bibben Skrevet 14. mars 2010 Skrevet 14. mars 2010 Tidligere har jeg blitt forklart at AP i seg selv ikke gir hukommelsessvikt. Det jeg allikevel lurer på er om den sedative virkningen f.eks. Zyprexa gir gjør hodet sløvt og lat gjennom den beroligende effekten medikamentet også gir. Kan dette forklare mine hukommelsesproblemer? Jeg føler at min "kognitive muskel" er svekket (kanskje p.g.a den angstbempende effekten) og at jeg liksom ikke får taket på det jeg skal konsentrere meg om og det jeg skal klare å huske. Jeg opplever at jeg ikke klarer å holde fokus oppe i øyeblikket. Mye svever bare fordi. Jeg klarer bare å følge med i korte linjer, for så å miste tråden og oversikten. Jeg tror dette bare blir verre og verre. Akkurat nå synes jeg det virkelig er ille. Det gjør meg redd og fortvilet. Jeg klarer ikke de tingene jeg gjerne vil. Jeg er redd for at mine nærmeste omgivelser skal få idéer om at jeg er lat som ikke er ute i vanlig jobb. De fleste opplever meg nok som godt fungerende ellers, men de vet ikke hvor mye jeg må mobilisere for å klare meg i samtaler med dem. Ovenfor folk flest bedriver jeg også en større dekkoperasjon for å kamuflere at jeg bare er på arbeidspraksis og ikke har vanlig jobb. Det er slitsomt og stresser meg. Nå skal jeg ut i en ny arbeidspraksis og jeg er svært redd for å gjøre feil og ikke klare å huske instruksjoner og betydningsfulle beskjeder. Jeg føler at jeg ofte går på høygir når jeg er sammen med andre. Da spinner det i vill fart i hodet mitt og alt blir bare en eneste stor graut som jeg ikke kan gjøre rede for i ettertid. Nå ser jeg at dette spørsmålet blir litt "baktungt" og at mitt innledende spørsmål satt fart i en tirade av tanker jeg har omkring min egen situasjon akkurat nå. Men altså: kan den sederende virkningen av AP redusere hukommelsen min? Hva kan jeg gjøre for å bedre hukommelsen? Jeg er forøvrig rimelig fornøyd med Zyprexa, men ville en annen type AP være mindre forstyrrende for hukommelsen? 0 Siter
Gjest Skrevet 14. mars 2010 Skrevet 14. mars 2010 Det du skriver om kjenner jeg meg godt igjen i. Har desverre ingen gode forslag til deg, men skal følge med på svarene du får her og lære av dem jeg også. Godt å høre at andre sliter med noe av det samme som jeg, føler meg mindre unormal da.... Håper du får mange gode råd av andre med erfaring rundt dette temaet og NHD. Lykke til med ny arbeidspraksis i hvertfall =) 0 Siter
Gjest tidligerezyprexabruker Skrevet 15. mars 2010 Skrevet 15. mars 2010 Jeg fungerte helt glimrende da jeg brukte zyprexa, fikk bare toppkarakterer på skolen og slik. Så er ikke slik for alle iallfall... 0 Siter
bibben Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Skrevet 16. mars 2010 Det du skriver om kjenner jeg meg godt igjen i. Har desverre ingen gode forslag til deg, men skal følge med på svarene du får her og lære av dem jeg også. Godt å høre at andre sliter med noe av det samme som jeg, føler meg mindre unormal da.... Håper du får mange gode råd av andre med erfaring rundt dette temaet og NHD. Lykke til med ny arbeidspraksis i hvertfall =) Tusen takk for hyggelig svar fra deg...(du usynlige doler)! Jeg har ikke kommet til bunns i min usikkerhet omkring hukommelsesvanskene. Jeg synes det er vanskelig å forholde meg ti,l da jeg ikke helt forstår hva det kommer av. Jeg ønsker deg en riktig fin kveld ) 0 Siter
bibben Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Skrevet 16. mars 2010 Jeg fungerte helt glimrende da jeg brukte zyprexa, fikk bare toppkarakterer på skolen og slik. Så er ikke slik for alle iallfall... Hei ) På bakgrunn av det du skriver kan det kanskje utelukkes at hukommelsesvanskene er forårsaket av Zyprexa'n. Men jeg må innrømme at jeg fortsatt er usikker på det hele. Kanskje virker det forskjellig fra individ til individ? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.