Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken psykisk plage eller diagnose ligger vanligvis nærmest opp til EUPF, eller som lett kan forveksles med den ? Da tenker jeg ikke på en annen type PF

Videoannonse
Annonse
Gjest det så det
Skrevet

Ettersom man teoretisk sett kan ha EUPF på 256 ulike måter, så vil det sannsynligvis variere litt.

Skrevet

Bipolar lidelse

Ja, jeg har vært inne på den tanken.

Skrevet

Ettersom man teoretisk sett kan ha EUPF på 256 ulike måter, så vil det sannsynligvis variere litt.

Hva består alle disse ulikhetene i ? Er det stort sett små skilnader av en og samme ting, du mener ?

Gjest det så det
Skrevet

Hva består alle disse ulikhetene i ? Er det stort sett små skilnader av en og samme ting, du mener ?

Poenget er at to med EUPF kan være svært forskjellige. Man må oppfylle fem av ni kriterier i DSM-IV. Da sier det seg jo selv at folk kan være ekstremt forskjellige. Med en annen person som også har fått diagnosen EUPF trenger du bare dele _ett_ av de ni kriteriene. Person A kan tilfredsstille kriteriene 1,2,3,4 og 5 mens person B tilfredsstiller kriteriene 5, 6, 7, 8 og 9

Skrevet

Poenget er at to med EUPF kan være svært forskjellige. Man må oppfylle fem av ni kriterier i DSM-IV. Da sier det seg jo selv at folk kan være ekstremt forskjellige. Med en annen person som også har fått diagnosen EUPF trenger du bare dele _ett_ av de ni kriteriene. Person A kan tilfredsstille kriteriene 1,2,3,4 og 5 mens person B tilfredsstiller kriteriene 5, 6, 7, 8 og 9

Tror han skjønner det. Og det var heller ikke poenget med spørsmålet..

Gjest det så det
Skrevet

Må jo forklare når han spør hva jeg mener.

Og jo, jeg mener det kan være svar på spørsmålet. Fordi det ikke går an å si at EUPF kan forveksles med _en_ annen diagnose. Noen med EUPF vil kunne være vanskelig å skille fra en diagnose, mens noen andre med EUPF vil kunne være vanskelig å skille fra en annen diagnose. Alt etter hvilke kriterier i EUPF de tilfredsstiller.

Det er slett ikke alle EUPFere som vil kunne forveksles med bipolare (slik som du foreslår)

Skrevet

Ja, poenget var vel om denne diagnosen lett kan forveksles med andre diagnoser for enkelte, nettopp fordi denne diagnosen, som "det så det" sa, at den varier fra person til person.

Skrevet

Må jo forklare når han spør hva jeg mener.

Og jo, jeg mener det kan være svar på spørsmålet. Fordi det ikke går an å si at EUPF kan forveksles med _en_ annen diagnose. Noen med EUPF vil kunne være vanskelig å skille fra en diagnose, mens noen andre med EUPF vil kunne være vanskelig å skille fra en annen diagnose. Alt etter hvilke kriterier i EUPF de tilfredsstiller.

Det er slett ikke alle EUPFere som vil kunne forveksles med bipolare (slik som du foreslår)

Det er nettopp det jeg lurer på om hun skal bare godta den diagnosen, og ikke prøve å få en ny utredning ? Har du selv EUPF ?

Gjest bipjente29
Skrevet

du kan selvfølgelig ha det tøft psykisk, være i en krise uten at du helt tilfredstiller kravet til diagnosen.

Gjest UPF58
Skrevet

Bipolar.Vet ikke helt hvor mange typer det finnes av BP.men noen snakker om rapid cycle.Vet noen mer om dette?Trodde lenge jeg var BP,men i min epikrise hadde min lege skrevet EUPF.Jeg bruker UPF,men det er kanskje feil? Alle "psykdommer" er vel emosjonelle,eller?

Gjest det så det
Skrevet

Bipolar.Vet ikke helt hvor mange typer det finnes av BP.men noen snakker om rapid cycle.Vet noen mer om dette?Trodde lenge jeg var BP,men i min epikrise hadde min lege skrevet EUPF.Jeg bruker UPF,men det er kanskje feil? Alle "psykdommer" er vel emosjonelle,eller?

''eg bruker UPF,men det er kanskje feil?''

Feil og feil, men noen vil kanskje tenke på unnvikende personlighetsforstyrrelse i stedet for ustabil personlighetsforstyrrelse. Derfor kan det nok være praktisk å sette den Een foran.

Gjest det så det
Skrevet

Det er nettopp det jeg lurer på om hun skal bare godta den diagnosen, og ikke prøve å få en ny utredning ? Har du selv EUPF ?

Nei, jeg fikk ikke diagnosen. En tidligere psykolog vurderte det imidlertid en stund.

Jeg kan ikke svare på om hun bør godta den eller ikke. Hva synes de som omgås henne i hverdagen? Tilfredsstiller hun tilstrekkelig antall av kriteriene? Hvis hun gjør det er det vel bare å godta den. Man trenger som sagt slett ikke være en slik person som folk flest forbinder med EUPF, selv om man tilfredsstiller nok kriterier. Da kan det føles stigmatiserende å ha fått diagnosen, men den kan likevel være rett.

Gjest EUPF58
Skrevet

Ja, jeg har vært inne på den tanken.

Takk for mange gode svar

Skrevet

Nei, jeg fikk ikke diagnosen. En tidligere psykolog vurderte det imidlertid en stund.

Jeg kan ikke svare på om hun bør godta den eller ikke. Hva synes de som omgås henne i hverdagen? Tilfredsstiller hun tilstrekkelig antall av kriteriene? Hvis hun gjør det er det vel bare å godta den. Man trenger som sagt slett ikke være en slik person som folk flest forbinder med EUPF, selv om man tilfredsstiller nok kriterier. Da kan det føles stigmatiserende å ha fått diagnosen, men den kan likevel være rett.

Det kan bare være bagateller som kan utløse et slags anfall, men en kan jo sammenligne det med et glass som blir fult og renner over.

Skrevet

Bipolar lidelse

Det sies at Bipolar og også ADHD kan forveksles med EUPF for noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...