Gå til innhold

alenemor eller ikke forsørger eller ikke?

Anbefalte innlegg

Vi er ett samboerpar som har bodd sammen i 5 år .

Tidligere fikk jeg utbetalt div fra trygdekontoret for jeg flyttet ut fra barnefaren.Dette fortsatte jeg og få etter jeg flyttet inn med min nåværende sambo.

Etter ett år får jeg besjed om att vi hadde bodd så og så lenge sammen att min sambo regnes som forsørger til mine to barn.Jeg motar bidrag av barnefaren.Så har da min sambo to barn han betaler bidrag til ( 1 i norge og 1 i nabo land)

Viss det er sånn att min sambo er forsørger til mine barn skulle ikke hans bidrag senkes da? Hvorfor blir han registrert som forsørger i mine papirer , men ikke i sine.Denne regelen syns jeg virket helt bak mål.Jeg er ikke ute etter å få mine litt over 6000 kr som dere tok fra meg for han ble forsørger,jeg er bare ute etter rettferdighet. ENTEN FORSØRGER HAN ELLER IKKE.

Kan noen gi meg svar på dette og hvorfor systemet skal være så skjeivt

Takker og bukker for alle svar

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det er ikke rett at an regnes som forsørger for dine barn.

Når du har hatt samboer i 12 av de siste 18 mndr likestiller trygdekontoret boforholdet deres med ekteskap - men det har ingenting med forsørgerplikt å gjøre hverken for deg eller for barna.

Det er ikke rett at an regnes som forsørger for dine barn.

Når du har hatt samboer i 12 av de siste 18 mndr likestiller trygdekontoret boforholdet deres med ekteskap - men det har ingenting med forsørgerplikt å gjøre hverken for deg eller for barna.

Nei vell så han regnes ikke med som forsørger til mine barn , men hvor blir det av overgansstønaden og ekstra barnetrygd og hjelp til barne pass.Det kan da bare ikke gå ann og ta dette bort,sånn helt uten videre uten og redusere regningen på hans bidrag.

Da svarer det seg jo for oss og flytte fra hverandre jo.

Irene Grøneng

Nei vell så han regnes ikke med som forsørger til mine barn , men hvor blir det av overgansstønaden og ekstra barnetrygd og hjelp til barne pass.Det kan da bare ikke gå ann og ta dette bort,sånn helt uten videre uten og redusere regningen på hans bidrag.

Da svarer det seg jo for oss og flytte fra hverandre jo.

Ja, på samme måte som det vil "svare seg" for ektefeller å skille seg...

Ja, på samme måte som det vil "svare seg" for ektefeller å skille seg...

Ektefellene er i skatteklasse 2 og ikke i skatte klasse 1 som vi er i .Hvordan kan staten ta fra oss penger på denne måten? Så lenge jeg ikke har forsørger til mine barn skal vel jeg ha rett til det som en alene mor har rett til.

I mine papirer står det att min sambo regnes som forsørger ,du svarte meg 1 ste gangen på att ikke er forsørger . Dette systemet er jo helt på tryne , har ikke staten nok penger i kassen.Imine papirer er han forsørger (for det står det i brevet) , mens i hans papirer er han ikke forsørger.

Irene Grøneng

Ektefellene er i skatteklasse 2 og ikke i skatte klasse 1 som vi er i .Hvordan kan staten ta fra oss penger på denne måten? Så lenge jeg ikke har forsørger til mine barn skal vel jeg ha rett til det som en alene mor har rett til.

I mine papirer står det att min sambo regnes som forsørger ,du svarte meg 1 ste gangen på att ikke er forsørger . Dette systemet er jo helt på tryne , har ikke staten nok penger i kassen.Imine papirer er han forsørger (for det står det i brevet) , mens i hans papirer er han ikke forsørger.

Det er INGEN som med någjeldende regler kan pålegge din samboer å forsørge et barn han ikke er far til (med mindre barnet adopteres av ham), og foreløpig har samboere heller ikke gjensidig forsørgelsesplikt slik at han heller ikke kan pålegges å forsørge deg.

Når det likevel er bestemt at samboere som har bodd sammen 12 mndr skal likestilles med ektefeller så har det med politikk å gjøre. Begrunnelsen kan du lese om i forarbeidene til lovendringen.

Se www.epos.stortinget.no/database/epos/saksdetalj.stm?sakid=15604&vismeny=

Av Ot.prp'en, kap. 6, fremgår at departementet mener det er urimelig at man skal ha lavere ytelser når man gifter seg enn om man bor sammen i et ekteskapslignende forhold uten å gifte seg.

av saksresymene fra odelsting/lagting finner du hva de ulike partiene mente om saken og hvordan de stemte.

En endring her må skje via beslutningstakerne, du har påvirkningsmulighet 10.september!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...