Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Er mann på 31 år. Har vært behandlet for hypogonadisme med Nebido i ca to år. Tilstanden har mest sannsynlig sin forklaring i tidligere bruk av anabole steroider. Grunnet ønske om barn er medisinen nå seponert. Ikke uventet er sædkvaliteten nå svært dårlig, så også kroppens egenproduksjob av testosteron. Har blitt satt på Pergotime, 50 mg om dagen, brukt medisinen i ca 14 uker. Sædprøve tatt ti uker etter behandlingsstart kvalifiserte til tilstanden Azoospermi. Tok en sædprøve for ca fire år siden, den ble vurdert som bra. Mitt spørsmål er egentlig; burde jeg ikke kombinert nåværende medisin med et hcg preparat som Pregnyl? Har i mange år lest mye om diverse behandlingsformer for hypogonadisme og infertiltet. Hcg dukker stadig opp i forskningsrapporter og diverse forum som det beste alternativet, gjerne i kombinasjon med Pergotime eller andre clomiphene preparater. Urologen jeg går til er ikke villig til å etterkomme mitt ønske om hcg behandling og mener jeg skal bruke Pergotime minst to måneder til... Han mener hans retningslinjer for den type behandling tilsier kun foreskrivning av Pergotime. Mener du jeg bør oppsøke andre leger, eller deler du min urologs oppfatning, og i så fall hvorfor? Ble muligens et langt innlegg dette, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344189-riktig-behandling-ved-infertilitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er ikke ekspert på mannlige infertilitet, men skal ta rede på behandlingsopplegg på vår infertilitetsavdeling. Det er imidlertid avgjørende for valg av behandling å kjenne resultat av blodprøve, her verdiene av hypofysehormonene FSH og LH. Kan du skaffe denne opplysning? Legg det inn i vanlig forum, så skal jeg svare der.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har nå drøftet problemet med mine kolleger som er eksperter på barnløshet og de mente også at pregnyl-behandling er det som må til, hvis man da ikke vil vente og se om forholdene bedrer seg uten behandling. Men det kan selvsagt ta tid. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det ville kanskje være en ide å få henvisning til et senter for infertilitet hvor de ofte er godt oppdaterte. Jeg håper at du kan få hjelp til å lykks med å bli far. Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg har nå drøftet problemet med mine kolleger som er eksperter på barnløshet og de mente også at pregnyl-behandling er det som må til, hvis man da ikke vil vente og se om forholdene bedrer seg uten behandling. Men det kan selvsagt ta tid. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det ville kanskje være en ide å få henvisning til et senter for infertilitet hvor de ofte er godt oppdaterte. Jeg håper at du kan få hjelp til å lykks med å bli far. Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar. Det var det jeg regnet med, pussig at urologen jeg går til er så skeptisk til det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...