Gå til innhold

Når tenner på stift faller ut.


Gjest snøkov

Anbefalte innlegg

Gjest snøkov

Hei. Jeg er en kvinne på 30+. Jeg fikk slått ut en fortann, når jeg var 10-12 år,på leirskole i privat regi,tannlegen satte den da på stift. Den har nå løsnet, men pga at metodene som ble gjort tidligere ikke er det samme som nå, mener tannlegen at jeg må få satt på bro. Men hun mener at det ikke bare blir den tannen på bro pga det estetiske, må jeg ha det på alle tenner foran. Jeg har også en tann i nedre munnen som er satt på stift, for ca7 år siden,den er også løsnet. Når jeg spurte om det var noe jeg kunne søke refusjon på, fikk jeg til svar at det måtte jeg undersøke selv. Hun kunne begynne behandlingen hvis jeg kunne betale på forskudd. Det sa jeg at det kunne jeg ikke. Hun segmentere fortannen,da. Men jeg kan ikke spise med den eller pusse den,da jeg er redd den faller ut igjen. Jeg kan heller ikke smile pga at det ikke er pent. Spørsmålet mitt til deg er,er det noen form for refusjon på dette? Jeg er blitt fortalt at det er full refusjon på fortenner som er satt på stift, som løsner. Er dette riktig? Kan du anbefale en god tannlege, i nord-trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tenna på tørk

Jeg kan bare avkrefte det du skriver om at alle tenner på stift har refusjon.

Mulig du har krav på noe ut fra hvordan tennene har løsnet, men dette må du snakke med NAV om.

Forøvrig er Nord-Trøndelag stort, så du bør vel kanskje være mer spesifikk med _hvor_ i NT du vil gå til tannlege...

Lykke til! (Jeg har forresten fått satt tilbake ei stifttann som løsna, og jeg spiser og drikker og pusser som normalt. Dvs., jeg vegrer meg for å tygge karamell med den kunstige fortanna, men ellers gjør jeg ikke noe spes. Er det tannlegen som har sagt at du ikke skal spise/pusse?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svaret på det du spør om, men jeg ville instinktivt vært skeptisk til et råd om å lage bro! Du må da bore i nabotennene, og dersom de ikke er borret i fra før, synes jeg det er helligbrøde å bore i friske, hele tenner!

Er det ingen annen utvei, må du selvsagt gjøre det, for du kan ikke gå rundt uten fortenner. Men jeg ville skaffet en "second opinion" og undersøkt litt mer om det går an å sette på plass tanna på stift likevel.

Jeg ville valgt tann på stift framfor bro selv om det "her&nå" hadde blitt dyrere enn bro, da jeg tar det for gitt at over tid vil en bro (med boring i friske tenner) være dyrere og mer ødeleggende enn tann på stift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verdt et forsøk

Var det slik at du skadet tannen da du var på leirskole og at dette var i regi av grunnskolen? I såfall skulle en jo tro at du var forsikret og at dette er en skade som er meldt inn til forsikringsselskapet til skolen. Dette bør skoletannlegen ha i din journal. Jeg ville kontaktet skolen og skoletannlegen for å høre om de har dokumentasjon på saken, i såfall vil jeg tro at det selskapet der skolen/kommunen hadde forsikring på barna har erstatningsansvaret. Men dette er bare synsing, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...