Gå til innhold

Meldekort vanskelig?

Anbefalte innlegg

Gjest undrer meg på
Skrevet

Minstenkeliggjort er det nok en del av oss som føler oss, at vi må dokumentere hver 14. dag at vi fremdeles er syke - spesielt vi som endelig hadde fått innvilget TU og i utgangspunktet kunne konsentrere oss om helsa et par-tre år.

Men at det er meldekortet som er den store, stygge ulven her, er jeg ikke enig i. Det kan overhodet ikke være noe vanskelig å fylle ut det kortet og sende hver 14. dag - men hensikten... den er jeg ikke sikker på om jeg ser...

Hvis helsa blir såpass bra at en kan jobbe bittelitt så slipper du søke om endring av uføregraden din osv, du kan bare fylle ut meldekortet så er det i boks. Slikt blir det mindre saksbehandling og mindre frustrasjon av. Men for de som dette ikke er aktuelt for så vil det jo være litt meningsløst.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

7

• double

5

• Bookworm

5

• tonie

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis helsa blir såpass bra at en kan jobbe bittelitt så slipper du søke om endring av uføregraden din osv, du kan bare fylle ut meldekortet så er det i boks. Slikt blir det mindre saksbehandling og mindre frustrasjon av. Men for de som dette ikke er aktuelt for så vil det jo være litt meningsløst.

Jeg ser den, og jeg skjønner i og for seg tanken bak. Jeg er heller ikke dem som skriker høyest om dette, fordi jeg ikke ser på det som et problem at jeg må sende inn meldekort annenhver helg. Siden helsa mi ikke tilsier noe jobbing i det hele tatt, er det en temmelig enkel operasjon å fylle ut meldekortet:-)

Gjest Sur i magen
Skrevet

Nei, nei, nei og ja. Ikke så vanskelig!

Gjest Sur i magen
Skrevet

Nei, nei, nei og ja. Ikke så vanskelig!

Nei, nei, nei, nei og ja mente jeg :)

Gjest undrer seg på
Skrevet

Jeg ser den, og jeg skjønner i og for seg tanken bak. Jeg er heller ikke dem som skriker høyest om dette, fordi jeg ikke ser på det som et problem at jeg må sende inn meldekort annenhver helg. Siden helsa mi ikke tilsier noe jobbing i det hele tatt, er det en temmelig enkel operasjon å fylle ut meldekortet:-)

Men det må være upraktisk å få penger to ganger i måneden i forhold til at en skal betale husleie osv..

Gjest Sur i magen
Skrevet

Men det må være upraktisk å få penger to ganger i måneden i forhold til at en skal betale husleie osv..

Ikke i det hele tatt om man har litt selvkontroll. Man legger bare penger til siden!

Gjest Melis34
Skrevet

Jeg må jo le....rett å slett....

De orker å skrive på nettby,facebook,spelle tipping og fly på bingo,men å klikke på et meldekort,slik at de får til livets opphold er ille ha ha....

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det er ikke logisk utformet for de på attføring heller. Har man vært syk og faktisk ikke vært på tiltaket sitt, skal man krysse av for at man ikke er syk. Har man hatt ferie, skal man ikke krysse av for ferie, man skal krysse av for at man er arbeidssøker, selv om man ikke er det, men går skole f.eks, men det er bare sånn man skal krysse det av, for å få utbetalingen sin, enten man var tu eller attført

ser også de har forandret litt på spørsmålene siden sist.

Mange var også veldig bekymret for at de ikke ville få utbetalingen sin om de ikke husket å sende meldekortet på rett dag, men man har jo 9 dager på seg, og får beskjed om når dato en skal sende osv på dataen når en vil, så tror at for 90 % av de som bekymrer seg vil det gå mye bedre enn de tror. :)

Dette vil gå seg til, det er jeg helt sikker på. Det jeg mente med svaret var at nå i oppstarten kan folk bli usikre, blir en usikker så kan det oppfattes som klage.

Kortene er ikke vansklige sånn sett, men ikke helt logiske for alle grupper, og dermed en liten bøyg akkurat nå i starten, og dermed mye snakk om det.

Jeg ville bare ikke dømme så hardt som noen her gjorde, og påpeke at det kunne være grunner til at folk snakket om det akkurat nå.

Gjest Ikke vanskelig, men merkelig
Skrevet

Ikke vanskelig, men merkelig for en som har vært tidsbegrenset ufør i flere år og skal søke om varig ufør.

I tillegg opplever jeg det som trist å måtte manifestere 2 ganger i måneden at jeg ikke klarer å jobbe :(

De spør om jeg har deltatt i aktivitet/arbeid slik avtalt med NAV. Jeg har ingen slik avtale, men svarer ja på alt... Har kun vedtak på TU . Har vært til én oppfølgingssamtale hos Nav (for flere år siden), ellers har det ikke vært noen interesse fra den kanten for hvordan jeg har det eller hva jeg gjør om dagen.

Gjest Sur i magen
Skrevet

Ikke vanskelig, men merkelig for en som har vært tidsbegrenset ufør i flere år og skal søke om varig ufør.

I tillegg opplever jeg det som trist å måtte manifestere 2 ganger i måneden at jeg ikke klarer å jobbe :(

De spør om jeg har deltatt i aktivitet/arbeid slik avtalt med NAV. Jeg har ingen slik avtale, men svarer ja på alt... Har kun vedtak på TU . Har vært til én oppfølgingssamtale hos Nav (for flere år siden), ellers har det ikke vært noen interesse fra den kanten for hvordan jeg har det eller hva jeg gjør om dagen.

