for å gjøre det du gjør daglig i en bil.

''Vel, du trenger ikke akkurat å være spesielt macho for å gjøre det du gjør daglig i en bil.''

Hehe,- nei selvsagt ikke. Det jeg mente var at det er en del Menn med stor M som bagatelliserer denne feilen, og påpeker at det er jo ikke noe problem, man kan bare slå av motoren eller et eller annet... Ikke noe å få panikk for...

Skrevet

Det har i alle tilfeller vært en dyr bil - til nå. Jeg kjøper bruktbiler og kjører dem til de dør. Da lønner det seg ikke med en som har høy bruktbilpris.

Skrevet

''Vel, du trenger ikke akkurat å være spesielt macho for å gjøre det du gjør daglig i en bil.''

Hehe,- nei selvsagt ikke. Det jeg mente var at det er en del Menn med stor M som bagatelliserer denne feilen, og påpeker at det er jo ikke noe problem, man kan bare slå av motoren eller et eller annet... Ikke noe å få panikk for...

På en motorvei og lange strekninger så er det faktisk ikke så mye verre enn som så.

Feilen i seg selv er farlig nok, så det er ikke noe å diskutere, men de som ringer politiet og har tid til det i den situasjonen og kjører på en motorvei har vel tenkt litt kort.

Fordi jeg tror neppe at alt svikter og bilen bare øker i hastighet uten muligheter til å stoppe den.

Skrevet

På en motorvei og lange strekninger så er det faktisk ikke så mye verre enn som så.

Feilen i seg selv er farlig nok, så det er ikke noe å diskutere, men de som ringer politiet og har tid til det i den situasjonen og kjører på en motorvei har vel tenkt litt kort.

Fordi jeg tror neppe at alt svikter og bilen bare øker i hastighet uten muligheter til å stoppe den.

''Fordi jeg tror neppe at alt svikter og bilen bare øker i hastighet uten muligheter til å stoppe den.''

Tja,- så mye elektronikk og data som er involvert, så skulle det ikke forundre meg om det meste kan skje ;-) Jeg jobber med IT - men heldigvis kan mine programmer ikke forårsake fysiske katastrofer...

Skrevet

Dette problemet bør være et ikke-problem.

Det er to feil som er antydet, så langt jeg har skjønt. Det ene er at gulvmatten eller mekanismen på selve pedalen kan føre til at gasspedalen henger seg opp, da er det i tilfelle å dra matten unna eller å ta tak i gasspedalen og dra den tilbake. Men så har jeg også skjønt at det er en annen feil, som er mye mer alvorlig som gjør at bilen drar avgårde, det ligner mer på en elektronisk feil, som f.eks kan ligge i cruisekontrollen, uten at jeg vet noe om det.

Men uansett, så er det mange muligheter for å stoppe bilen, er det manuell gir kan du sette den i fri, er det automat så er det bare å dytte til girspaken fra drive til nøytral. I tillegg kan du vri om tenninsnøkkelen og stoppe den, eller du kan trå inn bremsene og rive i håndbrekket.

At alt dette svikter på en gang tror jeg ikke noe på fordi mye av det er mekanisk og ikke elektronisk styrt.

De som opplever dette må være totalt klønete hvis bilen havnet opp i store hastigheter uten at de klarer å stoppe den. Antagelig får de totalt panikk og slutter å tenke når de merker at bilen begynner å akselerere.

Jeg mener at det er tull å havne opp i 170 km som nå skal være tilfelle i Norge.

nok et argument FOR manuelt gir...

Skrevet

nok et argument FOR manuelt gir...

Nja, det er tross alt mange muligheter å stoppe en bil og en bil med automat kan også settes i fri.

Det er ikke automatgiret som er problemet her heller.

Gjest Tulleian
Skrevet

Nja, det er tross alt mange muligheter å stoppe en bil og en bil med automat kan også settes i fri.

Hvis det var så lett hadde nok bilføreren tenkt på det!

Skrevet

Og det er nok lett å gjøre i 170 km/h?

Jadda, ikke noe problem! ;) Hihi!

Skrevet

Kan en bil med automatgir settes i fri med fullt dreiemoment på da? på en manuell bil kan man jo i det minste tråkke inn clutsjen og sette den i fri hvis man ikke klarer å skru av tenninga.

Skrevet

Det var temmelig sjokkerende å lese om den gasspedalhistorien! Hvem hadde kunnet tro at en Toyota Prius kunne kjøre i 147 km/t??!!

*utrolig*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...