Gå til innhold

forskjellen på sosial fobi og unnvikende pf?

Anbefalte innlegg

Gjest klør meg i hodet
Skrevet

Kan man ha sosial fobi men ikke samtidig unnvikende pf? og kan man ha unnvikende pf uten sosial fobi? Er det klare forskjeller her?

Jeg fikk en gang diagnosen unnvikende pf, men jeg hadde jo ikke sosial fobi

Videoannonse
Annonse
Gjest For anledningen
Skrevet

3 x ja, men ikke be meg om å definere forskjellen, bortsett fra det innlysende at det ene er en angstlidelse mens det andre er en personlighetsforstyrrelse.

Etter hva jeg har forstått er sosial fobi ganske utbredt, mens upf er mer sjeldent. Så da er det kanskje sånn at de fleste med sosial fobi ikke har upf, mens de fleste med upf også har sosial fobi.

Gjest klør meg i hodet
Skrevet

3 x ja, men ikke be meg om å definere forskjellen, bortsett fra det innlysende at det ene er en angstlidelse mens det andre er en personlighetsforstyrrelse.

Etter hva jeg har forstått er sosial fobi ganske utbredt, mens upf er mer sjeldent. Så da er det kanskje sånn at de fleste med sosial fobi ikke har upf, mens de fleste med upf også har sosial fobi.

jeg ble ikke så veldig mye klokere desverre. Kan det være sånn at en unnvikende pf kan ha vart i mange år, kanskje helt fra barndommen, mens en sosial fobi kan komme brått?

Men hva er det de med sosial angst er redde for? Jeg har forstått det slik at mange er redde for å bli vurdert, redd for å si noe feil, redd for å bli ledd av. Men det minner jo veldig mye om en personlighetsforstyrrelse det også. Eller en veldig dårlig selvtilitt. Det var en doler som skrev en gang at hun var redd for at noen skulle se at hun skalv på hendene. Men hva er egentlig problemet med det? Hva har hennes hender med henne som person å gjøre?

Skrevet

Unnvikende PF er mer konstant, men innebærer også mindre "intens" ubehag enn sosial fobi.

Skrevet

jeg ble ikke så veldig mye klokere desverre. Kan det være sånn at en unnvikende pf kan ha vart i mange år, kanskje helt fra barndommen, mens en sosial fobi kan komme brått?

Men hva er det de med sosial angst er redde for? Jeg har forstått det slik at mange er redde for å bli vurdert, redd for å si noe feil, redd for å bli ledd av. Men det minner jo veldig mye om en personlighetsforstyrrelse det også. Eller en veldig dårlig selvtilitt. Det var en doler som skrev en gang at hun var redd for at noen skulle se at hun skalv på hendene. Men hva er egentlig problemet med det? Hva har hennes hender med henne som person å gjøre?

''Kan det være sånn at en unnvikende pf kan ha vart i mange år, kanskje helt fra barndommen, mens en sosial fobi kan komme brått?''

Ja.

''Det var en doler som skrev en gang at hun var redd for at noen skulle se at hun skalv på hendene. Men hva er egentlig problemet med det? Hva har hennes hender med henne som person å gjøre?''

Antar hun skjelver i sosiale sammenhenger, det er vanlig.

Skrevet

Unnvikende PF er mer konstant, men innebærer også mindre "intens" ubehag enn sosial fobi.

''men innebærer også mindre "intens" ubehag enn sosial fobi''

Det stemmer vel ikke..?

Skrevet

''Kan det være sånn at en unnvikende pf kan ha vart i mange år, kanskje helt fra barndommen, mens en sosial fobi kan komme brått?''

Ja.

''Det var en doler som skrev en gang at hun var redd for at noen skulle se at hun skalv på hendene. Men hva er egentlig problemet med det? Hva har hennes hender med henne som person å gjøre?''

Antar hun skjelver i sosiale sammenhenger, det er vanlig.

Jeg er litt usikker på om sosial fobi kan komme brått. Uttalte meg litt vel kjapt der. :-)

Skrevet

''men innebærer også mindre "intens" ubehag enn sosial fobi''

Det stemmer vel ikke..?

"men innebærer også mindre "intens" ubehag enn sosial fobi"

Det stemmer vel ikke..?

-----------------

Jo, for mange, eller noen, så stemmer det, jeg har sannsynligvis unnvikende PF, men det det er jo også slik at alle psykiske lidelser oppleves forskjellig fra menneske til menneske, noe er værre rammet enn andre.

For meg så er det slik at hvis det er en veldig liten gruppe ukjente mennesker så er det ikke alltid like ille, og hvis det er veldig mange mennesker, flere hundre eller flere så forsvinner jeg i mengden :-)

Skrevet

Det stemmer vel ikke..?

-----------------

Jo, for mange, eller noen, så stemmer det, jeg har sannsynligvis unnvikende PF, men det det er jo også slik at alle psykiske lidelser oppleves forskjellig fra menneske til menneske, noe er værre rammet enn andre.

For meg så er det slik at hvis det er en veldig liten gruppe ukjente mennesker så er det ikke alltid like ille, og hvis det er veldig mange mennesker, flere hundre eller flere så forsvinner jeg i mengden :-)

ok :-)

Gjest hvor har du det fra
Skrevet

Det stemmer vel ikke..?

-----------------

''Jo, for mange, eller noen, så stemmer det,''

Og for mange, eller noen, er det kanskje stikk motsatt. Derfor kan du ikke trekke slike konklusjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...