For en som har gått på attføring er å levere meldekort slettes ikke vanskelig!

Skrevet

For en som har gått på attføring er å levere meldekort slettes ikke vanskelig!

?

Jeg har aldri fylt ett meldekort før. Har vært ute av arbeidslivet i mange år og gått gjennom hele systemet...

Men, som sagt, jeg syntes ikke det var _vanskelig_ , bare veldig rart.

Gjest solfryd
Skrevet

''De spør om jeg har deltatt i aktivitet/arbeid slik avtalt med NAV. Jeg har ingen slik avtale, men svarer ja på alt... Har kun vedtak på TU .''

Jeg er i samme situasjon som deg. Har kun vedtak på TU og skal trolig over på varig. Jeg krysset av "nei" på alle, untatt det siste spørsmålet.

Tenker NAV får litt av en jobb med å rydde opp i alle feilutfylte meldekort, pluss at mange ikke får pengene sine av samme grunn.

Jeg ANER jo ikke hva som er riktig måte å fylle ut på... :-(((

Skrevet

Du synes ikke det er vanskelig?

Hvis har du fylt ut meldekortet som du har beskrevet, så har du jo gjort det feil. Kanskje du bør revurdere uttalelsen om at det ikke er vanskelig?

Skrevet

Men jeg tror du glemmer at dette i utgangspunktet er folk som er syke/uføre, osv.?

Og en annen ting er at de nok føler seg mistenkeliggjort.

Med vennlig hilsen

Men man er jo ikke dum fordi om man er syk eller ufør. Jeg skjønner at folk synes det er tungvint første gangen, men har man gjort det en gang så kan man det neste gang og de fleste har vel fyllt ut før.

Skrevet

''Meldekort vanskelig?

Det er en del som klager på at de må sende meldekort for å få trygd. De skriver om det på facebook og nettby, snakker om det på bingoen og når de leverer tippinga si på butikken. Er det ikke litt ironisk?''

Jo ,jeg mener det. Man skal besvare 5 spørsmål 2 ganger pr mnd, via internett eller post.De som er så syke at de ikke klarer dette av ulike årsaker, kan få "manuell behandling" av NAV. Man kan også kontakte NAV om man har glemt å sende eldekort for å begrense skadene (les: utbetaling).

Dette er ingen ny løsning, det nye er at personer med tidligere rehabiliteringspenger og TU onfattes av meldekortordningen.

''Jeg er enig i at det er enkelt når en først har gjort det en gang, men den første gangen er ikke nødvendigvis enkel.

Har en gått på tidsbegrenset ufør før omleggingen, vil ikke meldekortene passe disse og svarene sier seg ikke selv.

Hva svarer en f.eks på spørsmålet om en har vært syk de siste fjorten dagene?''

Som før gjelder sørsmålet om sykdom ANDRE sykdommer enn den opphavelige som gjør at man (tidligere) kvalifiserte for stønaden "attføring, rehabilitering , TU"; som f.eks influensa, sykehusinnleggelse osv.

Verre er det ikke :-)

''Som før gjelder sørsmålet om sykdom ANDRE sykdommer enn den opphavelige som gjør at man (tidligere) kvalifiserte for stønaden "attføring, rehabilitering , TU"; som f.eks influensa, sykehusinnleggelse osv.''

Og hvordan vet du det? De som ikke vet dette fra før av, vil ikke nødvendigvis forstå det når de skal fylle ut kortet, for det står faktisk ikke i forklaringen.

Skrevet

Ja, det finnes vel til og med en egen "skjemafobi":

http://www.p4.no/story.aspx?id=153311

Ikke at jeg tror at det er så mange som kommer inn under den kategorien når det gjelder meldingskort. Det er nok mer det at de føler seg mer overvåket og kontrollert av systemet.

Jeg kjenner to som har "skjema-fobi". De har begge Asperger syndrom.

Skrevet

Hvis har du fylt ut meldekortet som du har beskrevet, så har du jo gjort det feil. Kanskje du bør revurdere uttalelsen om at det ikke er vanskelig?

Det blir jo heller ikke riktig å si at jeg ikke har gjort slik avtalt...siden jeg ikke har noen avtale.

Poenget er at jeg er 100% ufør og kommer nok til å være det resten av livet.

Uansett så er statusen min nå: "Ferdig beregnet", så det har vel gått greit. Antar jeg.

Skrevet

''De spør om jeg har deltatt i aktivitet/arbeid slik avtalt med NAV. Jeg har ingen slik avtale, men svarer ja på alt... Har kun vedtak på TU .''

Jeg er i samme situasjon som deg. Har kun vedtak på TU og skal trolig over på varig. Jeg krysset av "nei" på alle, untatt det siste spørsmålet.

Tenker NAV får litt av en jobb med å rydde opp i alle feilutfylte meldekort, pluss at mange ikke får pengene sine av samme grunn.

Jeg ANER jo ikke hva som er riktig måte å fylle ut på... :-(((

Ikke sant--- det hele blir helt ulogisk når en ikke er på vei inn i arbeidslivet igjen...

Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på at det er feil?

Gjest anonymfortiden
Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på at det er feil?

hvis en er gått fra tu, med overgangsregler, uten å ha handlingsplan, så skal en krysse nei på alt, unntatt det siste spørsmålet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...