Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg? (NHD)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig forstå den informasjonen jeg har fått av legen? Har vært hos legen ofte de siste månedene, men er like urolig og nervøs hver gang og sliter med å klare å oppfatte det han sier mens jeg er der. Det samme skjer når jeg er i møte med NAV og det fører til at jeg føler jeg har lite oversikt og ikke forstår hva jeg skal gjøre. Dette er sitsomt og flaut og jeg tørr ikke å spørre om det jeg lurer på, da det er blitt forklart meg grundig flere ganger.... Jeg føler meg rett og slett dum.

Har fått en legeerklæring av legen som jeg skal ha med til NAV, tok mot til meg og leste hva som stod om meg. Dette er første gang jeg har lest hva noen andre synes om meg og det var tøff lesing, ble utrolig lei meg, noe som gjør at jeg bare ble mer trist enn jeg var fra før. Er det normalt å bli så lei seg for å lese sin egen journal?

Jeg er ikke ferdig utredet enda, men legen skrev i legeerklæringen til NAV at jeg lider av bl.a. angstpreget dystymi og depresjon, samt sosial angst og mindreverdighetskomplekser. Kan noen gi meg en lettforståelig og kort forklaring av hva dette vil si? Har prøvd å lese om det på nettet, men finner så mye informasjon der at jeg bare blir mer forvirret og usikker...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"angstpreget dystymi og depresjon, samt sosial angst og mindreverdighetskomplekser."

Dystymi = en lavgradig, men langvarig form for depresjon. Ikke så svært deprimert for hver dag, men alvorligheten ligger i varigheten som er minst 2 år og oftest mye lengre. Angstpreget betyr at det også er en god del angst i tillegg til depresjonssymptomene.

Depresjon er vel unødvendig å forklare. Noen perioder er du sannsynligvis mer deprimert enn det en ser ved dystymi. Da har du en depresjon.

Sosial angst er angst i sosiale sammenhenger. Oftest om en kommer i sentrum for oppmerksomheten f.eks når noen henvender seg til deg eller når mange ser på deg. Kan arte seg som angst of rå ringe i telefonen, fo å spise når andre ser på og som angst for å stoppe noen for å spørre om noe. Sees ofte i sammenheng med lav selvfølelse.

Skrevet

"angstpreget dystymi og depresjon, samt sosial angst og mindreverdighetskomplekser."

Dystymi = en lavgradig, men langvarig form for depresjon. Ikke så svært deprimert for hver dag, men alvorligheten ligger i varigheten som er minst 2 år og oftest mye lengre. Angstpreget betyr at det også er en god del angst i tillegg til depresjonssymptomene.

Depresjon er vel unødvendig å forklare. Noen perioder er du sannsynligvis mer deprimert enn det en ser ved dystymi. Da har du en depresjon.

Sosial angst er angst i sosiale sammenhenger. Oftest om en kommer i sentrum for oppmerksomheten f.eks når noen henvender seg til deg eller når mange ser på deg. Kan arte seg som angst of rå ringe i telefonen, fo å spise når andre ser på og som angst for å stoppe noen for å spørre om noe. Sees ofte i sammenheng med lav selvfølelse.

Takk for oppklarende svar. Ser nå hvorfor legen har satt disse diagnosene på meg....

Men lurer også på et par ting til:

Er det normalt å ikke klare å få med seg det som blir fortalt om man er stresset og nervøs? Hva kan forhindre/bedre dette?

Er det unormalt å legge så stor vekt på hva andre mennesker mener om meg at jeg blir lei meg av å lese f.eks. legens journal om meg selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...