Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Petra er en gammel dame. Sønnen hennes, Ola er død. Ola har to barn og ei enke (barnas mor) etter seg.

Når Petra dør, vil arven hennes gå til Olas enke, eller rett til barna hans?

Skrevet

Til barna hans.

Takk for svar.

(plasserte den første takken min litt feil) ;o)

Skrevet

Du har ingen arverett fra svigerforeldre, så det er barna som arver.

Gjest Been there, done that
Skrevet

Som de andre sier: rett til barna.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at de andre tar feil her. Det er fortsatt Ola som arver selv om han er død. Siden han er død, går pengene til arvingene hans, det vil si de blir fordelt mellom kona til Ola og barna hans. Men Petra kan alltids skrive testamente og testamentere alt til barnebarna.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at de andre tar feil her. Det er fortsatt Ola som arver selv om han er død. Siden han er død, går pengene til arvingene hans, det vil si de blir fordelt mellom kona til Ola og barna hans. Men Petra kan alltids skrive testamente og testamentere alt til barnebarna.

Det stemmer ikke. Det er bare Olas barn, ikke partner, som arver.

Petras ektefelle (han er vel død) hadde evt. vært arving, men ikke Olas ektefelle.

Skrevet

Det stemmer ikke. Det er bare Olas barn, ikke partner, som arver.

Petras ektefelle (han er vel død) hadde evt. vært arving, men ikke Olas ektefelle.

Jeg vet at Olas ektefelle ikke er direkte arving, men hun er Olas arving og arver derfor indirekte via ham. Hvis jeg var trådstarter, ville jeg sjekket arveloven for å være sikker.

Gjest høstløv
Skrevet

''§ 1. Næraste slektsarvingar er avkomet (livsarvingane) til arvelataren.

Barna til arvelataren arvar likt dersom ikkje anna går fram av særskilde lovreglar. Er eit barn død, går arvelotten til livsarvingane etter barnet, med lik part på kvar grein. ''

http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html

Enken arver ikke etter svigermoren sin.

Skrevet

Jeg vet at Olas ektefelle ikke er direkte arving, men hun er Olas arving og arver derfor indirekte via ham. Hvis jeg var trådstarter, ville jeg sjekket arveloven for å være sikker.

Jo, men det er altså sånn at arven ikke går videre til alle Olas arvinger, bare til hans _livsarvinger_, og det er barna hans.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg sjekket arveloven, og Olas kone er ikke arveberettiget etter svigermoren, når Ola er død.

Arven går direkte til Olas livsarvinger, som er hans barn.

Skrevet

''§ 1. Næraste slektsarvingar er avkomet (livsarvingane) til arvelataren.

Barna til arvelataren arvar likt dersom ikkje anna går fram av særskilde lovreglar. Er eit barn død, går arvelotten til livsarvingane etter barnet, med lik part på kvar grein. ''

http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html

Enken arver ikke etter svigermoren sin.

Jeg gir meg. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...