Gå til innhold

Hvordan er det å leve med Ulcerøs kolitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Noen m erfaring?
Skrevet

Er det noen som vet hvordan det er å leve med det, eller som har noen erfaringer om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest i korte trekk
Skrevet

Det er nok veldig individuelt. Jeg fikk diagnosen som 18-åring og ble forespeilet et liv med faste medisiner og hyppige kontroller. Slik ble det også. Faste medisiner daglig samt at i "oppblussperioder" måtte jeg ta Prednisolon. Selvsagt også hyppige dobesøke med blod og slim. Magesmerter. Slapphet.

I mitt tilfelle funket ikke lenger disse kortisonkurene og jeg måtte fjerne hele tykktarmen. Hadde pose på magen en stund (ileostomi), men det ble anlagt bekkenreservoar etterhvert slik at jeg nå går på do på vanlig måte. Men fremdeles hyppige dobesøk.

Gjest Noen m erfaring
Skrevet

Det er nok veldig individuelt. Jeg fikk diagnosen som 18-åring og ble forespeilet et liv med faste medisiner og hyppige kontroller. Slik ble det også. Faste medisiner daglig samt at i "oppblussperioder" måtte jeg ta Prednisolon. Selvsagt også hyppige dobesøke med blod og slim. Magesmerter. Slapphet.

I mitt tilfelle funket ikke lenger disse kortisonkurene og jeg måtte fjerne hele tykktarmen. Hadde pose på magen en stund (ileostomi), men det ble anlagt bekkenreservoar etterhvert slik at jeg nå går på do på vanlig måte. Men fremdeles hyppige dobesøk.

Føler du deg frisk nå? Den økte kreftfaren er vel over? Prøvde du noe alternativt, evt endring av kosthold?

Gjest Noen m erfaring?
Skrevet

Var det synlig blod i avføringen? Eller fremkom det på avføringsprøve?

Gjest i korte trekk
Skrevet

Var det synlig blod i avføringen? Eller fremkom det på avføringsprøve?

Det var synlig blod i avføringen. mange ganger ble vannet i doskålen helt rødt, og jeg "spraylakkerte" doskålen innvendig med blod.

Det kom også fram i avføringsprøvene at det var blod i avføringen.

Er du under utredning for UC?

Gjest i korte trekk
Skrevet

Føler du deg frisk nå? Den økte kreftfaren er vel over? Prøvde du noe alternativt, evt endring av kosthold?

Den økte kreftfaren er over ja, heldigvis. Nei, jeg føler meg fremdeles ikke frisk.

Må hyppig på do fremdeles, og reservoaret blir ikke tømt skikkelig hvis ikke jeg "trykker", selv om avføringen er tynn. All den trykkingen gjør at jeg i perioder har problemer med blødende hemmoroider. Den tynne avføringen kan også svi og etse bak der sånn at jeg mange ganger er sår. Men med nøye tørking og vaskin og smøring går det som regel bra.

I tillegg har jeg andre ting å slite med, blant annet ryggsmerter pga Bechterews. Kronisk trøtt og sliten, psykiske vansker. Nå har legen akkurat funnet ut at jeg har lavt stoffskifte som nok kan forklare en del av trøttheten og slitenheten. Skal snart begynne på Tyroksin (eller hva det heter).

Har lest at Hpoterose kan utløses av traumer i kroppen, som f.eks en operasjon. Sammenlagt har jeg hatt fem operasjoner i mage-tarm systemet over en treårs periode, så da kan nok det ha vært den utløsende årsaken. Ikke vet jeg.

Så nei, jeg er ikke frisk.

Hvis du er under utredning for uc, så håper jeg det går bra med deg. At du får det lettere enn meg. Masse lykke til! :-)

Gjest Noen m erfaring
Skrevet

Det var synlig blod i avføringen. mange ganger ble vannet i doskålen helt rødt, og jeg "spraylakkerte" doskålen innvendig med blod.

Det kom også fram i avføringsprøvene at det var blod i avføringen.

Er du under utredning for UC?

Takk for svar. Ja er under utredning. Har få av symptomene. Har en del løs mave og av og til mavesmerter.

Gjest i korte trekk
Skrevet

Takk for svar. Ja er under utredning. Har få av symptomene. Har en del løs mave og av og til mavesmerter.

Da vil jeg ønske deg lykke til! Håper de finner ut av hva det feiler deg.

Så at jeg hadde glemt å svare deg på om jeg noen gang prøvde noe alternativt? Og om jeg f. eks endret kostholdet.

Nei, jeg prøvde aldri noe alternativt, bortsett fra å begynne å røyke. En lege(!) sa til meg det var forsøket verdt, siden mange røykere hadde et lettere forløp eller ikke hadde sykdommen i det hele tatt. Men røykingen hjalp ikke. Jeg måtte opereres likevel.

Når det gjelder kostholdsendringer forsøkte jeg bl.a å holde meg borte fra melk og melkeprodukter. Men heller ikke det bar frem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...